Ga naar inhoud

klodder poep


Jeannine

Aanbevolen berichten

Toen ik net bij het konijnenhok kwam lagen er 3 dikke klodders poep in de wc. Natuurlijk heb ik de nijnen meteen van onder bekeken en zo te zien was het Elmer. Hij was wat vies, er plakte niet echt poep aan, maar schoon was het ook niet. Net als gisteren trouwens, hoewel ik toen geen klodders poep heb gevonden. Ik heb hem met z'n achterste even in een bakje water gezet en nu zit ie in de hondenbench te drogen, voordat ie weer in zijn buitenhok gaat.

Dan ga je natuurlijk denken, hoe komt hij eraan?

Hij krijgt alleen maar SS junior en hooi. Groenvoer heeft ie de laatste dagen niet gehad omdat ik af en toe vaker het hok wat vies vond (BDK / platgetrapte poep ???)

Gegoogled, misschien coccidiose? Maar hij is levendig, speelt lekker, eet goed en dat zijn toch ook symptomen?

Toen ze nog binnen zaten met z'n 3tjes, was het plankje van de verdieping vaak ook echt vies en om de beurt waren ze van onder ook wel eens wat vies, maar eigenlijk gaf ik toen de schuld aan wennen aan groenvoer.

Maandag toch maar even naar de dierenarts? Of kunnen we volstaan met keuteltjes / poep laten onderzoeken?

Is er iets waar we op moeten letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel SS junior, daar had ik ook al aan gedacht. Maar iedereen zegt dat jonge konijnen dat onbeperkt mogen eten, dus vul ik het regelmatig bij. Het is natuurlijk wel uit te proberen door het bv alleen 's ochtends en 's avonds te geven. Hooi hebben ze altijd voldoende ter beschikking dus honger lijden doen ze ook dan niet.

Misschien wel een idee!! Bedankt jrjsieben!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja probeer gewoon eens minder te geven misschien gewoon uitgaan van zijn volwassen gewicht

Ze mogen meer als ze jong zijn mits ze de blindedarm keutels op blijven eten

En dat doet hij waarschijnlijk niet

Wel regelmatig wegen hij moet niet af gaan vallen

Misschien al over stappen op de gewone ss

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag zijn ze 13 weken. Kunnen ze dan al over op de gewone SS? (Ben net aan een nieuwe zak toe en de SS junior hebben ze bij ons in het dorp niet, ga daar altijd speciaal voor naar de stad. Gewone SS hebben ze hier wel, dat zou dus veel makkelijker zijn)

De dosering van de gewone SS staat op de zak neem ik aan? Kan ik in 1x overstappen of moet ik ze eerst half/half geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou langzaam mengen

En de gewone ss gaan geven

Op de zak staat wat ze mogen hebben maar dat is meer dan wat ze hier adviseren en mijn kkda zegt

15 gram per kilo dat je konijn weegt

Maar het is gewoon even aftasten

Het ene konijn heeft er genoeg aan en het andere niet

Hooi is het belangrijkste biks is eigenlijk een beetje bijzaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hetzelfde probleem gehad. Eerst waren het echt kleine bd keutels zo leek het wel, tot op een dag er zo`n grote hoeveelheden lagen dat ik wist dat dat niet goed was en bij onderzoek bleek inderdaad dat Nosy coccidiose had. Laat de ontlasting onderzoeken bij de dierenarts en je weet het zeker. Als ze met z`n twee-en zitten raad ik je aan beiden te behandelen dan weet je zeker dat de een de ander niet weer besmet. En de hokken goed desinfecteren! Die van mij zijn er gelukkig weer vanaf, maar is altijd schrikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@miriam

Ze zitten inderdaad met z'n 2en, maar als het zo is zou ik de 3e die sinds een week alleen zit ook maar meteen maar laten doen denk ik. Merkte je verder ook iets bijzonders aan je konijn?

Wat hield de behandeling in? Was ontlasting onderzoeken voldoende of moest je konijn zelf ook mee naar de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, net even het laatste rondje van vandaag gemaakt. En alleen maar keurige keuteltjes gevonden, mooie ronde harde knikkertjes, niets mis mee. Ben wel benieuwd wat hij er morgen weer van maakt. Zijn achterste natuurlijk ook even gecontroleerd, was keurig schoon even als die van zijn broer.

Heb alvast een klein beetje gewone SS door de junior gedaan, om langzaamaan over te kunnen gaan op de normale SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het konijn zelf ook meegenomen, was nog niet echt bekend met coccidiose dus wist niet wat er was in eerste instantie. Verder merkte ik niks aan nosy, ze gedroeg zich lekker vrolijk als altijd alleen de hoeveelheid plakpoep tja alle alrmbellen gingen af en was binnen een uur bij de dierenarts met wat van die poep mee, daar was om gevraagd. Ze hebbe nosy gewoon even een algehele apk check gedaan om zeker te weten dat er misschien niet nog meer aan de hand was en dat kan nooit kwaad ;-)

Als de 3e erbij heeft gezeten misschien wel slim, vraga het voor zekerheid even na bij de da ik heb ze beiden gedaan terwijl de da aangaf was niet nodig maar overal lees je over de besmettelijkheid dus heb er op aangedrongen anders is de een ervan verlost en begint de ander en besmetten ze elkaar weer, voorkomen is beter dan genezen.

Als het coccidiose is, mij gaven ze toen een middel wat ik een week lang moest gebruiken 2x per dag ( ontzettend stressvol voor de nijnen :-( ) . Na verder informeren bleek toltrazuril toch het meest gebruikte medicijn te zijn en dat was voor 3 dagen ( en herhaling na enkele dagen)dus veel minder stress, heb daarom verzocht toen en ook meteen gekregen.

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Succes bij da

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gaat het helemaal goed. Geen vieze klodders meer gevonden, ook niet na een lange nacht, alleen maar mooie keuteltjes!

Op aanraden van jrjsieben geef ik ze nu minder SS junior. Misschien is het wel geen coccidiose en toch gewoon een gevolg van het voedsel.

Vanmorgen eerst flink wat hooi gegeven en pas een uurtje later de bix, kijken of het bakje dan ook zo snel leeg is. De rest van de dag zullen ze het met hooi moeten doen en vanavond wordt het bakje met bix pas weer gevuld.

Gewoon maar even goed in de gaten houden.

@miriam: had jouw Nosy altijd plakpoep, of had ze het afgewisseld met mooie keuteltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .