Ga naar inhoud

Wat voor beest kan Len aangevallen hebben?


HelgaR

Aanbevolen berichten

Eergisteravond waren onze konijnen ontsnapt. Ik zag het vlak voor ik naar bed wilde gaan, zag ze gezellig rondhupsen. Omdat ik weet dat het onbegonnen werk is ze in het donker te proberen weer in de ren te krijgen, en het bij ons relatief veilig is 's nachts, heb ik ze laten lopen en ben in een rusteloze slaap gevallen. In de hoop dat ze alsnog de veiligheid van het hok zouden kiezen.

Maar 's morgens zag ik alleen Bobbie, die uit zichzelf haar hok in ging toen ik er aan kwam. Ze was heel stil, en ik wist zeker dat er iets met Len gebeurd moest zijn. We konden hem niet vinden.

Terwijl wij de wanhoop nabij waren (met name voor Bobbie, want die zou nu alleen achterblijven) belde de buurvrouw aan, dat zij een klein bruin konijntje hadden gevonden, gewond, en of die van ons was. Tuurlijk!!! ;)

Zij hoorden 's nachts om 3 uur heel hard gillen en zijn naar buiten gegaan. Daar lag Len in het natte gras, een wond op zijn kop (helemaal bovenop, net of ie heel hard met een snavel was gepikt) en helemaal stijf. Zij hebben hem opgevangen, en verzorgd.

Hij is gisteren de hele dag stil geweest, heeft zich continu gelikt, in het donkerste hoekje in het hok. Ik heb hem helemaal met rust gelaten, alleen af en toe gecheckt of hij nog leefde. Nu is hij er weer, nog niet helemaal de oude, maar hij eet goed. Gisteravond bedelde hij zelfs om brokjes, vanmorgen vroeg hij op zijn manier om een wilgentakje. ;)

Ik ben heel blij dat we hem terug hebben. :)

Maar nu vraag ik me steeds af, wat is het nu geweest? 's Nachts om 3 uur een roofvogel, of een kraai? Uilen zitten hier niet, voor zover ik weet, en bovendien zouden die hem toch in 1 keer meegenomen hebben en niet eerst gepikt?

Iemand een idee, ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

poeg, ik zou het niet weten het lijkt idd iets van een vogel, een ekster misschien? DIe zijn zowieso al vervelend als ze zin hebben. Ik zou het niet weten. Wat zul je geschrokken zijn zeg! EN wat goed van de buren dat ze hem hebben opgevangen, er zijn zat mensen die niks zouden doen, helaas.

Heel veel succes in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een kat? Die slaan soms met hun nageltjes uit naar iets (prooi) om te checken of er leven in zit. Als zo'n dier dan schreeuwt of beweegt zullen veel huiskatten schrikken en weglopen, maar dan heeft zo'n prooi al wel een haal over z'n kop gekregen. In ieder geval heel veel beterschap voor Len en hopelijk heeft hij geleerd om toch maar 's avonds z'n hokje in te gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een kat? Die slaan soms met hun nageltjes uit naar iets (prooi) om te checken of er leven in zit. Als zo'n dier dan schreeuwt of beweegt zullen veel huiskatten schrikken en weglopen, maar dan heeft zo'n prooi al wel een haal over z'n kop gekregen. In ieder geval heel veel beterschap voor Len en hopelijk heeft hij geleerd om toch maar 's avonds z'n hokje in te gaan....

Dat dacht mijn man ook (of een rat, maar die vallen niet aan heb ik gehoord), maar het leek mij een iets te diepe kleine wond voor een kat. En Len is katten gewend, was ook niet bang voor de buurkatten (ná de aanval!). Maar het zou idd kunnen, er lopen hier ook zwerfkatten rond trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een marter lijkt me sterk, volgens mij zijn die hier niet... En daarbij, ze lopen ook 's nachts gewoon los in de ren rond, de konijnen dan. ;)

Ik denk ook echt aan een steenmarter hoor.

Deze beesten komen de laatste tijd veel vaker voor in de nieuwbouw, wij zijn er in de plaatselijke krant al voor gewaarschuwd.

Dus ook voor de rest van de lezers die beestjes buiten hebben zitten, beveilig alles goed!

Ze zijn heel slim en graven en klautereen door de kleinste gaatjes, het zijn roofdieren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwing. Maar hier heeft iedereen de konijnen en kippen buiten. En ik heb nog nooit gehoord dat hier een dier is aangevallen. Zelfs de zwerfkatten zijn bevriend met de konijnen, voor zover dat kan, tenminste. ;)

Ik zal er wel even op letten, maar zie nu nog geen reden om ze 's nachts in hun hok op te sluiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat in mij opkwam was idd een roofvogel.. een buizerd of valk. Die jagen tenslotte ook op konijnen en andere kleine knaagdieren. Maar het kan van alles geweest zijn, en je moet een klein geluk hebben om er achter te komen wat het eventueel geweest kon zijn.

Maar gelukkig dat len terug is, hopelijk word hij weer de oude! Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een roofvogel zou heel goed kunnen hoor, zeker vogels die 's nachts jagen zoals uilen. Je weet nooit zeker of er niet eentje 's nachts in jullie gebied jaagt. Kerkuilen leven ook in bewoonde gebieden. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken zal een uil niet snel een volwassen konijn op kunnen tillen. In een onderzoek van ik op internet tegenkwam, waarin een jaar lang uilenballen in een bepaalde omgeving zijn verzameld en onderzocht, bleek dat die uilen heel af en toe wel eens een konijntje verorberen, maar alleen jonkies. Volwassen konijnen krijgen ze niet van de grond denk ik. Maar als je konijn moeilijk zichtbaar is van boven, waardoor de uil alleen de beweging heeft gezien en dacht dat het een kleiner dier was, kan hij natuurlijk toch wel aangevallen hebben.

Verder zijn de meest voor de hand liggende niet-vliegende roofdieren in de stad inderdaad marters en huiskatten.

Ik hoop dat je konijn er weer bovenop komt. Ik mis alleen in je verhaal een DA. Ik zou je konijn zeker even na laten kijken en de wond laten ontsmetten, en afhankelijk van wat het geweest kan zijn heeft je konijn misschien ook wel AB nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je konijn er weer bovenop komt. Ik mis alleen in je verhaal een DA. Ik zou je konijn zeker even na laten kijken en de wond laten ontsmetten, en afhankelijk van wat het geweest kan zijn heeft je konijn misschien ook wel AB nodig

Ja dat had ik ook is hij bekeken door een da

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee is toch ook een roofdier a la marter.... je hebt er verschillende soorten van....

Ik zit hier al 6 jaar met mijn cavia's buiten en nooit een probleem gehad met roofdieren tot 1 oktober vorig jaar.... één van mijn cavia's lag buiten dood in de ren met op het eerste zicht geen wondes. Een tuinkabouter lag naast hem omgevallen.... toen ik dat zag wist ik dat er iets gaande geweest was want mijn cavia's kunnen onmogelijk een tuinkabouter om doen vallen dus ging ik op zoek naar wat er kon gebeurd zijn. Plots zag ik een cavia lopen met gigantisch gezwollen ogen, helemaal onder het bloed. Ik werd hysterisch en heb hem gelijk opgepakt en ben er mee naar de dierenarts gereden met het idee dat hij gelijk een spuitje zou krijgen. De cavia bleek nergens wondes te hebben, enkel zijn ogen waren uit hun kas gesprongen en dan gaan opzwellen door de druk. Volgens mijn dierenarts was die zo gechocked geweest dat van de stress de ogen er zijn uitgesprongen.... anderen vertellen dan weer dat hij misschien in wurggreep is gehouden en zo de ogen eruit sprongen. (cavia is hersteld maar wel blind) Toen ik thuis kwam had ik mijn overleden cavia meteen onderzocht en vond 2 piepkleine gaatjes achter één van zijn oren en toen ik de ganse ren ging onderzoeken vond ik nog een bloedende cavia met 1 rond gaatje achter zijn oor. Toen waren er ook 3 argumenten : roofvogel, kat of marter. Met verschillende mensen hierover gesproken en één ervan was een kenner van roofdieren en die blijft erbij dat het een marterachtige is geweest (een bloedzuigend type) Hier in de buurt hebben alle buren kippen in een open ren en nergens gebeurde er iets, enkel bij de buren was er 5 jaar geleden eens een slachtpartij geweest.

Maar ondertussen heb ik 3 x zo'n marterachtig ding zien lopen (is geen steenmarter hier) en ben er dus wel zeker van dat die het is geweest.

Ik zou er dan toch maar voor opletten, als ze ergens een prooi weten zitten komen ze er voor terug. Bij mij was het zo'n beest dat enkel bloedzuigt en niet de prooi helemaal opeet maar er zijn ook types die hun prooi steeds bij de kop pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwing. Maar hier heeft iedereen de konijnen en kippen buiten. En ik heb nog nooit gehoord dat hier een dier is aangevallen. Zelfs de zwerfkatten zijn bevriend met de konijnen, voor zover dat kan, tenminste. ;)

Ik zal er wel even op letten, maar zie nu nog geen reden om ze 's nachts in hun hok op te sluiten...

Maar goed, eens moet de eerste keer zijn. Kijk maar naar jouw eigen konijn, hij is nu zelfs aangevallen, dus zeg nooit nooit....

Als ik jou was, zou ik toch zorgen dat er geen roofdieren oid bij de konijnen komen. Nu is Len verwond, straks is er een konijn dood, en dan is het van: had ik maar.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, even een algemene reactie nog. Waarschijnlijk heeft Bobbie het poortje open gekregen, waardoor ze ontsnapt zijn. Óf toch 1 van de kinderen, die het niet durft te zeggen. Maar nu hebben we het poortje goed vastgezet, zodat hij niet meer open kan. Dus wat dat betreft... ze komen niet meer voor 't huis. De tuin is best goed beschut, daar komen niet zomaar roofvogels ofzo.

En tja, jullie wel eens geprobeerd om in het donker een paar slimme konijnen te vangen? Ik wel, en dat lukt dus écht niet in je eentje...

Wat de DA betreft, die heb ik wel gebeld, en ze zeiden dat ik het goed in de gaten moest houden. Dat heb ik gedaan, en ik wilde niet voor niks met een gestresst beest de reis aanvangen. Heb 'm in de gaten gehouden en verder met rust gelaten, leek me het beste. Maar reken maar dat ik blij was toen hij zijn kopje door Bobbie liet likken en verder steeds actiever werd! Anders was ik zéker wel langsgegaan hoor!

Trouwens... als ik ze 's nachts zo moet opsluiten in het hok, terwijl ik weet dat ze liever buiten zitten... nou ja, dan denk ik dat het puur natuur is als er wat ergs gebeurt. Oeh... gevaarlijk, weet ik... maar zoals ik mijn kinderen moet vertrouwen én af en toe los laten, doe ik dat ook bij de konijnen.

aangepast door HelgaR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, eens moet de eerste keer zijn. Kijk maar naar jouw eigen konijn, hij is nu zelfs aangevallen, dus zeg nooit nooit....

Als ik jou was, zou ik toch zorgen dat er geen roofdieren oid bij de konijnen komen. Nu is Len verwond, straks is er een konijn dood, en dan is het van: had ik maar.....

Ik bedoelde dus... in eigen tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .