Ga naar inhoud

Ik kreeg de schrik van mijn leven.


Lydiaa

Aanbevolen berichten

Lieve BB'ers,

Gisterenavond, ongeveer rond half 12 kwam ik mijn kamer binnen om Pummel en Bumba

eten te geven. Ik vulde het hooi bij en Bumba, die normaal gesproken al als een bezetene op het hooi afstormt, bleef in een hoekje liggen. Zo op het eerste oog lag ze er wel relaxed bij, uitgestrekt op de grond. Maar toen ze ook geen brokjes aan wilde nemen werd ik toch wel ongerust. Toen begon ze heel raar te doen. Ze ging telkens liggen en stond weer op, draaide zich om en ging weer liggen. Heel rusteloos was ze aan het opstaan en liggen, opstaan en liggen. Bij een aanraking dook ze meteen plat op de grond. Nee dit was niet goed. Ik maakte mijn moeder wakker en die dacht dat er misschien iets tussen Pummel en Bumba was gebeurd, maar uiteindelijk raakte ze er ook van overtuigd dat dit niet goed was. Ik zei tegen haar dat ik de spoedlijn van de dierenarts ging bellen en in eerste instantie bleef ze zeggen dat we ook gewoon morgenvroeg konden gaan. Maar gelukkig mocht ik toch bellen en zou mama rijden (wat is ze toch een schat!). Helaas is een nachtconsult wel ontzettend duur, maar goed dat doet er op zo'n moment niet toe. Om half 1 waren we bij de dierenarts. Alles werd nagekeken en ook haar temperatuur werd gemeten: 36 graden - veel te laag. Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand en er was niks te horen aan haar darmen. Maar toen de dierenarts ging voelen voelde hij wel gas. Door de symptomen had ik daar ook al aan gedacht dus ik hoopte dat hij het ook zeker wist. Ze kreeg een pijnstillingsspuit en een injectie met een darmstimulerend middel. Thuis aangekomen heb ik haar even apart gehouden en heb ik hooi, brokjes en water neergezet. Ze kon door de tralies wel Pummel zien en 'kusjes' geven. Ik had om 5 uur de wekker gezet om haar te controleren en ja hoor springlevend was ze. Zij en Pummel zaten elkaar door de tralies te wassen, alle brokjes waren op, het hooi was op en ze had gedronken. Wat een opluchting was dat!

Nu maak ik me echter zorgen, omdat ik de oorzaak niet weet.

Dit kunnen ze namelijk zijn:

  • Verkeerd voer: vooral grote hoeveelheden kool zijn vaak de boosdoener, daarom liever geen of weinig kool geven.
  • Stress: belangrijke oorzaak van het niet goed functioneren van de darmen.
  • Een haak aan een kies (gebitsafwijking) geeft pijnstress, dit kan de darmwerking vertragen
  • Coccidiose
  • Wormen
  • Enteritis (darmontsteking)
  • Overtollig haar in het maag-darmstelsel (de zogeheten haarbal)

Haakjes valt af, laatst is er nog een verwijderd en ook de dierenarts zei gisteren dat haar gebit geen pijn kon veroorzaken. Oke dit is het dus niet.

Maar dan blijven de opties coccidiose, wormen, enteritis en de haarbal nog over. Moet ik haar hier op laten testen/controleren? Of mag ik ervan uitgaan dat als ze zich aankomende tijd normaal gedraagt het allemaal weer goed is en ze misschien gewoon niet zo goed tegen de groenten heeft gekund? Of dat ze misschien ergens van is geschrokken en daar stress van heeft gekregen?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoor graag jullie mening.

Heel veel liefs,

Lydia, Pummel & Bumba

aangepast door Lydiaa
Spellingsfoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .