Ga naar inhoud

Gebroken nagel! wat te doen


Liefs_mij

Aanbevolen berichten

beste iedereen!

net ging ik even bij mijn nijn kijken,

en toen zag ik dat bij zijn achterpoot een nagel *omhoog* geklapt is.

de nagels zijn niet lang, maar hij is nu tot het leve afgebroken, en wijst omhoog!

afknippen durf ik niet, en dat doet denk ik ook veel pijn!

tips??...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn vorige konijn. Gelukkig was deze er al wel helemaal afgebroken. Ik heb toen mijn DA gebeld en die zei dat je er niks aan kan toen. Wel even schoonmaken en goed in de gaten houden natuurlijk. Mijn konijn leek er geen last van te hebben. Maar kan me voorstellen dat het best pijnlijk is.

Succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt, heb al geprobeert te kijken, maar raakte het nog amper aan en hij trok zijn poot al weg. en zag dat het gewoon echt zeer deed, dus schoonmaken gaat gewoon niet op het moment,

ik kijk het weekend even aan en als het er niet beter op wordt bel ik maandag toch even de DA op denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de nagel gescheurd is en er hangt nog een stuk aan, dan moet je dat stuk verwijderen; ook al betekend dat dat je in het vlees moet knippen. Iedere keer als de nijn met de gescheurde nagel op de vloer komt zal het zeer doen en de kans op totale afscheuring blijft aanwezig. Knip je het stuk er af, dan doet het tijdelijk zeer voor het konijn. Vervelende is dat er veel bloed aan te pas komt. Dit moet je stelpen door bv een doek op de nagel gedrukt te houden. Op het forum staan ook nog andere manieren genoemd.

Vergelijk het met je eigen nagel die in tot in het vlees gescheurd is, iedere keer dat je er aan blijft hangen of er ergens mee tegen aan stoot doet het pijn. Verder scheuren of het losse stuk afknippen doet heel even heel pijn, maar daarna wordt het snel minder. Oja...bij ons bloed het ook aardig, maar bij de nijnen veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat toch niet opzettelijk IN het vlees knippen??? In jouw vergelijking knip je dat het vingertopje (of in dit geval het teentje) ermee af!

Je moet de nagel wel verwijderen, maar niet door in het vlees te knippen. Probeer het afgebroken stuk af te knippen, of kijk of hij helemaal los komt als je er zachtjes aan trekt. De nagel groeit uiteindelijk gewoon weer terug. De teen niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je beter naar de da kan gaan en dat die het even regel

ja klopt, heb al geprobeert te kijken, maar raakte het nog amper aan en hij trok zijn poot al weg. en zag dat het gewoon echt zeer deed, dus schoonmaken gaat gewoon niet op het moment,

ik kijk het weekend even aan en als het er niet beter op wordt bel ik maandag toch even de DA op denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wabbit, ik heb net nog een keer gekeken, hij springt wel vrolijk in het rond, en heeft er tot nu toe weinig last van, en zoals bianca al zegt, je gaat inderdaad niet in zijn leve knippen, en dat ie dan onnodig meer pijn krijgt..

en bianca--> ik heb net geprobeert het stukje gewone nagel kort te knippen maar hij laat het gewoon niet toe, en kruipt dan weg in me schoot. maar zoals ik al net zei rent hij gewoon in het rond:)

dus ik merk niet dat hij nu veel pijn heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loopt hij binnen? Het is beter om het toch te proberen te verwijderen, anders blijft hij er misschien ergens mee achter hangen en kenust dan ijn teentje. Maar als het echt niet lukt dan zal hij het er zelf wel aflopen of afknagen,. Niet schrikken als hij dan weer even hevig gaat bloeden. Het is vaak hevig maar stopt ook vanzelf weer. Je kan het evt. stoppen met een beetje bakmeel, maar hij zal er niet van doodbloeden. En de pijn trekt ook vrij snel weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde niet opzettelijk in het vlees te knippen.

Als een nagel gebroken is, is er een 'scharnierpunt' het was dit punt wat ik bedoelde. Helaas is het soms het geval dat de nagel afgescheurd is tot in het vlees, ook dan moet je er voor kiezen de nagel bij het scharnierpunt te verwijderen. De kans dat je nijn met de nagel blijft haken oid kan nog ernstigere gevolgen hebben. Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Feit is als je er bij bent, kun je mogelijk bloeden direct zelf stelpen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou vanmiddag bij de da geweest..

chanel zit voor de komende 7dagen aan een kuurtje..

ze was blij dat ik zelf niks aan de nagel gedaan had.. dus voor degene die dit ook een keer meemaken.

alleen erafknippen als het echt moet en je merkt dat het konijn er last van heeft.

gewoon contact opnemen met de da..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .