Ga naar inhoud

Voedster met zieke jongen.


bunnyrabbit

Aanbevolen berichten

Ik heb een voedster, een Pooltje. Die heeft twee keer een nestje gehad. Bij het eerste nestje van twee, werd er één jong konijntje ziek, en is dood gegaan. Nu bij het tweede nestje van vijf, zijn er weer twee konijntjes dood gegaan. Allebei met dezelfde sympthomen. Nu heb ik gehoord dat er parasieten van dikke buikenziekte en coccidiose in de voedster kunnen zitten. Dat de voedster dus drager is van deze ziekte, maar zelf niet ziek word, maar haar jongen wel. En dat je die parasieten weg kunt krijgen door te ontwormen, is dit zo? Kan dit probleem aan deze voedster liggen? Ik heb jarenlange ervaring op het gebied van konijnen, maar heb dit niet eerder meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er twee x jongen overlijden bij een nest, met dezelfde symptomen, lijkt mij dat je voedster verkeerde genen met zich meedraagt. Dit is idd niet op te lossen met ontwormen. Daarom kun je haar het beste geen nestjes meer laten krijgen. Was het een oepsnest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn nou eenmaal prooidieren die als enige overlevingsmechanisme een hele grote voortplanting hebben. Dat betekent helaas ook dat lang niet alle geboren konijntjes het halen, maar dat lost de natuur op door zo snel mogelijk weer nieuwe konijntjes geboren te laten worden. Een nest konijnen hebben is dus vaak niet alleen leuk, omdat er jongen dood gaan, of nog erger, niet-levensvatbare jongen tussen zitten die je zelf uit hun lijden moet verlossen.

Ik zou er dus nooit zelf voor kiezen. Als jij twee nesten achter elkaar hebt gehad dan klinkt dat alsof je er wel zelf voor gekozen hebt, is dat juist? Als het niet zo is, moet je het maar even zeggen hoor, maar in dat eerste geval wil ik je er even op wijzen dat wij hier op BB niet achter dit soort 'pret'-nestjes staan. Er zijn al teveel konijnen in opvangen die geen baasje hebben, en als je niet weet wat je doet dan vermeerder je inderdaad vaak slechte genen met alle gevolgen van dien.

Lees ook even de regels hierover in het forum over ongeplande nestjes.

Als je fokker wilt worden, kun je je het beste van te voren heel goed inlezen zodat je weet met welke konijnen je niet moet fokken en zodat je alles van dit soort ziektes weet en kan voorkomen.

Om je vraag te beantwoorden: hier op BB is dus minder kennis aanwezig over het fokken van konijnen, maar je zou je vraag eens kunnen stellen op een fokkersforum. Of je doet research op internet door via Google te zoeken op de woorden zoals: 'konijnen, coccidiose, dikke buikenziekte, fokken.' Zover ik weet kunnen jonge konijntjes de eerste weken van hun leven geen coccidiose krijgen. Maar hoeveel weken dat zijn, zou je even op moeten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties. Ja, ik heb er wel voor gekozen om een nestje te nemen bij deze voedster, omdat ik een kleinschalige hobby fokker ben van Kleurdwergen, Pooltjes en NHD. Ik heb jarenlange ervaring met konijnen, maar heb dit nooit eerder meegemaakt. (Kijk bij het forumonderwerp voorstellen) Deze voedster zou ook afkomstig zijn van een andere goede fokker. Maar waarschijnlijk heeft deze haar weggedaan om haar verkeerde genen. Dit wist ik dus echter niet. Ik zal met haar dus geen nestjes meer nemen. Zij mag gewoon lekker voor haar plezier hier blijven en oud worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .