Ga naar inhoud

Pip (7weken) niest vrij veel


joycie81

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum. Sinds woensdag jl. heb ik mijn eerste (dwerg)konijntje. Hij heet Pip en is 7weekjes jong.

Pip is al aardig gewend aan zijn nieuwe huis, hij zit buiten in een hok maar komt geregeld binnen om lekker op schoot te knuffelen. Vandaag een ren gekocht zodat meneer ALS het mooi weer is lekker zn energie kwijt kan.

Pip eet goed, biks/hooi, drinkt goed (+-50ml water per dag) en hij is de afgelopen 3dagen goed aangekomen. Nu weegt hij 375gr.

Nu viel het me een paar dagen geleden al op dat Pip soms niest, ik las op dit forum dat niezen zonder snot geen kwaad kan...iedereen niest wel eens :)

Vandaag is Pip echter een stuk meer aan het niezen, zowel binnen als buiten in t hok. Ik zie nog steeds geen snot, geen natte neus, geen vieze voorpoten, geen vieze ogen (beetje slaap in ooghoekjes). Toch maak ik me een beetje zorgen om mn mannetje. Denken jullie dat hij even langs de DA moet of zal ik het nog even aankijken?

Ook las ik dat het wel eens aan de bodembedekking kan liggen dat een konijntje niest? Ik heb Pip op zaagsel en stro staan...en dan hooi in zn vaste hoekje als knabbelvoer. Zal ik proberen om morgen het zaagsel uit t hok te halen en te kijken of hij dan minder niest?

Ik zou graag wat tips van jullie krijgen. Helemaal omdat Pip mijn eerste konijntje is :)

De 25e gaan we trouwens zoieso naar de DA voor entingen..

Groetjes, Joyce

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin van mij had een konijntje uit een dierenwinkel en die deed dat ook al vanaf het begin. Eerst zat hij ook op zaagsel en daarna had ik gezegd van moet je eens wat anders kopen maar ook dat hielp niet. Het konijntjes niest nu nog steeds erg vaak. Maar is verder gewoon aan het spelen en eten. Dus ben eigenlijk wel benieuwd of er een oplossing voor is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de snelle reacties! Heel fijn om even wat advies te lezen van mede-konijnenbezitters :)

Ik heb helemaal niet aan stress/spanning gedacht...dit zou het idd ook kunnen zijn. Ik haal iig morgen het zaagsel uit het hok, lees nu op internet veel meer dingen over dat zaagsel slecht kan zijn ja :s Dan ga ik maandag even op zoek naar een andere (stofloze)bodembedekking. Verder houd ik Pip even goed in de gaten of er iid geen snot bij komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een Update over Pip.

Ik vertrouwde het toch niet helemaal en heb voor de zekerheid de DA gebeld. Gisteravond zijn Pip en ik dus even naar de dokter geweest.

Pip heeft waarschijnlijk een bacterie die zijn snotneusje veroorzaakt en ondanks dat er niet heel duidelijk snot te zien was (maar wel te horen overigens, je hoort hem soms rochelen zeg maar) vond de DA het toch nodig om Pip een antibiotica te geven. Ze heeft hem verder nagekeken maar alles zag er goed uit, zn vieze oogje komt waarschijnlijk ook door de verkoudheid en gaat met de kuur ook weg, anders moet ik het schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Pip woog 390gr. (wist ik al want thuis weeg ik hem ook om de dag om te zien of hij aankomt) en ze vond het een prachtig konijntje om te zien :) hihi mooi compliment!

Eenmaal thuis gisteravond heb ik Pip zijn 1e antibiotica gegeven en dit ging zonder problemen, hij vond het volgens mij lekker want vanmorgen kwam ie vrolijk naar me toe toen ie het spuitje zag hahahaha.

Ik ben heel blij dat ik toch even naar de DA ben geweest en op mn gevoel ben afgegaan, heel erg bedankt voor jullie tips en advies, erg fijn dat jullie zo meedenken!!!

Groetjes, Joyce

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update over lieve Pip:

Morgenochtend krijgt hij voor de laatste keer zijn anti-biotica. Hij vindt het ondertussen niet zo heel erg leuk meer dat ie die spuit steeds in zn bekkie moet dus t is maar goed dat het bijna klaar is :D

Vandaag bij de dierenarts geweest voor een check en alles klonk goed, en hij ziet er goed uit vond hij. Ook groeit hij enorm echt niet normaal....!!! Toen ik hem kreeg woog hij 352gr en nu al 419!! haha en dat voor zo'n smurfje hahaha.

Pip krijgt pas over 2weken zijn entingen want de DA wilde dat niet nu al doen omdat de kans er is dat hij daar een reactie op krijgt en dan ziek wordt...en dat willen we niet!!

Verder is Pip nog steeds een vrolijk lief konijntje met al steeds meer lef en ook zeker brutale acties...zoals lekker aan mn ketting knabbelen, stiekem in mn knoopjes bijten etc. etc. maar het woordje NEE gaat ie steeds beter kennen :P

Dus al met al gaat ip weer de goede kant op en t niezen heb ik sinds maanag al niet meer gehoord!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .