Ga naar inhoud

Boerenwormkruid kweken


kb1988

Aanbevolen berichten

In het voorjaar heb ik grote plannen, om een konijnenparadijs van mijn tuintje te maken. Nu heeft konijn alleen nog zijn eigen grasperkje en het hekje waar hij niet over mag, maar toch doet.

Qua multifunctionele plant, leek Boerenwormkruid mij het meest geschikt. Alleen heb ik wel 3 zakjes zaad aangeschaft, zodat ze de veelvraat van dit konijn kunnen weerstaan. Ik zat zelf te denken om ze eerst in een pot te kweken en als ze groot genoeg zijn in de tuin te poten. Iemand ervaring in hoe ik dit het beste aanpak? In de winter/lente binnen opkweken en daarna de rest? (Volgens instructie moeten ze in volle grond gezaait worden in april)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad aan het nadenken over een maatje voor het konijn, maar dat wordt denk ik toch pas van het voorjaar. Het is tegen mijn natuur in, om beesten te castreren, daar zit ik op het moment heel erg mee. Kiddo is sinds gisteren aangewezen als "zaaddonor" voor een kennis. Het kwam toevallig aan bod, tijdens een belangrijk sponsorgesprek.

Twee rammetjes samen is geen goede optie?

Ik heb een snufje Boerenwormkruid in een potje gekweekt, jaagt gelijk ongedierte van mijn kamer weg. Kijken wat het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee ongecastreerde rammen is vragen om grote moeilijkheden. Normaal gezien vechten deze tot de dood. Alleen zƩƩr, zƩƩr, en dan ook echt bij zƩƩr grote uitzondering gaat het eens goed.

Laat je ram gewoon castreren en ga naar een opvang voor een leuk en passend vriendinnetje.

Maar heb jij dan een getatoeƫerd raskonijn? Volgens mij niet? Dan gaat je kennis dus gewoon maar wat vermeerderen? Met alle gruwelijke gevolgen van dien.... Brrr, ik krijg er de rillingen van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen castreer je ook niet zomaar, dus ik vind dat dit bij konijnen ook niet zomaar moet kunnen. Dat is mijn mening erover tenminste. Mijn vorige konijn heeft 9 jaar alleen gewoond en het laatste jaar heeft ie op de boer gezelschap gehad van 2 cavia's. Niet dat ik erop uit ben dit konijn ook zolang alleen te laten wonen, maar het is voor mij nu nog te vroeg. Ik woon immers pas op mezelf (september) en vind 1 konijn al een hele uitdaging. Ik heb begrip voor alle tips die ik krijg, maar hoop dat jullie begrijpen dat ik het nu nog even zelf niet aan kan en ook ik moet wennen aan een nieuwe woning en de alleenstaande zorg voor Kiddo.

We hadden het over Boerenwormkruid.

aangepast door kb1988
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het topic is wel boerenwormkruid...maar dit soort reacties ga je ook krijgen!

En als je even de BB -regels doorneemt wat je ook had moeten doen toen je de algemene voorwaarden accepteerde.

BB is tegen pretnestjes.

En als ik jou was Ken zal ik me is even goed gaan inlezen over konijnen hier en dan vooral over voortplanting met Rasloze konijnen...denk dat je dan wel op andere gedachten komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvangen zitten vol. Er zijn veel ziektes onder konijnen. Zomaar konijnen vermeerderen betekend een grote kans op misvormde/zieke/dode jongen. Zelfs het moeder konijn kan eraan overlijden!!

En hoeveel werk is een 2e konijn nu eigenlijk? In mijn beleving niets!! Die poepbak leeg ik toch al en die 35 gram extra voeding per dag doet het hem ook niet!!

(Sry, ben even een beetje opgefokt door bovenstaande berichten van TS en probeer me met veel moeite in te houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging hier toch over boerenwormkruid?

Je kunt het toch ook even normaal uitleggen waarom je iets vind Nicky? Kenbeimer is net hier op het forum, gezellig als er zo gereageerd wordt.

Voor de boosheid die het bij mij opriep reageerde ik behoorlijk netjes :) En er staat ook een zin onder waarom ik zo reageerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug ontopic te komen, ik heb een lang stuk van de muntplant gewoon afgeknipt en in een flesje met water gezet. Daar groeit met een week al een klein stukje wortel aan. Misschien gebeurt hetzelfde bij boerenwormkruid? Het is in ieder geval het proberen waard denk ik :)

edit: nu is het, ongeveer 3 maanden later, een grote plant met veel wortels geworden (heb ze zelfs al moeten verpotten!)

aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet, of basilicum snel groeiend genoeg, maar dat vind ik nou een fijn plantje. Ik heb een keer een plantje gekocht bij C1000 en toen die een beetje uitgeput was, heb ik de toppen eraf geknipt. Het plantje zelf kon zo even bijkomen en de toppen heb ik gestekt. Binnen een week zaten er al wortels aan. Ik heb toen ook nog een plantje gekocht bij AH en die is ondertussen ook al een keer getopt en die stekken ga ik deze week in de potgrond zetten.

Ik ben begonnen met 2 gekochtte plantjes en heb nu 2 volwaardige planten (de C1000 plant en zijn stek, die ondertussen alweer getopt moeten worden), het bijkomende plantje van AH en vandaag of morgen gaan de stekken, die nu in water staan, de grond in en vormen dan dus plantje nummer 4. In een paar maanden is mijn aantal plantjes dus verdubbeld. En ik zet alle stekken in 1 pot, als je die stekken verdeeld over meerdere potjes, dan heb je binnen no time tig plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgen schijnen ook zeer snel te groeien! En wilgen zijn super gezond voor de tandjes :)

Ik heb 2 potten met selderij plantjes staan. Het tuincentrum hier verkoopt mini plantjes. Daar had ik er 4 per pot van gedaan. 3 zijn er overleden, de rest doen het perfect. En het groeit hier snel genoeg om ze het een en ander te geven.

Bosviolen heb ik op het moment ook. Ik heb 2 hangpotten vol gekocht en pluk er elke week wel wat vanaf.

En citroenmelisse.. Dat groeit als onkruid!!

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgen schijnen ook zeer snel te groeien! En wilgen zijn super gezond voor de tandjes :)

Bosviolen heb ik op het moment ook. Ik heb 2 hangpotten vol gekocht en pluk er elke week wel wat vanaf.

En citroenmelisse.. Dat groeit als onkruid!!

Wilgen wortelen echt als een gek. Ik heb op een gegeven moment na die eerste storm van de zomer allemaal takken van de knotwilg en treurwilg verzameld en die in het water gezet. Binnen no time kon ik ze in potten zetten en al vrij snel kwamen er blaadjes en jonge twijgjes. Als je die takken in water zet, moet je wel eerst even de bladeren verwijderen. Dan wortelen ze sneller en vervolgens komen er nieuwe blaadjes (Lani vindt die erg lekker).

Bosviolen? Mogen konijnen die ook hebben?

Goh, nooit geweten. En wat geef je daarvan, bladeren, bloemen, takjes???

Citroenmelisse doet het inderdaad ook behoorlijk goed. Pas geleden een plantje bij Lidl gekocht en die zit al vol jonge bladeren. Ik moest helaas van de week wel een hoop bladeren verwijderen, omdat ze wat schimmel vertoonde. Erg vervelend. Heb jij daar ook wel eens last van?

Ik kan in mijn keuken selderij, basilicum, salie, munt en marjolein goed houden, maar peterselie wordt altijd erg vies (sterft wat af, wordt slap en vertoont ook een soort schimmel) en de citroenmelisse lijkt dus ook niet helemaal geslaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de bosviolen geef ik alles. Ze vinden het super lekker!! Maar je moet wel echt zo'n grote pot vol komen, niet die kleine plantjes. Die kleine plantjes groeien namelijk bijna niet. Op die kleine plantjes staat ook vaak dat het neit geschikt is voor consumptie, dus neem ik ze liever niet. Mensen kunnen ook bosviolen eten.

Let ook op dat je echt de BOSviool hebt en geen andere violen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De citroenmelisse staat hier in de tuin in verschillende potten. Ze beschimmelen niet. Af en toe krijgen ze wel gele of bruine bladeren, maar meestal doe ik daar niets aan. Soms knip ik er zo veel vanaf dat hij helemaal kaal is, maar in no time zit hij weer helemaal vol.

Ik heb Peterselie in de keuken en in de tuin staan, maar ze lijken het beter in de tuin te doen in een pot. Maar die in de keuken vertoont ook geen schimmel.

Ik had trouwens wel altijd schimmel in de plantjes van de supermarkt!! Ik koop daarom geen kruidenplanten meer van de supermarkt en alleen nog van het tuincentrum, waar ik er wel weer op let dat er geen luizen in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

citroenmelisse is hier (in de tuin) ook een groot succes, het is precies heel de tuin aan het overnemen.

Verder groeien marrokaanse munt, salie en tijm ook goed.

Basilicum en gewone munt daarentegen willen niet meewerken

Ik ga binnenkort ook eens wat in potten beginnen zetten voor de winter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .