Ga naar inhoud

Konijn slikt antibiotica niet door: Tips gevraagd!


Jazzy

Aanbevolen berichten

Onze Billy zit sinds 3 weken aan de AB ivm veelvuldig niezen. Eerst een kuurtje van 2 weken via mengen in drinkwaterflesje. Dit hielp echter onvoldoende gezien er weinig van gedronken werd door Billy (het is een koppeltje, het ander konijn nieste ook af en toe maar in minder mate, zij dronk wel van de AB in het flesje en drinkt haar huidige kuurtje rechtstreeks uit het spuitje, ze vindt het blijkbaar erg lekker), waarna ik een 2e kuur kreeg welke in rechtstreeks in het mondje moest brengen. Hiermee ben ik bezig sinds vorige week woensdag. Het probleem hierbij is echter dat hij de AB niet goed doorslikt. Tijdens het inbrengen (wat ik met veel geduld doe) houd hij de ab in z'n mond en laat het er vervolgens uitlopen. Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips om hem dit ook daadwerkelijk door te laten slikken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer, laat hij echt alles eruit lopen? ook als je het eens met kleine beetjes probeert dat ie maar kleine hoeveelheden hoeft door te slikken?

Hier reageren alle 5 de nijnen ook verschillend hoor, langzamerhand kan ik er een boekwerk over schrijven.

Is zo vervelend voor je, je wilt hem helpen en hij werk het onbewust tegen. Is ook altijd stressvol medicijnen geven aan konijntjes.

Tja dit is eigenlijk het enige wat ik zou kunnen bedenken wat misschien kan helpen, misschien hebben andere bb-ers nog handige tips want lijken me toch meer stressvolle nijntjes bij medicatie geven :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het bij konijnen ook zo kan, maar wat ik altijd bij de hondjes doet als ze moeten slikken (ze hebben wel eens last van reverse sneazing, een soort benauwdheid en dan moeten ze slikken om het over te laten gaan) is over het keeltje wrijven. Als ze dan nog niet slikken doe ik ff mijn hand op hun neusje (zodat ze niet door de neus kunnen ademen) en dan zie je eigenlijk dat ze altijd heel snel slikken.

Maar nogmaals ik weet niet of dit voor een konijn gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zette ze op schoot dan trok ik het kopje iets omhoog en spoot ik het in het bekje meestal slikte ze het dan direct door omdat ze het niet uit dr bek kon laten lopen!!

mocht je het lukken als je de bek iets verder open krijgt(hier is wat handigheid voor nodig om het goed te doen)

dan kan je het iets verder in de bek spuiten zo slikken ze het vaak ook direct door

dat is wat hier werkte ergens over heen ging hier niet dat hadden ze te snel door:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan jij deze tip die ik hier op het forum heb gelezen ook voor jouw konijntje gebruiken.

Beetje banaan prakken op een lepeltje doen en het konijntje eraf laten eten/likken.

Hier een voedstertje die 3 keer per dag Ab heeft en veel stess ervaarde ( en ik ook, want de helft gaat er elke keer naast )en nu gewoon het banaantje van het lepeltje likt/eet en dus alles binnenkrijgt. Hier werkt het als een tierelier!!

Geen stress meer voor beide en vindt ze het weer leuk als ik aankom met mijn lepeltje :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .