Ga naar inhoud

Hoelang duurt de rui nou eigenlijk?


Rune

Aanbevolen berichten

Eén van m'n 3 konijnen is in de rui, en behoorlijk ook. Nu vraag ik me af hoelang een rui-periode duurt? de ene zegt een paar dagen, dan hoor ik weer een paar weken.

En heeft dan iemand ook nog een goede tip om het konijn een oppeppertje te geven tijdens deze periode? ik heb het idee dat ze er maar moeilijk doorheen komt. Ananas schijnt te helpen maar sommige zeggen weer dat dat te zoet is? wat voor een stukje zou dan goed zijn en per hoeveel tijd? Het gaat in dit geval om een konijn van 7 kg.

Ik hoor het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Massage en borstelen helpt doordat er een betere doorbloeding is, dat was de tip die ik kreeg.

Nu masseer ik me rot op de Vossen, leuk voor de onderlinge band maar zie nog geen verschil ;-)

Hier hebben ze Davitamon kinderdrankje in het water gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamines in het water toevoegen is niet slim. Een konijn maakt bepaalde vitamines zelf al aan. Verder zit het in de biks en eventueel groente/kruiden. Een te veel aan vitamines zorgt voor een verzuring van het lichaam..

En specifieke middeltjes voor de vacht zouden zijn:

Pels: Aardbeienblad, Ananas, Appel, Erwtenvlokken, Gerstvlokken, He4000, Kaasjeskruid, Johannesbrood, Lijnzaad, Ma�svlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Paprika, Pastinaak, Peterselie, Rode bieten, Rozenbottels, Selderij, Tomaat, Tuinbonen, Walnootblad, Wortel, Zonnebloempitten

Als je voor ananas kiest, mag die niet te rijp zijn, maar ook niet te onrijp. Ik zelf zou echter voor paprika, paardenbloem en/of peterselie kiezen.

Peterselie, paardenbloem en ananas is wel vocht afdrijvend, dus geef hier niet te veel van.

Zie: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje

Ik zelf heb eigenlijk het idee dat mijn konijnen sinds de lente aan 1 stuk aan het verharen zijn. Ze zitten buiten en het weer is niet bepaald stabiel..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nuttige reacties!

@ Nicky, veel van je opsomming krijgen ze al standaard eigenlijk. En ze zitten hier ook buiten, en het weer is idd niet erg stabiel dus het zou daardoor kunnen komen, maar vind het toch vreemd dat van de 3 konijnen het er maar 1 heeft, en ook zo erg. Nu heeft ze wel een operatie gehad zo'n anderhalve maand geleden, misschien komt het ook daardoor?

Over de lijnzaad en de vlokken trouwens, mag dat zo gegeven worden of moet dat in (warm) water gegeven worden? en weet je misschien ook waar je de niet allerdaagse dingen kan halen zoals erwtenvlokken, gerstvlokken, maisvlokken, he4000, kaasjeskruid, walnootblad enz.? ik koop mijn groente voor de konijnen meestal bij de turkse winkel, zou die deze producten ook verkopen of is dat meer iets voor een natuurwinkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad aan om je konijnen één keer per dag een theelepeltje lijnzaadolie over hun voer te geven. Dan komen ze een stuk makkelijker door hun verharing heen. Dit wel rustig opbouwen, anders is er een kans dat ze diarree krijgen aangezien lijnzaad(olie) een laxerend effect heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij lijken ze soms wel om de beurt in de rui te zijn, maar het lijkt ook hier wel of ze constant verharen. Je kan het begin goed zien aan het neusje, daar trekt dan zo'n lijn overheen, steeds verder naar achteren.

De laatste haren bij de staart zie je vaak ook wel, dus dan is het een kwestie van kijken hoe lang dat duurt. Bij ons sowieso een aantal weken. Nu was mijn voedster net weer klaar met verharen, zie ik weer zo'n beginnende verhaar-lijn op haar neus komen...

Ze zitten bij mij ook buiten.

Die vlokken kun je trouwens kopen op bijvoorbeeld caviakruiden.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad aan om je konijnen één keer per dag een theelepeltje lijnzaadolie over hun voer te geven. Dan komen ze een stuk makkelijker door hun verharing heen. Dit wel rustig opbouwen, anders is er een kans dat ze diarree krijgen aangezien lijnzaad(olie) een laxerend effect heeft.

Kan het geen kwaad voor het andere konijn wat bij d'r woont? dat is een jong konijn die prachtig in de haren zit. Ze zijn wel veel gewend qua voeding enz. en het zijn grote konijnen. Die lijnzaad, moet dat lijnzaad voor mensen zijn of is die van het paard net zo goed?

Nogmaals bedankt voor de bruikbare tips allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het geen kwaad voor het andere konijn wat bij d'r woont? dat is een jong konijn die prachtig in de haren zit. Ze zijn wel veel gewend qua voeding enz. en het zijn grote konijnen. Die lijnzaad, moet dat lijnzaad voor mensen zijn of is die van het paard net zo goed?

Nogmaals bedankt voor de bruikbare tips allemaal!

Nee hoor, dat kan helemaal geen kwaad. Lijnzaadolie voor paarden is prima, maar die voor mensen ook. Let wel op dat je de lijnzaadolie geeft hè. De lijnzaad zelf moet je minstens twintig minuten koken voor alle giftige stoffen eruit zijn, ongekookt is lijnzaad giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2x p.d. een mespuntje Prozyme.

Hier krijgen ze ook , in de rui-tijd, ter voorkoming van verstopping 2x per dag mespuntje prozyme verstopt in een wortel ( anders eten ze het natuurlijk niet die boeven:mdr:). Meestal helpt dat wel, en keutels goed in de gaten houden zodat je meteen in kunt grijpen als een verstopping dreigt.

Dieuwertje zag de laatste weken ook uit als een geplukte kip nog nooit zo erg gehad, gelukkig is haar vacht nu bijna weer zonder die rare plukken overal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raad me vaak aan om af en toe een klein beetje vers ananassap te geven tijdens het verharen, omdat dit de kans op een verstopping ( door al die haren die je konijn op likt) kleiner maakt. Ik probeer ze dan ook meer te kammen en veel haren zelf weg te doen zodat ze er minder zouden op likken. Maar tips voor sneller door de verharing zelf te geraken heb ik niet:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nuttige reacties!

@ Nicky, veel van je opsomming krijgen ze al standaard eigenlijk. En ze zitten hier ook buiten, en het weer is idd niet erg stabiel dus het zou daardoor kunnen komen, maar vind het toch vreemd dat van de 3 konijnen het er maar 1 heeft, en ook zo erg. Nu heeft ze wel een operatie gehad zo'n anderhalve maand geleden, misschien komt het ook daardoor?

Over de lijnzaad en de vlokken trouwens, mag dat zo gegeven worden of moet dat in (warm) water gegeven worden? en weet je misschien ook waar je de niet allerdaagse dingen kan halen zoals erwtenvlokken, gerstvlokken, maisvlokken, he4000, kaasjeskruid, walnootblad enz.? ik koop mijn groente voor de konijnen meestal bij de turkse winkel, zou die deze producten ook verkopen of is dat meer iets voor een natuurwinkel?

Je kan op caviakruiden.nl kijken.

Anti biotica en narcose hebben een enorme invloed op de vacht. Dat kan maanden lang aanhouden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik zou het niet doen, olie en grote hoeveelheden lijnzaad kan diarree veroorzaken.

Gewoon een theelepel lijnzaad over het voer, kun je kopen bij de boerenbond (vogel afdeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .