Ga naar inhoud

Ziek konijn? Ik snap er niks van...


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Ik heb een voedster van 10 maanden en die heeft snot. Ik geef haar al een tijdje doxoral, al meer dan twee maanden. Maar daar ben ik twee weken geleden mee gestopt, en sindsdien heeft ze wel een natte neus en niest ze af en toe, maar niet meer zo erg. Alleen de afgelopen dagen neemt het snotteren toch weer toe. Gistermiddag zag ik dat ze snel ademde. Nu is het erg warm bij ons binnen, wel 28-29 graden als de zon op het huis schijnt, het is een oud, ongeïsoleerd gebouw. Dus ik dacht, ze zal het wel warm hebben, ik heb haar een koelelement gegeven om op te liggen en dat leek te helpen. Maar s' avonds kon ik haar niet vinden en bleek ze onder de bank te liggen. Ik zag dat ze weer snel aan het ademen was. Ook was ze wel heel erg aan het snotteren. Ik wilde al met duplocilline beginnen omdat ze toch niet helemaal beter was, en ik had nog spuiten liggen voor een ander konijn die het niet meer nodig heeft. Dus heb ik haar s' avonds laat de prik duplocilline gegeven. Ik heb dat trouwens al met mijn dierenarts besproken, alleen nog niet voor haar specifiek de spuiten gehaald. Dat andere konijn woog net zoveel als haar. Ik heb haar in een bench gezet en heb een stoombak voor haar gemaakt met inhaleercapsules.

Maar s' nachts vond ik haar er een beetje zielig uitzien en heb ik haar temperatuur gechecked, bleek ze een ondertemperatuur te hebben van 35,5! Ik meteen een kacheltje bij haar gezet en een kruik. Mijn vriend vertikte het namelijk om wakker te worden. Ze ademde ook nog snel. Maar het gekke was, toen ze een beetje warmer werd, ging ze ook rustiger ademen. Ik heb haar temperatuur steeds gechecked en ze ging steeds een stukje omhoog, en nu is ze weer op temperatuur! Ze zit ook gewoon biks te eten en andijvie etc.

Ik zit nu te wachten tot ik de dierenarts kan bellen om 8:00, maar ja, mevrouw doet net of er niks gebeurt is en zit zich heerlijk te wassen. Haar neus is ineens ook veel droger. Ze klinkt wel vol als ze niest.

Nu weet ik niet of er al iemand wakker is die dit misschien weet, maar zou ze een reactie kunnen hebben gehad op de penicilline waardoor ze ondertemperatuur had? En dat ze dus verder gewoon ziek is van de snot? Dat snelle ademen, daar snap ik niks van want nu doet ze het helemaal niet meer. Dus geen longontsteking, lijkt me. O en ik heb haar ook carprofen gegeven, omdat het leek of ze pijn had, ze ging namelijk snel ademen, en dan stopte ze weer, en dan begon ze weer. Nou ik snap er helemaal niks meer van. Heb ook nauwelijks geslapen hoor, dus ziek ik nou spoken? Normaal denk je bij ondertemperatuur aan shock, of misschien verstopping of gas. Nou shock is het zeker niet, denk ik. Ik gaf haar ook de carprofen voor het geval dat het wel gas is.

Wat doe ik nu, ik ga haar niet naar de dierenarts meenemen als ze geen ondertemperatuur heeft en vrolijk hooi, biks en alles eet. En dat snelle ademen lijkt nu ook veel normaler dan vannacht. Misschien maar om meer pijnstilling vragen want die is nu op. Ze ligt nu ook languit op haar zij als een diva. Ze zit me heel eigenwijs aan te kijken en wil de bench uit.

Misschien zijn de penicilline toch al een beetje gaan werken en had ze er een kleine reactie op? En ja, ik weet het, zelf dokteren is niet goed maar ik dacht eigenlijk wel zeker te weten dat haar snot gewoon erger was geworden. Wie snapt hier iets van??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nu weer helemaal zichzelf, ik ben in slaap gevallen vlak voor acht uur, dat geloof je toch niet. Haar temperatuur is weer

gewoon 38 graden en haar snot is weer veel minder. Ze eet prima en hupt rond, is zelfs ruzie aan het maken. Heel ander

konijn dan gisteravond. Ik denk dat ze dan toch een reactie had op de penicilline. Onze dierenarts zit van 8-9 zelf achter

de telefoon, maar het is al de tweede keer dat ik dus de hele nacht zowat wakker ben en dan in slaap val vlak voor 8 uur.

Grrrr! Ze ging natuurlijk steeds beter, anders was ik niet in slaap gevallen. Ik zat haar in de gaten te houden.

Het is wel fijn dat de dierenarts elke dag telefonisch spreekuur heeft, maar als je op een ander tijdstip belt met een vraag,

zegt de assistente dat je de volgende dag om 8 uur moet terugbellen of anders een afspraak moet maken. En dat lijkt me

nu niet meer nodig, en ik vertik het om een afspraak te maken alleen om de dierenarts te kunnen spreken. Dus ik hoop

dat hier iemand weet wat er aan de hand kan zijn geweest. Ondertemperatuur kan ook betekenen dat er iets niet goed

zit in de darmen, maar als ze keutelt en eet en weer 38 graden heeft, lijkt het me dat dat nu geen probleem meer is.

Het lijkt wel of er altijd wat aan de hand is in het weekend en s' nachts met de dieren! Ik hoop maar niet dat ze nu

de hele dag geen probleem heeft, en dan vanavond weer gaat hyperventileren en ondertemperatuur krijgt, zucht.

Moet ik toch maar een afspraak maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aquadrops is geen probleem voor konijnen. Duplociline word alleen in uiterste nood gegeven en niet via de mond, maar idd per injectie.

Aquadrops:

-Niet combineren met bactericide antimicrobiele middelen, zoals penicillines en cephalosporines ;

-De druppels bij voorkeur gemengd met het voer toedienen.

-Koel, buiten de invloed van licht bewaren. Houdbaarheid aangebroken flacon: 14 dagen bij kamertemperatuur.

En bij duplociline zie ik:

- Niet gebruiken bij overgevoeligheid voor penicillines en/of procaine.

- Allergische reacties kunnen voorkomen.

- In koelkast bewaren, 8 weken houdbaar.

- Direct huidcontact moet vermeden worden, dus draag handschoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar antibiotica slaat altijd op de darmen, dus als je denkt dat de ondertemp daar vandaan komt kan dat logisch zijn.

Maar was jij niet de een die onlangs een jong konijn verloren is aan diarree en nierfalen door antibiotica? Ik wil niet vervelend zijn, maar misschien maak je je te druk? Ik had dit ook toen mijn konijnen zo ziek waren en ik ben er 1 week tussenuit geknepen. Natuurlijk wel een goede oppas met dierenarts nummer etc. Maar nu ik terug ben zie ik pas dat het eigenlijk heel goed met ze gaat..

Als je zelf stress hebt of gespannen bent, breng je dat over op je dieren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben ook heel erg aan vakantie toe hoor. Ik maak me ook erg druk, maar ja, het kan ook zo snel fout gaan he. Ik zit inderdaad

ook aan Mickey te denken, was ik nog niet helemaal overheen. Je hebt wel gelijk Bloem, als je gestressed bent, lukt er niks eigenlijk.

Dan kan ik niet meer goed nadenken. Ik ga even een kopje thee drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de carprofen zie ik dit:

- Door remming van cyclo-oxygenase zal de productie van prostaglandinen afnemen, hetgeen zich klinisch zal uiten in afname van pijn, daling van temperatuur en vermindering van lokale verschijnselen als roodheid en zwelling.

- Niet gebruiken bij oa acute of chronische aandoeningen van het maag- en/of darmslijmvlies

- Schudden voor gebruik

- De bijwerkingen die kunnen optreden zijn kenmerkend voor NSAIDs, zoals occult bloedverlies, gebrek aan eetlust, diarree, braken, apathie, jeuk, dorst en bloed in de urine. Veelal zijn deze symptomen van voorbijgaande aard. Indien deze symptomen niet ophouden dient stopzetting van de behandeling overwogen te worden.

Wisselwerking met andere middelen

- niet gelijktijdig toedienen met andere ontstekingsremmende middelen;

- niet combineren met antibiotica van de aminoglycoside groep;

- niet combineren met anticoagulantia en andere middelen met een risico voor ulceratie/bloedingen van het slijmvlies van het maagdarmkanaal.

Bewaring

In de oorspronkelijke verpakking en buiten het bereik van kinderen bewaren. Niet bewaren boven 25°C, niet in de koelkast bewaren en niet invriezen.

Ik kan niet vinden uit welke groep duplociline komt, maar aquadrops komt uit de tetracycline groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je denkt niet meer helder na, maar je brengt de spanning ook in het lijfje van je dieren die er behoorlijk ziek van kunnen worden. Zeker konijnen.. Dus echt meis.. ga er even een weekje tussen uit en laat een goed iemand even op je dieren passen zodat je ook met een gerust hart weg kunt..

Geniet van je thee ;) Je bracht mij ook op een idee haah..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook niet zo zelf moeten dokteren, het zou best kunnen dat die niet samen gaan. Metacam gaat er wel mee samen maar dat had

ik niet meer. Ik hou het erop dat het daardoor kwam. Gelukkig heb ik verder niet veel te doen vandaag dus ik blijf bij haar in de buurt.

Bedankt Bloem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .