Ga naar inhoud

Help! Kastanje giftig?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Mijn vriend kwam net thuis met een tak van een kastanje boom. Ik keek nog even vluchtig op de giftige lijst en zag hem niet staan. Hij deed het in het hok en beide konijnen begonnen er smakelijk van te eten.

Ik ga op de laptop om er toch nog even wat meer over te vinden. Blijkt er een kastanje soort te zijn die wel op de lijst komt: paardenkastanje!

Hoe giftig is dit en wat nu??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op bunnybunch staat op de lijst die ik hier net neer gezet heb alleen wilde kastanje ik denk dat dan alles giftig is anders stond het er wel bij net als bij tomaten staat er ook bij dat ze alleen de rijpe tomaten mogen en niks van het groen dus ook niet de kroontjes die op de tomaat zitten na het plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchten zijn bij een kastanje toch die kastanjes en die kunnen volgens mij ook gewoon onrijp zijn. (Zitten ze dan niet dicht?)

Uit knoppen komen doorgaans de bloemen...

Lijkt me dat als de bloemen giftig zijn, de knoppen dat ook... Volgens mij kun je de kastanje beter volledig giftig beschouwen, maar bon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de da gebeld en ben direct opzoek naar norit gegaan. Als ik de dosering van kinderen neem zouden ze 10 tabletten per konijn moeten hebben. Dit leek me wat veel en kreeg ik ook echt niet bij hun naar binnen. Heb ongeveer 2 tabletten per konijn naar binnen gekregen. Hoop dat dat genoeg is.. Heb ze nu even binnen gezet, kan ik ze in de gaten houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Hou je konijnen goed in de gaten, en zodra er een raar gaat doen, meteen naar de DA want het grootste risico nu is vertopping, gasbuik of stille darm door de vergiftiging.

Maar goed dat je er wat Norit in gekregen hebt. Twee pillen is beter dan niks en toch aardig wat voor kleine konijnendarmpjes, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wassen zichzelf en eten nog. Af en toe gaan ze even lang uit liggen, maar dat doen ze normaal ook wel eens.

De totale spijsvertering van een konijn duurt max 24 uur, zag ik net. De eerste stoffen worden na 3 tot 6 uur in het lichaam opgenomen.

Ik hoop dat ik me gewoon te druk maak. Wil absoluut niet weer 6 weken aan de dwangvoeding, medicijnen en dierenarts.. Maar ja, wat moet dat moet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

medirabbitlijst wellicht? En hou er rekening mee dat je bij een vergiftiging ook een mate van toxische stoffen binnen moet krijgen. Dat is afhankelijk van het diersoort, wat voor effect het op het dier heeft en hoeveel er daadwerkelijk nodig van is in combinatie met het gewicht. En let ook op met Norit dat je de konijnen niet naar een verstopping helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .