Ga naar inhoud

konijn met wormen


liefssuus

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vanmiddag heb ik bij mijn konijn wormen ontdekt in haar ontlasting.

Ben gelijk naar de dierenarts geweest en heb een ontworming gekregen voor haar.

Nu lees ik op internet dat het kan komen door het gras en aarde waarin ze lopen.

Nu wil ik dus het liefst alles ontsmetten zodat ik dit voortaan kan voor komen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Hoe zou ik mijn gras en aarde kunnen ontsmetten?

Ik hoor het heel graag, want het is voor mij een groot vraagteken en google helpt mij ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke wormpjes waren het? En wat voor medicijnen heb je gekregen? Meestal werkt alleen Panacur bij pinwormpjes bij konijnen en moet je dit 14 dagen achter elkaar geven. Het kan ook door groenten en hooi komen hoor. Ook moet je keutels opruimen zodra je konijn gekeuteld heeft i.v.m. herbesmetting en ook iedere dag schone bodembedekking. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het waren witte kleine wormpjes. geen idee. heb de dierenarts gebeld en vroeg er verder niet om en heb everquantel drops gekregen. moet het over 2 weken weer herhalen.

Ze had ookal af en toe grote ei vormige keutels. en dat is ook een teken van wormpjes las ik op deze site.

Zou wel willen elke dag schone bodem voor haar, maar ze poept en plast buiten op de aarde. Doe al elke dag poepjes weg halen, verder kan ik dus niet meer, denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iverquantel werkt niet tegen de pinworm bij konijnen. Je moet dan echt Panacur hebben. Lees deze link maar eens: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html Mijn Binky heeft ook wormpjes gehad toen hij jong was en heb ik hem op advies van deze dierenarts 2 weken Panacur gegeven en hij heeft ze niet weer terug gekregen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke nou dat vind ik vervelend zeg. Ik kijk eerst dit wel even aan. en mocht het blijven dan vraag ik zeker om een panacur.

Jammere is dat je dit elke dag moet geven hahaha en dit was vandaag al een hel om te geven. Ze heeft me hard gebeten en was bijna niet te doen. ik woon alleen dus heb niemand die me even kan helpen. En het is mijn vlaam hahaha.

Heb je nog idee hoe ik die aarde kan ontsmetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele maanden geleden heb ik de ontlasting laten onderzoeken van mijn konijntjes, omdat ik ook wormpjes dacht te hebben gezien: en daar kwam uit: passalarus ambiguus; ofterwel pinworm.. (was in maart/april volgens mij)

Ik heb ontwormt met panacur 1x per week en dat 3 weken lang.. de wormpjes waren daarna weg.. maar een andere wijze is iedere dag panacur en dat 2 weken lang.(zoals bijvoorbeeld WP adviseerd.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijnen wormen hadden heb ik ook eerst een ander middel gegeven, maar dat werkte niet. Panacur werkte wel. Gewoon de juiste dosering op een stukje witloof en ze deden er een moord voor. Misschien kan je dat ook eens proberen. Hoe je kan ontsmetten weet ik niet. Ik heb de konijnen hier gewoon verzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen idee hoe je de aarde kan ontsmetten. Als ze echt de pinworm heeft moet je echt Panacur gaan halen en dit 14 dagen gaan geven want het is niet goed als je haar langer met die levende wormpjes laat rondlopen. Ik gaf het altijd op een stukje oud bruin brood en dat at Binky netjes op. ;) Ik kies altijd voor de vloeibare Panacur 2.5% maar je hebt ook pasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nou ik ga een panacur halen als ik klaar ben met deze medicijnen. en ik vond op een stukje eten doen wel een onwijs goed idee :) hopelijk zal ze erin trappen hahaha.

Maar mijn gras ontsmetten enzo dat weet niemand :(

jammer, dan zien we het allemaal wel :)

bedankt allemaal voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras en aarde kun je niet ontsmetten. Konijnen die buiten leven kun je ofwel regelmatig ontwormen, of je ontwormt ze zodra je symptomen denkt te zien (te grote of raar gevormde keutels bijv)

Ik zou meteen Panacur gaan halen, want van wat ze nu heeft gekregen wordt ze niet beter. En als je konijn zieker gaat worden (en die kans is aanwezig met wormen) dan zit je dadelijke misschien met een verstopping of gas en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .