Ga naar inhoud

wat is het dieet van jou nijntjes?


kikiricky

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

wat geef jij je nijntjes elke dag?

De mijne krijgen dit in een dag:

-hooi en stro is er onbeperkt

-water is er onbeperkt

-biks vul ik 3 keer per dag

-en een sneetje brood

-en s'morgens en s'avonds krijgen ze een groentemix bestaand uit:

*komkommer

*wortel

*witlof

*broccoli

*mais

heeft u nog tips dan is het altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat tips...:

Zoals het klinkt (3x per dag biks) voer je teveel biks. Het beste kan je je konijnen even wegen en dan 25 gram voer per kilo konijn geven. Weegt je konijn dus 2 kilo dan mag hij/zij 50 gram biks per dag. Science Selective voer is hierop een uitzondering, daarvan geef je 15 gram per kilo konijn.

Het sneetje brood zou ik weglaten, niet goed voor konijnen. Als je een keer wat anders wil geven dan biks/groenten zijn er nog andere opties zoals bijvoorbeeld wilgentakken.

Met mais zou ik ook oppassen, daar kunnen ze verstopping van krijgen.

Mijn konijnen krijgen hun biks verdeeld over de dag, 's ochtends de ene helft en 's avonds de andere helft. Hetzelfde doe ik met hun groenten, 's ochtends krijgen ze andijvie en witlof, 's avonds krijgen ze komkommer en wortel. Daarnaast krijgen ze af en toe een snackbal met gedroogde bananenchipjes en als ik zelf bijv. een appel of banaan eet krijgen ze een stukje mee. Daarnaast uiteraard onbeperkt hooi en vers water en af en toe krijgen ze wat andere groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijn elke dag:

Biks: heb jonge nijntjes dus gaf eerst gewoon zoveel dat hij altijd wat in zijn bakje had, maar ga nu afbouwen tot wat hij moet gaan krijgen. dat is 75 gram ongeveer. Als de nijnen weer samen zitten geef ik ze 's ochtends en 's avonds 75 gram.

Groente: Per dag een paar verschillende groenten: Paprik, wortel, witlof, komkommer, basilicum.

En natuurlijk onbeperkt hooi en vers water!:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de biks niet afweeg :$ ik doe het op gevoel en kijk hoe de nijntjes erop reageren. Ze eten veel hooi , ik zie geen bdk en dat is voor mij het teken dat ik niet teveel geef. Ik speel er wel eens mee als ik merk dat ze minder hooi eten, dan verminder ik de biks en kijk hoe ze reageren, zo vind ik iedere keer het evenwicht in de voeding. Ik kan helaas geen groenvoer geven omdat er nijntjes zijn met gevoelige darmpjes ( een enkele keer wel als ik prozyme wil geven, dan een klein stukje wortel) dus ik geef in de ochtend Digestive health formula van SS en in de avond de SS selective ( nog steeds op gevoel :mdr:) en dat gaat goed. Ze krijgen tussendoor wel eens een tarwe aren, daar zijn ze dol op en zo controleer ik nog even hoe ze reageren ( door veel ziektes laatste tijd ben ik allerter daarop dus altijd even controle op deze manier). Daarnaast ook nog wel kleine porties paardebloem ( gedroogd) en smalle weegbree ( gedroogd) en lekker kruidenhooi.

Hooi, stro en water hebben ze altijd in overvloede in het hok aanwezig, dat is de belangrijkste basis voor ieder konijn lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen van 1900 gram en 1700 gram.

Smorgens/Smiddags (dit wisselt omdat mijn schema vaak wisselt) krijgen ze samen 60 gram biks van Hope Farm. Dan vul ik ook het hooi bij aan en krijgen ze proper water.

Gedurende de dag krijgen ze zo vaak mogelijk nog eens vers hooi en heel soms (ongeveer 1 keer per week) een 'tussendoortje' zoals een stukje appel of een paar SS biksjes.

Savonds, vlak voor het donker begint te worden, krijgen ze 300-350 gram groenten (witloof, spinazi, tomaat, komkommer, paprika). Dan vul ik ook nog eens het hooi bij aan en indien nodig het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .