Ga naar inhoud

Hoeveel sience selectieve?


Lenora

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week donderdag krijgt mijn konijn sience selectieve. Hiervoor kreeg hij altijd bixs van de bouwmarkt. Maar aangezien hij niet lekker in zijn vel zat en zijn bixs niet meer wilde, maar wel het selectieve van de cavia's, heb ik maar een zak voor hem gekocht.

Vol goede moed in zijn bakje gedaan, met de gedachte hij moet het toch niet, want hij wil nooit iets nieuws proberen. Maar jullie raden het vast wel hij vrat het bakje in een hap leeg..

Het is nu zelf op het punt gekomen dat hij eerste zijn selectieve eet en daarna is gaat kijken wat voor groen voer die heeft.

Mijn nijn is een wener van 5.6 kilo, gecastreerde ram en zo'n 5 jaar oud. Naast zijn selectieve krijgt hij onbeperkt hooi en stro. En drie keer op een dag krijgt hij: Flinke pluk gras, (2x per dag) wilgentak, 2 blaadjes andijvie en (1x per dag) gedroogd brood.

Mijn vraag is dan ook hoeveel mag hij ervan eten? Wat hem betreft eet hij de zak in een keer leeg. Maar mijn portemonnee vind dat niet zo'n goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor SS geld 10-15 gr per kg.(de meesten doen 15 gr)

Maar je moet vooral kijken naar je eigen konijn.

Als jou konijn het goed doet op 5 gr per kg, dan moet je dat geven.

Mocht hij van 10 gr (per kg) veel afvallen (zonder medische rede) dan wat meer geven.

En je moet natuurlijk zorgen dat hij wel goed hooi blijft eten. Want hooi blijft het hoofdvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst de vraag loopt hij los de hele dag of af en toe?

als hij veel beweging krijgt zou ik 14 gr per kilo aanhouden,

beweegt hij niet erg veel zou ik beginnen met 8 gr per kilo,

hou de eerste weken het gewicht in de gaten, je kan ook de buik opmeten mocht deze nou dikker of dunner worden in die weken dan meer of minder geven!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de vakantie periode krijgt hij de mogelijkheid heel de dag los te lopen. Helaas is meneer het luiste konijn van deze aardbol en blijft hij lekker in zijn hok liggen. Dus veel beweging krijgt/neemt hij niet.

Ik denk dat ik ga beginnen hem 60 gram per dag te geven. Dit verdeeld over twee porties, dus 's morgens 30 gram en voor het slapen 30 gram.

Had zelf er nooit aan gedacht zijn gewicht in de gaten te houden, maar dat is een goede tip. We gaan vanaf vandaag gezellig elke dag even op de weegschaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .