Ga naar inhoud

Iemand ervaring met Hartog gedroogd gras?


Cecile

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik voer mijn konijnen altijd hooi en dit haal ik bij een fouragebedrijf. Nu hadden ze echter niet het hooi wat ik normaal heb maar wel gedroogd gras van Hartog Lucerne. Dit is eigenlijk voor paarden en kleinvee. Maar aangezien paarden en konijnen qua spijsvertering redelijk gelijk zijn.... Ik las bij het commentaar op de Hartog website dat een vrouw het ook gebruikt voor haar cavia's en konijnen. Toch durf ik het niet te geven, heeft iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paarden kregen het hier en dan nam ik wel eens een handje mee voor de konijnen. Dat vonden ze echt heerlijk. Qua spijsvertering maakt het dan ook niet zo veel uit of je hooi geeft of gedroogd gras, maar in gedroogd gras zit veel meer eiwit, calcium en suikers. Ik zou het daarom niet als hooivervanger gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg net als Cecile om compact gras te gaan gebruiken voor mijn konijnen. Reden is dat ik de analyses weet en bij gekochte pakken bij de boer niet de andere is dat het makkelijk te verkrijgen is. Hooipakken zijn hier schaars en daarom ook duur.

maar in gedroogd gras zit veel meer eiwit, calcium en suikers

Helemaal kloppen doet dat niet.

SS / gem hooi / compact gras

calcium 6g 4,2g 6g

fosfor 4g 2,3g 3g (calcium fosfor verhouding moet 1:2 zijn)

suikers ? 100g 80g

eiwit 120g 79g 118g

(het suiker gehalte van SS is nergens te vinden? gezien vezels op lignine na ook een koolhydraat zal het gehalte nooit veel lager kunnen zijn van de andere 2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb 4 pakken compact gras ingeslagen, Ruikt heerlijk maar erg kort. Als je houd van lange stelen zeg maar hooi dan is dit geen aanrader. Dit is gehakseld. Voordeel kleine pakken zeer strak geperst dus neemt weinig ruimte in. Wellicht wat stoffig voor de hooikoorts baasjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 pakken compact gras ingeslagen, Ruikt heerlijk maar erg kort. Als je houd van lange stelen zeg maar hooi dan is dit geen aanrader. Dit is gehakseld. Voordeel kleine pakken zeer strak geperst dus neemt weinig ruimte in. Wellicht wat stoffig voor de hooikoorts baasjes.

Even een tip voor je: "Haal eerst alleen de 1e groene band er af en begin aan de zijkanten om het gras weg te trekken." ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey bedankt voor de tip. Volgend pak doen we het zo, heb er al 1 los.

Hooi wordt gemaaid en dan op het land gedroogd en in pakjes verpakt.

Compact gras wordt gemaaid, direct opgeladen en in de "fabriek" kunstmatig gedroogd.

Ik ga het zo direct geven in de voerbakken dus ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie alleen maar balen van 20 kilo. Waar kan ik kleinere pakjes verkrijgen om uit te proberen of mijn moeilijke hooi eters dit wel willen eten? Het lijkt goedkoper als wat ik nu geef..

Ze zijn alleen maar in balen van 20 kg te koop. Misschien wil iemand je anders een klein beetje van dat gras via de post versturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartog ben ik niet zo van, meer van de Pavo :mdr:

Hier eten ze op het moment Pavo Daily Plus. (is ook van dat gehakselde, korte spul)

Ze vinden het goed te eten, ik strooi het door heel de ren.

Heb Pavo gesproken en ze zeggen dat 'de samenstelling te vergelijken is met die van hooi'.

Allemaal leuk en aardig zo'n lijstje, maar heb je dat ook van je pakjes hooi?!

Als het aanvoelt als hooi, is het meestal ook gewoon hooi.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartog ben ik niet zo van, meer van de Pavo :mdr:

Hier eten ze op het moment Pavo Daily Plus. (is ook van dat gehakselde, korte spul)

Ze vinden het goed te eten, ik strooi het door heel de ren.

Heb Pavo gesproken en ze zeggen dat 'de samenstelling te vergelijken is met die van hooi'.

Allemaal leuk en aardig zo'n lijstje, maar heb je dat ook van je pakjes hooi?!

Als het aanvoelt als hooi, is het meestal ook gewoon hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mm.. Ik denk ik vraag even een proefpakketje.. Ontvang ik het onderstaande.. Het lijkt mij dat hoe langer je het bewaard, hoe meer voedingsstoffen het verliest, net als hooi.. Ik blijf wel op mijn JR Farm bergweide hooi :)

Hartelijk dank voor je interesse in onze producten.

Helaas kunnen wij geen proefpakketjes verzenden, ons product is echter onbeperkt houdbaar.

De verschillen tussen de overige merken weet ik niet.

Compact Gras is een product uit eigen contractteelt en wordt kunstmatig gedroogd waardoor er meer voedingswaarden behouden blijven daarna wordt het product gezeefd.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook op een gegeven moment een pak Hartog Compact Gras gekocht. Wat een verschrikkelijk stoffig spul. Ik heb het buiten uit de zak moeten halen en in een opbergbox gedaan, want anders had mijn hele huis onder het stof gezeten. Naderhand snoot ik mijn neus en er kwam alleen maar zwartig stof uit. Het rook overigens wel erg lekker, maar ondanks dat wilden mijn konijnen er helemaal niks van hebben. Heb ik het asiel er maar blij mee gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf zou het niet altijd geven omdat het voor paarden is.

Soms een handje ofzo is we goed, maar niet te veel.

Hooi is hooi. Of het nu voor paarden is, voor koeien of voor konijnen.

Het hooi in een plastic pak bij de dierenwinkel is echt niet anders.

Pavo is ook schimmelvrij. Het is ook van dat geknipte hooi, maar verder voldoet het prima.

Overigens denk ik dat je voor het knagen van konijnen beter lang hooi kan hebben.

Nu kan jij daar zelf niet tegen. Zitten de konijnen binnen of buiten? Anders zou ik zeggen: haal een stofmaskertje bij de praxis ofzo. Die kosten niets maar doen wel goed dienst. Als ze binnen zitten kan je hooi ook weken in water, dan is de allergie ook vaak goed genoeg onderdrukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .