Ga naar inhoud

Haakjes van tanden verwijderd, maar nog steeds problemen...


Hannnneeee_

Aanbevolen berichten

Hallo,

sinds een aantal dagen merkte ik dat Pipa niet helemaal in orde was, ze ging steeds trager eten en zat er maar stilletjes bij. Ik ben dus donderdag met haar naar de DA geweest en mijn vermoede klopte jammer genoeg: haakjes op haar kiezen. Hiervoor heeft de DA haar vrijdag in slaap gedaan en kiezen bijgevijld. Vrijdagnacht heb ik ze lekker warm binnen gehouden, samen met haar vriendje Pluche en dan zaterdag rond de middag heb ik ze terug buiten gezet. Zaterdag ging alles super, ze at weer met veel smaak van haar groentjes en korrels en ook heb ik ze een hele dag hooi zien eten. Maar vandaag gaat het weer slechter met haar. Vanmiddag kreeg ze haar biksjes, maar die gingen weer heeel traag naar binnen en halver wegen stopte ze. Ik voelde dat haar buikje wat hard was, ook zag ik nog geen keutels van haar liggen van deze dag. Ik heb de DA gebeld of ik ze Ciceral drops (darmstimulans) en metacam (pijnstilling) mocht geven. Dat heeft ze nu om 14 uur gehad.

Ik maak me echt zorgen om haar, ze zit zo stil, ze is ook erg vermagerd in de laatste week/2 weken, maar vandaag voel ik haar heupbotjes er echt doorsteken.

Ik heb de indruk dat haar buikje al wat beter is dan vanmiddag, het is niet hard meer, en heb een paar keuteltjes gevonden. Maar ze blijft er maar sipjes bij zitten. Wat zou ik ze kunnen geven zodat ze terug wat bijkomt? Biks wil ze nog steeds niet veel van eten, daarnet heeft ze er 5 uit mijn hand gegeten, maar meer weigert ze. Zou ik ze banaan mogen geven, daar is ze namelijk zot op, of heeft dat een verstoppende werking? Zou ze het koud hebben? Als ik haar vergelijk met Pluche, die heeft een hele dikke speklaag en een goede dikke vacht, dan maak ik me toch wat zorgen.

Alle tips zijn welkom :)

Groetjes!

Hanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze banaan heel lekker vindt dan zou ik dat nu gewoon geven, het is een fabel dat banaan een verstoppende werking heeft.

Aangezien ze zich echt niet lekker lijkt te voelen zou ik haar toch naar binnen halen. Is ze zich nog anders gaan gedragen nadat je haar de medicijnen hebt gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Emilyrose.

Ik heb ze net een stukje banaan gegeven en wat gras, dat gaat met gemak naar binnen.

Vlak nadat ik ze de medicijnen heb gegeven is ze naar het toiletje gelopen, daar heeft ze wat zitten mokken denk ik, maar geen keutels gemaakt toen. Nu zit ze meestal heel stilletjes, maar soms gaat ze wat in het hooi graven, dus de pijnstilling slaat wel aan denk ik. Keutels maakt ze nog niet zoals ervoor, maar ik heb er wel al een paar gevonden. Ik maak me nu vooral zorgen over haar ondergewicht, omdat het toch echt koud wordt tijdens de nacht. Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik haar binnen haal of niet. Als ze nu doodziek was was de keuze snel gemaakt, dan zat ze gewoon zo binnen. Maar nu valt het eigelijk nog mee, dus ben ik aant afwegen wat het beste is: binnen zetten met het nadeel dat ze dan geen goede vacht krijgt zodat ze misschien heel de winter binnen moet in een vrij klein hokje zonder vriendje of buiten laten zodat ze hopelijk de hele winter ruim zit samen met een vriendje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook naar binnenhalen voor een of twee dagen. Normaal gesproken zou ze dan toch weer goed genoeg opgeknapt moeten zijn. Ik heb een ram die eigenlijk altijd soortgelijk reageert als hij is geholpen aan zijn haakjes. Zijn darmen liggen erg snel stil en hij heeft toch vaak een dag of 3 medicijnen nodig als hij weer eens een tripje dierenarts heeft gemaakt.

Heel veel beterschap voor Pipa, hopelijk is ze snel weer opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh, zo even binnen zitten kan helemaal geen kwaad hoor. Maak je niet te veel zorgen om de eerste winter buiten, dat gaat vast helemaal goed komen. Als je je zorgen maakt om haar gewicht is het misschien een idee om haar eens te tijdje te gaan wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dan toch beslote om ze nog een nachtje binnen te houden, met zen tweetjes. (in een vrij kleine kooi, maar voor even is dat geen ramp) maar toch vrees ik nog een beetje voor haar wintervachtje eigelijk :s

nu ze binnen zit begint ze ineens als een gek hooi te eten en heeft ze al 3 kleine keuteltjes gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd zelf 2 weken aan in de winter dat ik konijnen binnen haal zonder dat ik me zorgen maak om terug te zetten. Langer kan met een zachte winter en overgangsperiode zelfs ook soms.

Een van mijn buitenkoppels zit nu een week binnen en moet nog een weekje binnen blijven. Ze gaan eind volgende week als ze helemaal opgeknapt is weer naar buiten. Ze heeftn u blaasontsteking en laat soms urine lopen dat is me tekoud voor haar.

Je hoefd voor jouw konijntje niet te vrezen hoor. Doe wat extra stro of los hooi in het hok dat het nog wat beter isoleert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat hun wintervacht verdwijnt van twee of drie nachtjes binnen zitten. Dat gaat niet zo snel. Je kunt inderdaad, wat Saf zegt, twee weken aanhouden voordat ze eventueel weer een vachtwisseling ondergaan. Bovendien is het op dit moment belangrijker dat ze binnen zitten dan dat ze eventueel hun winterjas uitdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .