Ga naar inhoud

Kan een konijn ook niezen om iets anders dan de ziekte 'snot'?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zijn voor zeker 3,5 week zo goed als gestopt met eten. Uiteindelijk bleken ze een verstopping te hebben door een haarbal.

Tijdens de zoektocht naar wat ze hadden zat mijn voedster aan de antibiotica. Na 2 weken kreeg zij een ander anitbiotica omdat ze tijdens de eerste antibiotica was begonnen met niezen. Het viel mij op dat ze vooral nieste direct na het geven van haar medicijnen. Op een gegeven moment begon ze ook te niezen tijdens het eten van hooi.

Toen het ging regenen heb ik haar niet meer gehoord, maar daarnet begon ze weer te niezen direct nadat ik haar antibiotica had gegeven.

Mijn ram is sinds vorige week woensdag aan de antibiotica omdat ik ook hem had horen niezen. Dit maal tijdens het 'poetsen' van zichzelf. Mijn ram heb ik gelukkig na een paar dagen antibiotica (en na hem flink geplukt te hebben) helemaal niet meer horen niezen!

De da zegt dat ik een zalfje voor de oogjes moet halen en de antibiotica op moet maken. Dat zal nog 1 of 2 dagen zijn.

Maar mijn vraag is.. Kunnen konijnen niet om een andere rede hoesten? Verkoudje opgelopen? Last van kriebels in de keel? Last van kriebels in de neus?

Ik heb (gezien het niezen slechts af en toe is en niet 24/7) niet het idee dat het heel ernstig is of 'snot' is..

Mijn voedster had wel een iets natte neus en als ze nieste kwam er een heel klein beetje zwartigheid naar buiten. Bij mijn ram merkte ik dit soort dingen niet op.

Wel hebben ze beiden waterige oogjes en mijn vrouwtje heeft van de druk die ze achter het niezen zet wel een bloedvaatje op haar oogwit gehad.

Hoe ervaren jullie 'snot'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben naar 2 dierenartsen geweest. De eerste dacht dat mijn voedster een iritatie had doordat dwang voeding en/of medicatie de verkeerde kant opgeduwd zou zijn. De 2e dierenarts dacht aan 'snot', maar kon dit niet met zekerheid zeggen. Pas na het bezoek van de 2e da begon mijn ram te niezen, maar ook hij had dwangvoeding en medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mm das lastig, snot kan erg hardnekkig zijn die van mij moest aan 2 antibioctia tegelijk en toen ging het pas over,

als ze enkel niezen kan het zijn doot stoffig hooi, of pollen in de lucht! maar wat je zegt waterige ogen enz klinkt toch egt als snot!!

als er zwart uitkomt is er zeker iets niet in orde!!

mijn ram niest ook van stress maar de snot kan zich ook uiten door stress!!

dus zo als ik het hoor klinkt het als snot,

ik geloof dat die van mij doxoral en enrofloxoral kreeg (denk ik oor ze hebben al zoveel medicijnen gehad:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niezen kan ook een allergische reactie of irritatie zijn op de bodembedekking, het hooi of het materiaal waar je de kooi mee schoonmaakt. Dus zorg voor een diervriendelijk schoonmaakmiddel en spoel goed na, verander van (stofvrije) bodembedekking en WC-vulling en koop eens wat duurder hooi om te kijken of het daarmee te maken kan hebben.

Anders is het toch wsl een hardnekkige pasteurella. Kan je DA geen kweekje maken van een beetje neusslijm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu aan de beterende hand, dus ik wil ze niet weer stress bezorgen door een rit naar een kkda te maken (is niet in de buurt).

Ik ben niet van stro veranderd en ook niet van schoonmaakmiddel (alles reiniger). Het is overigens wel zo dat 1 week voordat ze stopten met eten mijn buurvrouw pure schoonmaakazijn door haar hele tuin had gestrooid. Zou het dan hier van kunnen zijn?

Het hooi heb ik wel veranderd, maar lijkt niet stoffig. Ik schud het ook altijd los in een ton en als ik een handje pak schud ik het ook uit en loop daarna pas naar het hok (andere kant van de tuin). Ik ben van hooi veranderd omdat ze moeilijke hooi eters zijn. Dit hooi eten ze nu eindelijk goed.. Het is JR bergweide hooi..

In hun toiletten zit beukenhout snippers. Dit is ook al jaren zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook een pasteurella infectie. Ik heb ze twee en een halve maand doxoral druppels gegeven. Ik heb er 9, en daarvan

is er eentje die nog echt flink niest, die krijgt nu duplocilline injecties. Ik heb er nog 5 die nog héél af en toe niezen maar zonder snot.

Ik denk dat ik die ook nog maar aan de injecties ga doen, want ik wil er gewoon helemaal vanaf zijn. Ik moet zeggen, die ene die zo

nieste, niest met die injecties nog maar heel af en toe dus dat helpt goed. Mijn dierenarts heeft van tevoren gezegd dat we lang aan

de antibiotica zouden zijn omdat de pasteurella bacterie erg hardnekkig is.

Konijnen kunnen ook gewoon niezen als ze geen snot hebben, maar dan niezen ze net als ons gewoon één of twee keer. Als ze snot

hebben, hebben ze van die niesbuien waarbij ze zeker tien keer achter elkaar niezen. En dan komt er ook wit snot uit.

Doodgaan doen konijnen niet aan de pasteurella infectie zelf. Ze kunnen echter wel een longontsteking krijgen die dodelijk kan zijn

bv bij een verslechterde gezondheid of als ze nóg een infectie hebben. Dus als ze snot hebben, zit de infectie nog in de voorste

luchtwegen, het wordt gevaarlijker als de infectie afdaalt en een bronchitis of longontsteking veroorzaakt. Daarom is stress niet

goed voor konijnen met snot, want dan krijgt de infectie kans om uit te breiden. Je kunt konijnen met snot wel genezen, er werd

door iemand gesteld dat dat niet mogelijk is, maar dat is het zeker wel. Het is inderdaad zo dat het beter is om eerst druppels te

proberen, en dan dus langer dan drie weken in ieder geval. Als dat niet werkt, ga je de injecties geven. Dan moet je wel een

dierenarts hebben die dat goed vindt, want ze mogen dat officieel niet meegeven, injectiespuiten. Snot kan hele vervelende vormen

aannemen maar dat is als een dier op de tocht zit, in de regen, of op andere wijze in de kou. Je zou ze natuurlijk ook naar binnen

kunnen halen zodat je in ieder geval beter zicht hebt op ze. Dan weet je ook hoeveel ze niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die azijn is eenmalig geweest, dus als dat irriterend geweest is dan verwacht je dat ze er daarna wel mee ophouden. Ik denk dan nog eerder dat de allesreiniger irriterend kan zijn. Ik maak schoon met heet water en een scheutje schoonmaakazijn enj een scheutje citronella zeep. En dan goed naspoelen. Dat zijn allebei natuurproducten, dus minder kans op irritatie (al is pure azijn inderdaad wel erg heftig). Bij de DW hebben ze ook van Biophar een niet irriterend schoonmaakmiddel maar dat is veel duurder in gebruik.

Wat heb je voor bodembedekking? Misschien weet je dit allemaal al, maar even voor de zekerheid: Houtsnippers zijn vool te stoffig en kunnen giftige dampen afgeven, dus aubiose/minihemp of beukensnippers zijn beter. Kleikorrels voor de wc zijn ook veel te stoffig en bovendien gevaarlijk omdat ze verstopping veroorzaken als het konijn ze opeet. Ik heb een konijn gehad wat ging niezen van stro, dus dat gebruikte ik gewoon niet meer (hoeft ook niet in een binnenkooi). ja kan nu in de zomer even helemaal geen bodembedekking proberen.

Als je dat allemaal verandert kun je in ieder geval uitsluiten dat iets anders dan Pasteurella is.

Als het wel Pastuerella is, dan kan het inderdaad heel hardnekkig zijn en moeilijk 'eronder' te krijgen. En als je het al 'eronder' krijgt, gaat het dus nooit meer weg en kan het steeds weer de kop opsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.

Ik gebruik beuken hout snippers, dus dat moet dan goed zijn. al vind ik wel dat er af en toe wat stof in zit..

Helaas vanmorgen alles reiniger gebruikt, maar ik zal schoonmaakazijn gebruiken de volgende keer. Maar na het schoonmaken laat ik alles altijd goed drogen voordat ze er weer in mogen. Ik heb vanmorgen ook heel wat haren uit het hok gehaald.. het bleef allemaal aan de tralies kleven..

Toen ik mijn voedster ging aaien om losse haren eruit te aaien ging ze ook niezen.. Kunnen het niet gewoon de losse haartjes zijn? Ik heb haar verder niet meer gehoord en ze niest ook niet meer vanuit haar achter lijfje.

Er komt absoluut geen witte troep uit haar neusje, ook niet onder het niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zelf wel niezen van de losse haren hier in huis wanneer ik aan het stofzuigen ben of de kooi schoonmaak, maar mijn konijnen heb ik nog nooit ook maar een niesje horen doen ondanks dat ze in een grote wolk haren leven..

Als je echt wilt weten of het niet van de beukensnippers is, dan moet je die ook even een weekje of twee niet gebruiken. Dat het in principe geode bodembedekking is, wil niet zeggen dat ze er niet allergisch op kunnen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaagsel moet je dus niet hebben, te stoffig en kan giftige dampen afgeven. Dat hennep spul is precies wat ik bedoel. Dat heet aubiose of mini-hemp. Ik gebruik in de WC-tjes zelf het liefste van die geperste houtstaafjes voor de kattenbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit inderdaad ook veel stof in, als het verpulverd is. Als ik de boel bij elkaar veeg wat uit het toilet met de pootjes is meegekomen, moet ik vaak ook wel niezen. En het ruikt alsof je in een houtzagerij zit, maar volgens mij hebben ze er niet echt last van als ze gewoon hun behoefte doen.

Milo heeft hier ook wel geniesd en dit was dan vaak bij een stressmoment. Verder altijd een keurig mooi neusje en schone pootjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net naar de Welkoop geweest en heb 2 dingen gekocht, waarvan op de verpakking stond dat het stofvrij is:

- Kenner Hennep (gemaakt van fijne houtkern van vezelhennep)

- Supreme Original Natural Supasoft Bedding (gemaakt van gerstestro)

Kan ik die supreme als stro vervanger nemen (om in te liggen) en die hennep als beukensnipper-vervanger (in poepbakken)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan. Ik heb zelf voor de winter Russel bedding en dat is inderdaad heel zacht, maar wel weer stro. Of is 'gewone' stro van een andere plant gemaakt dan jouw Supreme bedding? Dan heb je het goeie spul te pakken, want dan kun je in ieder geval een allergie voor 'gewoon' stro uit proberen te sluiten.

De hennep neemt het meeste vocht op van de twee, dus die zou ik in de WC doen inderdaad.

En mijn kattenbak korrels die stoffen helemaal niet. Ik koop altijd van die 25 liter Woodycat zakken. Misschien is het ene merk beter dan het andere?

Ik ben benieuwd of je verschil merkt, of dat het niezen toch van een bacterie komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Ik zal voor de zekerheid de russel bedding nog even achterwegen laten en dan die hennep in de poepbakken doen. Ik zal wel wat oude doeken in het hok leggen ipv stro.

Ik ben ook heel benieuwd.. Ik kom er nu alleen niet meer aan toe om de stro eruit te halen en alles weer schoon te maken met normaal water ipv schoonmaakmiddel. Dus ik zal dit waarschijnlijk pas maandag kunnen doen. En dan hou ik dat 2 weken zo.

Alvast bedankt en ik laat jullie weten wat eruit komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .