Ga naar inhoud

blindedarm keutels


supergirl

Aanbevolen berichten

hallo iedereen

ik heb een nestje nu 19 dagen oud en ik geef de mama gewone conditiemengeling met hooi en kruidengras en een blaadje witlof iedere dag , ze heeft constant eten staan, maar ze heeft nu wel veel blindedarmkeutels in haar hok liggen anders had ze dat nooit. Geef ik haar te veel eten? Hoe komt dit?

groetjes sara

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja da staat zo op de zak geschreven, dit voer krijgen ze toch al enkele maanden hoor, en this tot nu toe goed geweest, mijne ram doet het nog steeds goed, alleen het vrouwke heeft nu met haar jongen veel van die blinde darm keutels, maar nu krijgt ze ook het dubbel of meer. conditiemengeling zijn stopkes (denk biks) en zo maisvlokjes ofzoiets, maar ze peuzelt ook het juniorvoer van de kleintjes helemaal op,hier zitten niet zo'n stopkes in.

alvast bedankt voor jullie reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze naast haar eigen voer ook juniorvoer van de kleintjes eet zal dat wel de reden zijn dat ze haar bd-keutels laat liggen. Ik zou alleen niet weten hoe je dit kunt oplossen, ik neem aan dat de moeder samen met de kleintjes zit? Je kunt in ieder geval proberen om de moeder niet meer ongelimiteerd brokjes te geven en dan op een of andere manier zorgen dat ze daarna niet aan het voer van de kleintjes kan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gemengde voer (ik denk uit je verhaal op te maken dat je dit geeft) bevat weinig vezels en veel koolhydraten. Mijn ram kan hier niet tegen en laat dan ook idd bdk liggen.. Kan je niet overstappen op SS of HFST? (ik heb geen verstand van net bevallen voedsters! ;))

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

miffy1 ik denk dat dat nie mogelijk is bij mijn konijn. nu ze gaat wel liggen maar vanaf dat ze trug honger heeft en haar bakje is leeg dan gaat ze gewoon naar de kleintjes hun kommetjes :)

ik heb net zo'n grote zak van 15kilo ofzo gekocht van dat voer, ik kan mss ander voer kopen en dat eronder mengen dat er meer vezels in haar voer zitten? kzou het zonde vinde moest ik die hele zak voer nu weggooien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander voer zal ook niet helpen. Zolang moeder nog 'bijeet' uit de bakjes van de kleintjes is het probleem volgens mij gewoon dat ze te veel droogvoer binnenkrijgt en daarom haar bd-keutels laat liggen. Volgens mij is junior voer ook nog eens extra rijk aan o.a. eiwitten omdat jonge konijnen in de groei dat nodig hebben.

Ik kan me voorstellen dat een zogende voedster wel meer voeding nodig heeft dan een 'gewoon' konijn, maar met het voer van de kleintjes erbij is het waarschijnlijk toch te veel. Blijft de situatie zo, moeder bij de kleintjes, of gaan die op een bepaald moment weg?

Met meerdere konijnen die bij elkaar zitten kan het toch een blijvend probleem zijn. Ik heb bijvoorbeeld twee konijnen waarvan het mannetje veel sneller eet dan het vrouwtje. Het vrouwtje laat ik daarom apart eten buiten de kooi omdat haar bakje anders leeggegeten wordt door het mannetje en zij te weinig binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil 2 kleintjes houden. ofwel 2 wijfjes of wel 1 wijfke en een manneke. volgend jaar ofzo ga ik ze dan alle 4 samen in een ren zetten, als die af is tenminste. toen mijn ram en mijn voedster samen zaten in hun hok toen was mijn ram heel mager en zij dik. nu zit de ram appart en nu is hij gelukkig bijgekomen. maar ik denk dus als ik ze samen ga zetten dat mijn voedster wel al het voer lekker gaat binnenpeuzelen, dus ik kan dan mss beter doen gelijk miffy zegt ( appart zetten tot ze hebben gegeten) maar mijn konijnen eten wel niet direct alles op die eten een beetje en gaan dan lekker lang liggen en zo gaat dat de ganse dag door, kweet niet als dat normaal gedrag van een konijn is?

ik zal ze mss dan wat minder van de conditiemengeling geven en hopen dat de kleintjes dan nog tijd hebben om te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn na de bevalling altijd gewoon biks gegeven. Wel meer dan normaal (ze mogen 3 tot 6 keer zoveel eten, in verband met het voeden van de jongen). Maar je konijnen zijn nu (bijna) 3 weken oud. Ze gaan nu dus zelf ook vast voer eten (dus niet meer alleen bij hun moeder).

Ik zou SS (junior) gaan geven en daar de moeder ook van laten mee eten. Het voer dat je nu geeft (gemengd?) zou ik niet meer geven.

Zorg ook voor voldoende hooi in het hok, dat mogen ze non-stop eten.

En verder... toen mijn konijn bevallen was, laten er ook blinde darm keutels in het hok. Niet ontzettend veel, maar wel een paar. Ik denk dat ze het te druk had met het verzorgen van haar jongen. Daar heb ik het tenminste altijd op gegooid.

En als ik overdag vers hooi aan mijn (volwassen) konijnen geef, liggen er ook wel eens blinde darm keutels. Geen idee van welk konijn het komt, maar ik maak me er niet zo heel druk om. Zolang ze goed eten en drinken (en met name hooi eten) is het goed.

Het eerste biksje geef ik overigens altijd uit mijn hand aan de konijnen. Ze moeten van mij allemaal minimaal één biksje uit mijn hand eten, dan weet ik tenminste zeker dat ze kunnen eten (dus geen problemen hebben met tandjes/kiezen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]maar mijn konijnen eten wel niet direct alles op die eten een beetje en gaan dan lekker lang liggen en zo gaat dat de ganse dag door, kweet niet als dat normaal gedrag van een konijn is? [...]

Dat deden mijn konijnen voorheen ook altijd. En dat is dus niet "normaal".

Maar toen bleek dat ik veel te veel eten gaf. Ik ben de biks toen gaan afwegen. En sindsdien vallen ze aan op het eten. Binnen 5 minuten is het bakje leeg. En dat schijnt wél normaal konijnengedrag te zijn. Aanvallen en (vr)eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat deden mijn konijnen voorheen ook altijd. En dat is dus niet "normaal".

Maar toen bleek dat ik veel te veel eten gaf. Ik ben de biks toen gaan afwegen. En sindsdien vallen ze aan op het eten. Binnen 5 minuten is het bakje leeg. En dat schijnt wél normaal konijnengedrag te zijn. Aanvallen en (vr)eten.

Voorheen deden mijn konijnen inderdaad ook aanvallen en (vr)eten, maar sinds ze 6 weken lang dwangvoeding hebben gehad (maanden terug) zijn ze niet meer zo happerig op hun biks. Wel op het hooi :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze nu gewoon juniorvoer en nu is het idd aanvallen en vreten :D het bakje is redelijk snel leeg, maar de kleintjes eten liever aan mama haar bakje dan aan hun bakje, nu geen probleem het is beide het zelfde voer. op hooi zijn ze niet zo dol, kweet niet hoe het komt maar hun hooi is nooit op en ze krijgen eigenlijk bijna niks van hooi en daar komen ze 3 dagen oflanger mee toe :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .