Ga naar inhoud

Doerakje is ex-rammetje


Wabbit

Aanbevolen berichten

De eerste stap is gezet naar een leven met een vriendinnetje. Doerakje is vandaag gecastreerd. Vanochtend nog even extra geknuffeld en extra laten eten en daarna mijn manneke weggebracht, met een lunchbox vol bekende knabbels, voer en hooi.

Terwijl hij bij de DA verbleef, ben ik thuis zijn hok gaan voorbereiden. Alles eruit, schoonmaken opnieuw inrichten, zonder zandbak maar met hangmatje en natuurlijk handdoekjes. Daarna werd het tandenbijten.

Pas rond kwart over drie kreeg ik een belletje, alles was in orde en hij kon opgehaald worden. Hij had daar ook al wat gegeten en gekeuteld. Verder kreeg ik van de DA en zijn assistent al te horen: ' hij ziet er echt uit als een tevreden blij konijn' en 'het is een echt lieverdje en hij heeft zijn uiterlijk mee'. Jaja, dat zal de reden geweest zijn dat het zo lang moest duren....ze wilden nog even allemaal met hem knuffelen.

Goed, inmiddels zit mijn mannetje nog een beetje na te suffen in zijn mandje, het is dan ook nog konijnenslaaptijd. Hij heeft al wel wat hooi gegeten, gekeuteld en geplasserd.

Vanavond flink verwennen en in de gaten houden..... en dan de volgende stap.

Ohja, voor hier alle vrijgezellen konijnendames uit hun dak gaan, Doerakje is helaas al besproken...en dus niet meer beschikbaar. :$ Wij hopen zijn vriendinnetje binnenkort op te kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit net lekker te knabbelen van zijn winterpeen en drinkt zijn narcose een beetje weg.

Uiteraard moet er ook gepoetst worden; zijn oogjes zijn vies en nat en zijn vachtje is ook vies.

Er komt dus al wat meer leven in. Hij zit overigens nu op de kale bodem van zijn kooi.

De handdoek vond hij maar niets .... hij schopte hem naar 1 hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem nog wel wat suf, hij ligt voornamelijk te slapen. Wel langere tijd op Ć©Ć©n plek, dus niet continue verliggen. Inmiddels is hij de kooi al wel uit geweest en heeft hij weer even de kamer verkend. Echt 'actief' is hij nu nog niet, dat zal wel door de narcose komen denk ik. Gelukkig geen knarsetanden en het toilet bezoekt hij ook af en toe.

Hoop dat mijn mannetje weer snel de oude is. Kan niet meer doen dan hem goed in de gaten houden.

Zijn vriendinnetje krijgen jullie nog wel te zien hoor.....maar zover is het nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij injectie narcose heeft gehad en geen antisedan (om de narcose onwerkzaam te maken), dan zal er inderdaad nog narcose in zijn lichaam zitten waardoor hij nog wat suf is. Dat zal dan ook de reden zijn dat ze zo laat pas gebeld hebben.

Als hij morgen nog zo suf is, zou ik de dierenarts even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er rekening mee dat het suffe niet altijd met de antisedan te maken heeft, zo'n narcose vraagt een hoop energie van zo'n humpie :D verliezen nogal snel temperatuur en vergeet ook alle stress niet waar ze thuis lekker van bij gaan komen! Tweede dag na operatie nog suffig is echt dezelfde dag nog naar de dierenarts, merk vaak dat veel mensen echt bang worden als het konijn de dag na nog suf is, een extra belletje aan de DA kan natuurlijk nooit kwaad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook alleen maar wat mijn dierenarts altijd vertelde en wat ik de mensen moest vertellen als assistente zijnde.

Wij spoten ze altijd wakker met antisedan en als de eigenaar het dier dan op kwam halen, was er geen suffigheid meer te zien. Een andere dierenarts spoot ze niet wakker met antisedan en dan bleven ze wel altijd nog lang suffig, maar de dag daarna was dat altijd over.

Als ze een dag na de operatie nog steeds suf zijn, lijkt mij dat gewoon niet goed... Maar ik werk al 2 jaar niet meer als DA-assistente dus misschien dat dat nu allemaal anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje(thrianta van 5 maanden) is gisteren ook gecastreerd. Het gaat goed met hem! gistermiddag nog erg duf, maar savonds begon ie lekker gras te eten en knapte zienderogen op!

Hij is tijdelijk in huis, vind meneer helemaaaaaal niet erg, want hij heeft aangepapt met mijn (geholpen) voedster van 5 die permanent in huis woont. Voor de castratie kon ie al goed met haar, maar sinds vandaag liggen ze ook samen heel verliefd bij elkaar!

Maar helaas voor hem, hij wordt straks gewoon gekoppeld aan zijn zus, maar ik ga hem wel dagelijks naar binnen halen om met zijn 2e vriendin te spelen! De reden dat zij alleen woont is dat ze geen andere nijnen in haar kooi duld. Lekker spelen in de kamer vind ze geen probleem, maar ze is erg gesteld op haar privacy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend toch maar even terug geweest naar de DA. Doerak had vrij weinig gegeten en kwam ook niet op het eten af, dat terwijl het normaal een vreetmonstertje is. Ook vond ik hem nog niet bijzonder actief.

Ze vond hem alert genoeg, hartslag en temperatuur waren goed. Er was wel een druppeltje bloed bij een 'voormalig balzakje', maar gezien ik in de kooi nergens bloed heb gevonden komt dat omdat hij er misschien iets aan gelikt heeft. Hij had inderdaad wel weinig darmgeluiden dus nog wat pijnstilling en darmstimulans. Toen vond meneertje het gedoe aan zijn lijfje genoeg en sprong hij zijn reismandje in alsof hij wilde zeggen 'ik ben er klaar mee'. De DA gaf aan dat konijnen verschillend kunnen reageren op de narcose en castratie. Mocht hij echter 'down' blijven dan mocht ik rustig terugkomen (hoorde bij nazorg). Thuis nog wat dwangvoer gegeven op advies om de negatieve spiraal te doorbreken.

Keutelen en plassen doet hij inmiddels weer, hij komt ook vaker een hapje eten. 't Is nog lastig om te zeggen of hij zich beter voelt. Overdag is het altijd al een slapertje geweest. Ik hoop dat mijn mannetje zich snel weer beter voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de hele dag de kleine man in de gaten gehouden. 's Ochtends dus wat dwangvoeding gegeven en de rest van de dag continue SS, witlof en basilicum aangeboden, hooi lag er ook voldoende in zijn hok . Hij heeft de hele dag toch meer gegeten als de maandag, maar niet wat hij normaal eet. Gezien hij 's avonds niet heel veel gegeten had, heb ik hem voor het slapen gaan nog lekker wat 'dwangvoeding' gegeven, zodat zijn darmpjes gestimuleerd bleven. Vanochtend stond meneertje al op mij te wachten. Hij wilde weer lekker rondhobbelen en eet weer lekker uit zichzelf, nog niet de hoeveelheid die ik van hem gewend ben, maar goed...hij heeft natuurlijk een narcose achter de rug en ik weet wat voor aanslag dat op je lichaam betekend. Over een paar dagen is hij vast helemaal de oude.....en kan het aftellen naar zijn vriendin beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Doerak is weer bijna de oude. Hij hobbelt al vrolijk door de kamer met af en toe een binkie.

Eten gaat weer lekker en is zelfs mijn vriend af en toe al aan het uitdagen om te komen spelen.

Klaarblijkelijk moesten we bij Doerak toch eerst de negatieve spiraal doorbreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .