Ga naar inhoud

Snot! Preventief oogzalf geven?


Umbrae_

Aanbevolen berichten

Tijger, het nijntje van m'n zus, heeft snot! Al onze konijntjes moeten nu een week lang 2x daags aan de AB en 3x daags oogzalf krijgen.

Waarschijnlijk is het chronisch bij Tijger... Ze had al'ns een nat neusje toen ze pas bij ons kwam, maar dat was maar heel even. Vorige week kregen ze allemaal hun myx-inenting en de DA gaat ervan uit dat het snot daardoor uitgebroken is. Bas & Bessie hebben wel een keer geniesd, maar verder hebben ze gelukkig niks.

Die van mij zitten wel als gek in hun oogjes te wrijven door die oogzalf en daardoor krijgen ze net wel rode oogjes. Is het dan wel goed om verder te gaan met die zalf?

Ik ben bang meer slecht te doen dan goed. Bessie heeft al 'ns eerder een licht ontstoken oogje gehad en toen had ik andere oogzalf en ging het net zo. Ze bleef maar wrijven en uiteindelijk zag het er veel erger uit dan in het begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik vanavond zeker doen! (Ik zit momenteel op m'n werk)

Gisteren had ik haar al gezegd dat Bessie d'r oogje er roder uitzag met die zalf, ben toen overgeschakeld op boorwater om het te verzorgen en dat ging goed! Nu dus een andere soort oogzalf. Vanmorgen heb ik bij allemaal hun oogjes verzorgd en toen zag ik Bessie met haar pootje in haar geopende oogjes wrijven :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogzalf die we nu hebben is Gloveticol!

Heb zojuist gebeld en de DA zegt om hen een kleinere dosis te geven. Hopen dat dat de oplossing is! Intussen zit Bas trouwens ook met een neusje dat licht nat aanvoelt :s Hopelijk slaat die AB snel aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook snot en ik heb geen oogzalf voor ze, maar ze hebben ook geen last van tranende ogen. Ik denk

dat de dierenarts het voorgeschreven heeft omdat die bacterie in hun holtes etc zit en die bereik je lastig met medicatie omdat

het minder doorbloed is. Maar volgens mij is dat een beetje achterhaalde behandeling, maar daar kan ik me in vergissen hoor.

Mijn konijnen behandel ik al heel lang met antibiotica en ik dacht dat ze beter waren....niet dus. Nu ga ik morgen naar de

dierenarts om duplocilline injecties te gaan halen voor ze. Dat is penicilline, maar daar begin je pas aan als de gewone anti

biotica druppels niet genoeg werken. Ik weet niet of je een kweekje hebt laten zetten maar dat is wel handig want dan kijken

ze op welke antibiotica de bacterie het best reageert. Heb ik gedaan, maar dan nog, pasteurella is gewoon heel hardnekkig.

Mijn dierenarts heeft het ook steeds over ventilatie, goede ventilatie zorgt er namelijk voor dat de bacterie zijn overlevings

kansen worden verminderd. Daarbij goed en veel schoonmaken met detol of biotex. Ik heb nog desinfecterende spray

voor de rennetjes gehaald. Nou ja, het is geen pretje. Maar het kan ook snel gaan hoor, als je mazzel hebt. Bij mij lukte

het steeds niet om de druppels in de bek te geven. Of het drupte er half uit omdat ze zo spartelen. Ik heb 9 konijnen en

twee keer dag worstelen met 9 konijnen was te zwaar. Dus ik geef het ze op een pluk verste tijm, de druppels. Het kan ook

op voer maar dan eten ze het niet in Ć©Ć©n keer op, tijm wel.

Ik zou die zalf gewoon niet meer geven, je mag echt wel gewoon naar je eigen intuĆÆtie luisteren hoor. En je mag het ook

oneens zijn met de dierenarts, dat is ook maar een mens. Ik weet niet hoeveel last ze hebben van hun ogen maar gekookt

afgekoeld water op een wattenbolletje en dan zachtjes erover wrijven, helpt ook heel goed.

Nou verder tips, je kunt inhalatiezalf op hun neusje smeren, een heel klein beetje, dat houdt de neus open. Je kunt een

sauna voor ze maken, bv een vervoersbox met een stoomapparaatje, waar je ze 5 minuten in kunt zetten, dat is goed om

het slijm op te lossen. Ik had ook van die pipetjes met zout water van daro, waar ik de neusjes mee spoelde, dat hoeft nu

niet meer bij mijn konijnen. Dan hou je het hoofdje achterover en knijp je het pipetje in de neus, helpt goed als ze erg

veel niesbuien hebben. Die kun je ook gebruiken om de oogjes schoon mee te maken.

Verder, ik weet niet of je pijnstilling hebt meegekregen maar als ze erg snotterig zijn, zou ik daar wel om vragen. Stel je

voor dat je zelf griep hebt, en dat je niet eens een paracetamolletje krijgt! Ik geef dat alleen als het erger wordt en ze echt

continue niezen, en eerst had ik carprofen en nu metacam. Nou sterkte, wie weet is het allemaal niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, de DA stelde dat ze door de oogzalf waziger gaan zien en dat ze daarom beginnen wrijven en dat hun oogjes daardoor rood worden.

Ik ben ook geneigd om de zalf gewoon achterwege te laten voor Bas en Bessie. Ze hadden niks aan hun oogjes, tot nu dus!

Vanavond krijgen ze geen zalf meer en dan probeer ik morgen idd de oogjes te verzorgen met afgekookt water of boorwater!

Wij hebben er nu dus ook 3 om te verzorgen en de AB geven we met een spuitje, maar dat gaat idd ook niet zonder gespartel. Bij Bas kan ik zeker proberen om het op z'n groenvoer te geven, maar Bessie eet groenvoer nooit onmiddellijk op. Bij Tijger gaat het gelukkig iets makkelijker.

De hokken verschonen we sowieso 2x per week, dus ik ga ook eens een goeie ontsmetter halen voor bij het schoonmaken!

En verder Dolly, bedankt voor de vele tips! Tijger heeft het wel erg, dus we gaan zeker eens bekijken wat voor haar kan helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben daarstraks nog fysiologisch water (Naaprep) gehaald bij de apotheker. Ik heb bij Bas en Bessie in ieder oogje een druppeltje gedaan en hun oogjes zien er meteen heel wat beter uit! :) Vanaf toen zijn ze ook weer lekker opgeknapt en toen ik Bas daarstraks in de tuin liet, ging hij weer rennen en binkies maken zoals hij normaal altijd doet. Zijn AB heb ik op wat peterselie gegeven en dat ging makkelijk! Bessie deed wel wat moeilijk ivm de AB met het spuitje, maar het ging al beter dan gisteren!

Tijger, het ergste geval, die heeft net nog wat oogzalf gekregen en over een half uurtje gaan we kijken of haar oogjes er ook roder van worden. Tot nu toe leek dat niet het geval te zijn, maar we willen toch zeker zijn.

Haar neusje hebben we ook gespoeld met fysiologisch water en dat liet ze goed toe. Haar AB neemt ze ook nog vrij gemakkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens vind ik het wel vreemd dat ze oogzalf hebben meegekregen, terwijl er bij alle 3 helemaal nix mis was met de oogjes.

Tijger had/heeft wel wat rode oogjes, maar de zalf brengt blijkbaar niet veel verandering. De AB doet zijn werk anders wel, vandaag was ze toch aan de beterhand. We gaan in ieder geval ook voor Tijger op Naaprep overschakelen.

Ik ben trouwens zelf ook niet zo'n fan van medicatie geven als het niet echt nodig is. Ergens moet je toch vertrouwen op je DA he, maar dan ondervind je dus dat die het ook niet altijd bij het rechte eind heeft. In de toekomst ga ik idd meer mijn gevoel volgen. Ik ken mijn nijntjes toch het beste, dus als ik zie dat het niet goed is, zal het waarschijnlijk ook niet goed zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd moeilijk om een KKDA te vinden en zeker hier in Belgiƫ :s

De DA weet er wel veel over hoor, dat merk ik wel als ik haar bezig hoor. Ze heeft zelf ook 2 konijntjes en laatst was ik daar en waren er nog mensen met 3 konijnen. Ik denk dat ze de beste is die ik op minder dan 40 min rijden ga vinden.

Ben in ieder geval heel blij dat ik hier op het forum ook raad kan vragen en dat er altijd wel (snel!) respons komt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om jullie nog even op de hoogte te houden:

Tijger heeft sinds gisteren ook geen zalf meer gekregen, enkel fysiologisch water (en de AB natuurlijk) en ze is ook erg opgeknapt!

Gisteren heb ik maar een halve dag gewerkt en toen ik thuis was, heb ik om de 2 Ć  3 uur haar neusje een oogjes verzorgd. Na de tweede keer begon ze zich flink te wassen rondom haar neusje en oogjes en zo goed als alle snot aan haar snoet is verdwenen! :) Die Naaprep heeft haar werkelijk goed gedaan! Ze begint echt weer de oude te worden.

Voor onze nijnen dus geen oogzalf meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn en Minky hebben ook beide snot gehad (los van elkaar), en ook beide oogdruppels gehad (geen zalf maar druppels, Gentapolycort), de uitleg van onze DA hierbij was dat doordat de werkzame stof die in de druppels zit, zo via de traanbuis in de neus terecht komt. Op deze manier komt dit dieper in de neus dan dat je het met neusdruppels bereikt. Dit is vaak zinvol omdat het snot heel diep in de neusholte kan zitten. Heel vreemd vind ik zelf het dus niet dat je DA dit voorschrijft. Als het irriteert is het inderdaad voor jouw konijnen misschien niet de juiste oplossing, maar het wordt dus wel vaker gedaan.

Fijn te horen dat ze aan de beterende hand is, snot is zo'n vervelende ziekte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind die oogzalf ook raar.

die van mij heeft ook pasteurella infectie en zat eerst in een groep van vier en nu bij Smokey, maar ik heb voor de andere konijnen nooit preventieve ab gahd ofzo.

het is toch zo dat het altijd in het konijn zit, maar dat als de weerstand laag is ze er last van kunnen krijgen?

of word het nu gegeven ivm die inenting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaaaah! Help! Nu weet ik het ook niet meer! Tegenstrijdige berichtjes en een DA waarvan ik nog moet ontdekken of die KK is! (we hebben de nijntjes nog maar 'n dikke maand).

Mijn DA ging ervan uit dat als Tijger snot had, 'de anderen ook wel aangestoken zouden zijn'... Ze zei idd wel dat sommige konijnen dragers kunnen zijn. Ze veronderstelt dan ook dat dat bij Tijger het geval is en dat de myx-inenting het snot heeft uitgelokt.

Aan de andere konijntjes merk ik trouwens niks. Bas heeft een dagje een nat neusje gehad en zowel hij als Bessie zagen wel af door die oogzalf, maar zonder zalf zijn ze gewoon lekker gezonde konijnen lijkt het me!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet besmettelijk te zijn, maar het kan absoluut wel. Nijn heeft het destijds (2008) overgekregen van ons andere konijn Nina (die er destijds aan overleden is). (als je het interessant vind, ik heb zijn verhaal destijds hier in een weblogbericht gezet: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html)

Maar toen Minky het een paar weken terug had (afgelopen april), heeft Nijn het niet weer van haar overgekregen. Ik heb Nijn dan ook niet mee hoeven behandelen. Dat de ziekte op kan spelen bij lagere weerstand, klopt inderdaad. Onze DA dacht bij Minky ook dat het aan haar entingen zou liggen (door de enting kan de weerstand verzwakken), omdat dit een week daarvoor was geweest.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .