Ga naar inhoud

Ziek, maar weten niet wat. Update: Het gaat goed.


Fluffy_Teddy

Aanbevolen berichten

Dan heb ik Metacloral en Cisaral weer eens door elkaar gehaald.

Het zijn in principe beide darmstimulans die net iets anders werken en ook naast elkaar gebruikt mogen worden. Hoe het exact zit heb ik thuis liggen welke waarvoor werkt (ciseral voor eene deel van spijsverteringsstelsel, metacloral voor het andere deel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Groente heeft hij nog nooit gehad en krijgt hij bij mij voorlopig ook maar niet.

Bij de winkel kreeg hij ander eten, maar op aanraden van de dierenarts ben ik overgegaan op SS.

Hij krijgt Timothy hooi van Beaphar, voor zover hij dat wil eten.

Hoe zit het trouwens met het voer? Heb je hem laten wennen aan nieuw voer, groente, dat soort dingen?

Wat heeft ie gegeten voordat het gebeurde?

Dit vraag ik om te proberen de oorzaak te achterhalen. Dan kun je er achter komen of het iets "simpels" is en zijn spijsvertering gewoon van slag is of dat er meer zou kunnen spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een spuitje gegeven van geweekte SS i.c.m. Recovery.

In een heel klein spuitje.

Heb namelijk een aantal spuitjes ( verschillende maten) mee gekregen.

Is het wel verstandig om nu ook nog Infacol erbij te doen?

Is toch ongeveer hetzelfde als Equate?

Weer zijn darmen gemasseerd en dat leek hij lekker te vinden.

Had hem nu gewoon gemasseerd terwijl hij zat.

Net stampte hij eens 2 maal en nu kijkt hij zittend rond door zijn kooi.

aangepast door Fluffy_Teddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vooral opvalt is dat dit jonge konijntje al erg veel medicatie krijgt.

Ga nu zeker niet nog zelf dingen erbij proberen te geven. En al helemaal geen middelen tegen gas, die mag je al helemaal niet in alle situaties geven, vaak doen ze meer verkeerd dan goed.

Het belangrijkste dat je nu nodig hebt is een DIAGNOSE, die heb je nu duidelijk niet...

Je kan idd er een hele hoop medicatie tegenaan gooien en zo proberen een hoop te 'behandelen' en te hopen dat je hetgene dat het probleem is ook behandelt. Zo eenvoudig is het allemaal niet. Medicatie heeft ook een hoop contra-indicaties Ć©n neveneffecten. Het is dus helemaal niet zo verstandig om zomaar een hoop geneesmiddelen te geven zonder diagnose.

Wat ik in de eerste plaats zou doen, is kijken of je ergens keutels van vandaag vindt (niet die trosjes, dat zijn waarschijnlijk blindedarmkeutels) en deze door de DA laten onderzoeken (of laten opsturen naar een labo).

Als hij helemaal niet meer keuteld, moet je dringend terug met hem naar een DA. Darmen die stilliggen bij een konijn zijn erg gevaarlijk, laat staan bij zo'n jong konijn.

Mss kan je dan idd beter naar een DA gaan die meer ervaring heeft met konijnen. Of idd gewoon voor de second opinion, als je al een tijdje bezig bent, zie je mogelijk sommige dingen gewoon niet meer.

Zoals anderen ook al hebben gezegd, idd geen wortelhapje bij mogelijke darmproblemen. Daar zitten veel te veel suikers in die opzich al een verstoring in de darmwerking kunnen geven, laat staan bij een konijn dat al darmproblemen heeft.

Ik las ergens dat iemand schreef dat toltrazuril voor de meeste wormen is...

Dit moet toch even verbeterd worden. Dit zal niets doen tegen mogelijke wormen. Dus denk niet dat je konijntje behandeld is tegen wormen.

Als laatste moet ik toch even zeggen dat zo'n jong konijntje erg kwetsbaar is en je zeer adequaat moet handelen.

Ik heb het gevoel dat je dat ook doet, dus volg zeker je gevoel. En aarzel niet om bij twijfel idd een andere DA te raadplegen.

HĆ©Ć©l veel succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom net terug van de dierenarts, want ik vertrouwde zijn gedrag toch niet helemaal.

Hij had geen gas en ook geen verstopping.

Tandjes zijn extra nagekeken, alles was prima.

Hij was van 730 gram naar 680 gram gegaan.

Hij oogde veel vitaler en levendiger als eerst, vond de dierenarts en dat vind ik ook wel eigenlijk.

Heb nog Peterselie en Selderij gehaald.

Hij heeft een nieuw flesje Metacloral gekregen ( andere is bijna op) en ik heb Carprofen mee gekregen.

Onderweg heeft hij een beetje geplast en toen ik net thuis kwam met hem, zag ik dat hij twee kleine, maar wel vaste poepjes had gedaan.

Thuis ging hij op de tafel meteen op verkenning uit en heeft twee kleine slokjes genomen van de Recovery, die er nog stond.

Nu ligt hij in zijn kooi te rusten.

Begin volgende week moet hij weer op controle komen, of eerder, mocht hij achteruit gaan dit weekend.

aangepast door Fluffy_Teddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat die van mij daarom had geplast.

Er was helemaal niks te voelen in zijn buik, geen verstopping, geen gas , blaas was leeg en bijna geen keutels.

Nu ligt hij voor zich uit te kijken.

Dat klinkt alweer beter!

Als hij zelf al aan het dwangvoer begint is dat zeker een goed teken.

Ik ben ook eens met een konijn met (beginnende) verstopping naar de DA gegaan, er kwamen geen keutels meer namelijk.

Van de stress keutelde hij vervolgens zijn reismandje onder, dus het was gelijk losgekomen.

aangepast door Fluffy_Teddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacloral is niet om de maag te ledigen, maar een darmstimulans (bevat dezelfde werkzame stof als primperid).

Ik heb ook geleerd dat Metacloral de maag sneller ledigt, zoals bij mensen medicijnen als Primperan en Domperidon dat doen. Dat voorkomt misselijkheid en stimuleert het voorste deel van de darmen. Ciseral stimuleert meer het achterste deel van de darmen. Daarom worden vaak beide medicijnen ingezet zodat het hele spijsverteringssysteem gestimuleerd wordt. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer Recovery met een spuitje gegeven.

Dat gaat er op zich wel in, hij werkt redelijk mee.

Heb hem net even laten lopen, zodat hij toch even zijn pootjes kan strekken, want in zijn kooi ligt hij eigenlijk alleen maar.

Daar was hij vrij actief en maakte zelf 2X een heel klein sprongetje.

En heeft hij op de vloer geplast, waar ik heel erg blij mee was ( echt waar).

Toch een teken dat het van binnen wel werkt.

Van mij mag hij zelfs de hele stoel of weet ik veel wat, onder keutelen/plassen, als hij maar weet beter wordt.

Hij heeft twee hele kleine keuteltjes gedaan.

Wat vinden jullie konijnen erg lekker wat ze niet kunnen weerstaan?

Yoghurtdrop, peterselie, selderij taalt hij niet naar.

Heb van alles in huis al, qua lekkere spullen, om hem maar aan het eten te krijgen, maar hij hoeft het gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een handje van zijn oude biks ( Kasper faunafood) in de kooi gelegd, omdat hij toch moet eten.

Interesse was er heel even, maar niks van gegeten.

Toen ik ineens omkeek omdat ik kauw-geluidjes hoorde, zag ik dat hij 2X een biksje op at.

Nu ligt hij weer, met zijn kop in de richting van de biks.

Toch een kleine vooruit gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn maag maakt sinds vanmorgen allemaal borrel geluidjes, echt knorren.

Dat hij honger heeft, zeg maar.

Maar hij wil dus echt niet zelf eten.

Heb een mix van SS en Recovery gemaakt en dat ging via dwangvoeding prima.

Hij kijkt echt totaal niet om naar al het eten en lekkers wat hij aangeboden krijgt.

Ik ga zo op pad, en ga kijken of ik nog een paardebloemblaadje en wat vers gras kan vinden, moet geen probleem zijn, dat groeit hier genoeg.

Bah, wat is dit vervelend.

Je gaat je echt afvragen wat het nu toch is......

Het gaat echt met ups en downs op het moment.

De ene keer denk je van : Yes, hij is er weer en het volgende moment ligt hij in zijn kooi.

Maar hij is verder wel vrij levendig en maakt een alerte indruk.

Al helemaal als hij uit zijn kooi is, dan gaat hij meteen op onderzoek uit.

Konden ze maar praten denk ik soms, dan had hij kunnen vertellen wat er aan de hand was.

Ik ben zo intensief met hem bezig, de hele dag en nacht en dat nu al bijna Ć©Ć©n week lang.

Geef zijn medicijnen een aantal keren per dag, bijna elke dag hebben we bij de dierenarts gezeten, om de zoveel tijd dwangvoeding gegeven, bedenken wat ik nog meer kan doen voor hem etc. etc.

Het breekt je erg op, ook de zorgen die je om hem hebt.

Goh, wat doet dat pijn soms... je doet zo je best en als je dan dat beestje zo ziet....

Heb ook diverse malen gewoon gehuild om hem....

Ik slaap niet goed, allemaal door de stress en de zorgen om hem.

Maar dat maakt me niks uit, ik wil zo graag dat hij beter wordt...ik heb alles voor hem over.

Op het moment dat ik dit typ, zit hij ineens recht op in zijn kooi en wast zich.

Laat er alsjeblieft vandaag een wonder gebeuren,... ik hoop zo dat hij vandaag uit zichzelf gaat eten.

aangepast door Fluffy_Teddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt me allemaal veel te bekend voor, helaas...

Ben zelf ook 2,5 week zo met mijn konijn bezig geweest, moest ook regelmatig huilen.

Die geluidjes betekenen niet dat hij honger heeft, dat zijn z'n darmen.

Als de darmen van een konijn stilliggen, zijn er 2 mogelijkheden qua geluid: Je legt je oor tegen zijn buikje en hoort helemaal niets...

Of de geluiden zijn zo hard (vooral borrelen ed.) dat je ze zo hoort, zonder dat je tegen zijn buikje hoeft te luisteren.

Mijn konijn had ook geen zin meer in eten, was verder helder. Had geen gas, niet echt een verstopping, een beetje hetzelfde verhaal.

Ik heb foto's laten maken om de oorzaak te achterhalen. Misschien is het bij jou ook verstandig om dat te gaan doen. Normaal gesproken moet het snel verbeteren, maar de oorzaak is bij jou niet duidelijk. Het lijkt erop dat als je de oorzaak niet vindt en weghaalt, er ook geen verbetering komt.

Ik kan je heel erg goed begrijpen: je probeert alles, het zou moeten werken, maar het verbetert gewoon niet.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een paar ( vermoedelijk) kleine, maar droge keutels gevonden.

Waarom vermoedelijk, omdat het ook stuk gebeten SS kan zijn, maar dat denk ik zelf niet.

Hij heeft gisteren wat andijvie gegeten en vandaag een beetje hooi.

Ik moet hem nog wel dwangvoeren.

Hij plast wel veel, maar dat kan ook komen omdat ik hem extra vocht ( water) geef.

Sinds vandaag heb ik hem op alleen kranten, zodat ik goed kan zien wat hij allemaal doet.

Vandaar dat ik de urine ook goed kan zien.

Hij geeft mij zo nu en dan kusjes, zo lief.

Ik hoop zo dat hij het haalt.

Hij geeft wel aan ervoor te willen vechten, anders had hij het denk ik al opgegeven.

Bedoel, dit duurt al bijna een week, al met al.

En daarbij doe ik natuurlijk ook mijn best zodat hij er boven op komt.

Hij ligt sinds vandaag niet meer lang gestrekt, maar ligt gewoon voor zich uit te kijken.

Buikmassage lijkt hij heerlijk te vinden, vanmiddag viel hij er bijna bij in slaap.

Al met al lijkt hij vooruit te gaan, maar dat durf ik nog niet hard op te zeggen.

Ik wil eerst zien dat hij meer uit zichzelf gaat eten, dat hij goed en veel keutelt.

Pas dan ga ik een feestje vieren.

Ik heb hem ook soms op de bank lopen, want van wat ik weet wil een konijn dan nog wel eens gaan keutelen, omdat ze ineens ergens anders zijn, zeg maar.

En zo blijft hij ook een beetje in beweging.

Niet te veel natuurlijk, want hij met ook aansterken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voorzichtige "Yes" :yipi:

Net weer even gekeken bij hem en er lag een plasje met daarin 3 keutels.

Duidelijk te zien dat het van de Recovery met SS is, maar toch.... een teken dat het beter lijkt te gaan :D

Het lijkt dus de goede kant op te gaan, we gaan door en samen vechten we ons er wel doorheen :yes:

Dat moet gewoon :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond heeft hij zich buikje rond gegeten aan gras, uit de tuin, wat ik voor hem geplukt heb.

Ik ben zo blij, ik krijg nu weer hoop dat hij voor uit zal gaan.

Hij is al ietsje actiever en heeft zich ook weer uitgerekt.

Maar een vraagje:

Hij taalt nog steeds niet naar het andere voer en hij wil ook niet drinken.

Moet ik hem nog dwangvoeren, of is het niet erg dat hij eerst alleen gras eet en zal hij vanzelf wel weer SS of biks gaan eten?

Moet ik hem nog water geven via een spuitje?

Mijn gevoel zegt dat ik hem niet meer moet dwangvoeren qua eten, maar hem nog wel water met een spuitje moet geven.

Dit alles gewoon goed in de gaten houden en vanaf daar kijken wat nodig is.

Dinsdag moet hij weer op controle komen, of eerder, tenzij het verslechterd.

Mijn gevoel zegt dat het nu helemaal goed gaat komen.

Hij straalt weer, er zit glans in zijn ogen, die eerder weg was.

aangepast door Fluffy_Teddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo al met al gaat het dus iets beter....hou het natuurlijk nog wel goed in de gaten, en zolang hij nog niet 'vrijwillig'op zijn voerbakje afstort zou ik door gaan met dwang voer totdat hij voldoende keuteld en zelf eet !

maar ik weet zeker aan liefde ontbreekt het diertje niets en als hij er weer bovenop is zal hij je dit laten merken ook ...;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .