Ga naar inhoud

Pip maakt er een zooitje van...


joycie81

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Zoals sommige van jullie wel weten heb ik een grijs dwergkonijntje van nu 9,5weken. Het is echt een schatje hoor, eet goed, drinkt goed, groeit als kool, zit graag op schoot en vindt het heerlijk om in zijn ren rond te hupsen...

Maar nu komt het volgende:

-Pip vind het sinds een paar dagen grappig om zijn hooi (wat in een ruifje zit en in een ijzeren voerballetje) uit de ruif te trekken en lekker door het hok heen te verspreiden. Zo ligt zijn hele 'nachtverblijfje' en zijn halve onderverdieping dus versierd met hooi. Hij eet er ook wel van hoor want ik zie dit regelmatig maar hebben jullie misschien tips om het hooi iets meer op de juiste plek te houden? Of doen alle konijnen dit? haha ik heb echt geen idee namelijk. Ik haal nu elke ochtend en avond het "losse"hooi eruit en doe weer nieuw hooi in de ruif maar ik dacht misschien hebben jullie een ideetje?

-Pip is verzot op biks, hij krijgt er niet heel veel van hoor, 2a 3x per dag een klein handje, maar als ik dus het hokje open doe om het eten in zijn bakje te doen springt hij zowat uit t hok. Ik moet hem echt tegen houden met mijn hand terwijl mijn andere hand zijn etensbakje bodembedekking-vrij maakt. Hij springt bovenop mijn hand waar de biks in zit, hij bijt niet ofzo maar ik ben gewoon zo bang dat hij er nog een keer uit gaat vallen. (zijn voerbakje staat in de bovenverdieping omdat ik 's avonds voor ik ga slapen Pip nog biks geef en dan het luikje naar het trappetje dicht doe zodat Pip 's nachts alleen boven kan zijn) Hebben jullie nog tips om dit rustiger te laten verlopen? Ik zeg wel elke keer dat ie rustig moet doen, en ik zeg nee, maarja t is geen hondje dat goed luisterd hahaha. Hij heeft altijd onbeperkt hooi dus honger kan ie niet hebben denk ik hoor dus dat is t niet. Of is ook dit gedrag normaal?

Ik hoor het graag van jullie als jullie tips hebben!!!

Groetjes, Joyce :star:

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends als ik naar het hok toeloop, springt Boris er inderdaad bijna uit. Dan pak ik zijn bakje, snuffelt hij op de plek waar het bakje altijd staat, om te kijken of het er al staat, en dan valt hij erop aan. Is het niet gewoon enthousiastheid? Als hij nou beet ofzo, zou ik denken dat het voernijd is. Maarja, dat doet hij niet. Eventueel kan je hem een klein beetje tegen de grond drukken, zodat hij merkt dat jíj de baas bent. Heb jij zegmaar zo´n klepje dat je dicht doet voor het trappetje?? Dan kan je dat ook eventjes doen als je het voer erin doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een hooiballetje in het hok hangen. zo moeten ze lekker lang prutsen voor dat ze alles op hebben :D en je kan midden tussen je hooi mss een stuk wortel ofzo proppen dan heeft ie een verrassing als zen hooi eruit is; nu mijn kleintjes van zo'n 20 dagen vinden het ook plezant om aan dat hooi in de hooi bal te trekken dus kheb op het moment ook wel een bazaartje in mijn hok :D maar ze peuzelen wel alles op hoor (uiteindelijk toch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij de biks gewoon lekker vind ;) Mijn Nijnen waren ook altijd zo enthausiast. Mijn voedster is meerdere keren uit het hok 'gevallen', maar had gelukkig geen verwondingen.

Nu (paar jaar later) is ze rustiger geworden.

Hier halen ze het hooi er ook uit om het vervolgens van de grond af op te eten. Blijkbaar eet dat lekkerder (natuurlijker) voor ze. Je kunt zo'n grote betonnen voerbak neerzetten en daar het hooi in doen.

Het kan ook zijn dat hij opzoek is naar een bodembedekking zoals stro?

Succes! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is altijd super eng als ik voer moet geven haha hij is te enthousiast en ik ben dus ook bang dat hij er een keer uit valt :( dus mijn vader helpt mee om hem tegen te houden zodat ik rustig voer kan geven haha.

tipje:

Doe het voer in en bakje, breng het naar zijn hok. Zet het bakje op de grond doe het hok open. Komt hij er dus aan gehold als het goed is. Aai hem stel hem tot rust. Pak snel het voerbakje, doe snel het voer uit het gewone bakje erin en houd het voor zijn neus en zet het op de gewone plek neer. Als hij aan het eten is deurtje dich en weggaan. (vergeet dan niet het gewone bakje/blikje terug te leggen bij het voer :)

hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tipje:

Doe het voer in en bakje, breng het naar zijn hok. Zet het bakje op de grond doe het hok open. Komt hij er dus aan gehold als het goed is. Aai hem stel hem tot rust. Pak snel het voerbakje, doe snel het voer uit het gewone bakje erin en houd het voor zijn neus en zet het op de gewone plek neer. Als hij aan het eten is deurtje dich en weggaan. (vergeet dan niet het gewone bakje/blikje terug te leggen bij het voer :)

hoop dat je er wat aan hebt!

Bedankt voor de tip! alleen werkt het niet :( ik heb het meteen geprobeert maar helaas. :( nouja het wordt denkik vanzelf wel keertje rustiger hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

een keer per dag beetje biks geven is eigenlijk ook al genoeg,mijn konijnen krijgen het hooi gewoon los in het hok, ze eten het wel helemaal op maar ze sleuren het ook door het hele hok heen maakt opzich niet zoveel uit.

Misschien trekt ze het hooi juist weg omdat ze zich verveeld, gooi eens simpel een paar wc rolletjes in de kooi, als ze hiermee speelt kun je altijd nog overwegen om speel balletjes in de kooi te doen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .