Ga naar inhoud

Konijn eet geen hooi


MellowNikki

Aanbevolen berichten

Ik heb nu al een tijdje een konijn, en hij eet helemaal geen hooi.

Ik heb echt alles al geprobeerd. Hooithee

Kruidenhooi, at ie ook niet

Wc rol met hooi.. Maar hij at alleen de wc-rol op....

Hoe kan ik hem hooi laten eten??

Hij krijgt gewoon biks erbij, niet veel, een klein laagje. Dat eet hij sinds kort wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze maar 2 hooi soorten: kenner kruiden hooi of JR Farm bergweide hooi. Kenner vinden ze steeds minder lekker.

Koop ook zo klein mogelijke zakjes en zo min mogelijk zakjes per keer. Zo blijft het zo vers mogelijk. Het hooi kun je lichtjes nat sprayen zodat de geur wat naar boven komt.

Verder kun je er een hooibal van maken: http://www.bunnybunch.nl/community/huisvesting/51275-zelf-hooibal-speeltje-hooi-groente-maken.html

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan mss stukjes verse peterselie in het hooi verstoppen. peterselie vinden ze vaak heel lekker en het verhoogd de eetlust. Als ik dat hier doe, ze zijn van zichzelf wel al goede hooi eters, maar dan stoppen ze niet voor elk sprietje hooi op is;) ik weet niet zeker of het bij jou konijnen lukt, maar je kan eens proberen he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan mss stukjes verse peterselie in het hooi verstoppen. peterselie vinden ze vaak heel lekker en het verhoogd de eetlust. Als ik dat hier doe, ze zijn van zichzelf wel al goede hooi eters, maar dan stoppen ze niet voor elk sprietje hooi op is;) ik weet niet zeker of het bij jou konijnen lukt, maar je kan eens proberen he.

Hier zijn ze ook zo dol op peterselie. Vooral als je het even tussen je vingers wrijft zodat het nog erger gaat geuren.. Maar geef niet te veel, want het is ook vocht afdrijvend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik ook met mijn konijn Snowy gehad.

Ik had ook van alles geprobeert.

En er is maar 1 ding wat hielp, Hooi op de grond leggen..

Ze eten het alleen van de grond,

Ik heb nu weer een ander konijn erbij aangezien haar vorige vriendje is ingeslapen .

Vandaag is hij er voor het eerst, En hij eet wel uit de hooibal :)

Daar ben ik wel blij mee, Anders hing hij er toch voor niets..

Ja ik kan er ook groente indoen.. Maar dat stop ik gwn in de voerbak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je konijn MOET hooi eten anders krijgt hij diarree

Hier ben ik het niet mee eens. Kodi at op latere leeftijd nauwelijks nog hooi, alleen maar biks (SS).

Hij had bijna nooit diaree en vrat altijd netjes zijn BDK's op. Dus hooi eten is niet verplicht.

Het is echter wel aan te raden je nijn veel hooi te laten eten...dit ook mede door het slijten van de tandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar omdat hij SS at was het waarschijnlijk niet zo een probleem

Maar als je minder vezelrijke biks geeft dan kan het misscien wel een probleem zijn

Hier ben ik het niet mee eens. Kodi at op latere leeftijd nauwelijks nog hooi, alleen maar biks (SS).

Hij had bijna nooit diaree en vrat altijd netjes zijn BDK's op. Dus hooi eten is niet verplicht.

Het is echter wel aan te raden je nijn veel hooi te laten eten...dit ook mede door het slijten van de tandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teddyloverrr beweerde dat alle konijnen hooi moeten eten omdat ze anders diarree zouden krijgen; daar ben ik het niet mee eens. Konijnen die geen hooi eten hoeven niet perse diarree te krijgen.

Ik raad iedereen aan zijn beestje hooi te leren eten, maar als hij nu echt niet wilt, dan kun je hem niet dwingen. Je kunt dan beter oplossingen zoeken in goed voer, of andere middelen om tanden te slijten en genoeg vezels naar binnen te krijgen.

Bij Doerak hebben we ook langere tijd moeten zoeken voor we een hooi soort vonden die hij lekker vond. De hier genoemde vond hij niet lekker, maar klaarblijkelijk houdt ons mannetje van zonnebloemen. We hebben nu dus hooi met zonnebloemen geur/smaak. Hij zit nu regelmatig in de bak met hooi.

Overigens eet hij het niet uit de hooibal, nauwelijks uit de hooiruif maar het liefst van de vloer. Moet je toevallig ook net weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn oplossingen genoeg en er zijn ook veel verschillende konijnen, die allemaal anders reageren. Ik kan het goed begrijpen dat een konijn niet perse diarree hoeft te krijgen. minder stellen en meer vragen zou soms goed zijn.

maar als ik dan toch een tip mag geven: Goedkoop en werkt bij mijn konijnen als een tierelier:

Hooi van de boer! Vooral eerste snee is waanzinnig lekker hier

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij aten geen gewoon hooi. Dan bedoel ik het hooi uit de supermarkt dat bij elkaar geperst is tot een verpakking.

Ik heb dat hier nu wel voor "noodgevallen" liggen, maar eigenlijk kan ik het net zo goed weggooien.

Mijn monstertjes eten alleen kruidenhooi. En dan maakt het niet uit of het met rozenbottels of met kamille is, kruidenhooi is goed.

Ik zou toch proberen om verschillende merken te geven. Je hoort het vaak, dat een konijn gewoon zijn/haar voorkeur heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste tips zijn al gegeven. Verschillende soorten hooi proberen en de manier van aanbieden kan ook belangrijk zijn.

Lani raakt eens in de zoveel tijd uitgekeken op een bepaalde manier van aanbieden van het hooi en dan moet ik iets anders proberen. Ik heb het al gegeven in een ruif, in hooiballen, in etensbakjes, los op de grond, in aardappelbakken of andere bakken (kunnen ze in het hooi zitten, zodat ze naast eten ook kunnen graven) en ovenschaaltjes.

Probeer dus eens verschillende manieren uit. Wie weet ligt het niet aan het hooi en kun je je konijn meer hooi laten eten door het op de grond te leggen of in een bak te doen. Verschillende smaken en verschillende manieren uitproberen, dat is wat ik je aanraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .