Ga naar inhoud

Mijn konijnen eten al langer als 2 weken niet meer voldoende zelfstandig.. Wat nu?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ik ben ten einde raad.. Zelfs mijn dierenarts weet het niet meer. We hebben mijn voedster 2 weken lang antibiotica gegeven. Sinds afgelopen woensdag ben ik met een nieuw antibiotica bezig.

Beide konijnen zijn ongeveer 3 jaar oud en heb ik dus al van klein af aan van 2 verschillende fokkers.

Mijn voedster:

- Heeft wisselende temperaturen, tot 40,7 graden aan toe, maar met de medicijnen lijkt dit weer normaal

- Eet zeer weinig zelfstandig. In het donker eet ze meer.

- Poept minder als normaal

- Haar gedrag is veranderd.

- Ze is begonnen met niezen, dit lijkt met de nieuwe antibiotica minder

- Is iets afgevallen.

- Heeft een goed gebit

- Schud heel af en toe met haar kop

- Heeft iets kalige oren (verharing?)

- Niets afwijkends te horen in de longen, hart en keel.

- Er zijn weinig keutels te voelen.

- Zij krijgt op het moment: Dexoral Aqua drops (1 daags), Carprofen drops (2x daags) en Cisaral drops (4x daags).

- De dierenarts wil dat ik nu met menselijke probiotica pillen aan de gang ga door de dwangvoeding heen die ze al kregen.

Mijn ram:

- Heeft als hoogste temp 39,5 gehad.

- Eet zeer weinig zelfstandig. Eet vooral als mijn voedster ook eet.

- Poept minder als normaal

- Niest niet

- Is op hetzelfde gewicht gebleven

- Heeft hele kleine haakjes op zijn kiezen

- Is vermoedelijk al zijn hele leven blind/slecht ziend

- Heeft iets kalige oren (verharing?)

- Buik voelt normaal.

- Krijgt op het moment: Cisaral Drops (4x daags)

- De dierenarts wil dat ik nu met menselijke probiotica pillen aan de gang ga door de dwangvoeding heen die ze al kregen.

Inmiddels heb ik alle soorten lekkere voeders voor ze gekocht (de dierenarts zei dat het niet uitmaakte wat ze eten, als ze maar eten). Normaal kregen ze hope farm, nu krijgen ze dat gemengd met water en olvarit wortel als dwangvoeding. Door deze dwangvoeding doe ik ook de kruiden elixer van jan smit (blauwe en rode dop).

Nu krijgen ze dus ook gemengde korrels, geraspte wortel, hele wortel met loof, witlof etc etc om ze maar aan het eten te krijgen! Alles werkt voor 1uur tot 2 dagen, waarna ze erop 'uitgekeken' zijn.

Veranderingen:

- Ze hebben een nieuw hok gekregen, maar met dezelfde indeling als het oude hok. Dit hok heeft echter ruimere kieren. Is voorzien van anti knaag strippen. Alles in het hok is ook vernieuwd: poepbakken, speeltjes, drink flessen, grotere hooi ruif etc.

- Dit nieuwe hok is aan de andere kant van het terras komen te staan.

- Ze hebben een ren voor hun hok gekregen (dit hadden ze niet).

- Vlak voor ze ziek werden heb ik kattengras afgeknipt/geplukt, gewassen en gegeven. Vooral het vrouwtje at hier veel van.

De buurvrouw heeft wel 1 tot 2 weken voor dit gebeuren schoonmaak azijn door haar tuin heen gegooit. Hier hebben ze ongeveer 6 uur ingestaan, waarna ik ze met hok en al binnen heb gezet (ivm sterke geur) voor 3 dagen (met hok en al bij de achterdeur). Binnen was de verwarming uit en toen ik ze buiten zette was het warm. Ze gingen direct in het nieuwe hok aan de andere kant van het terras.

Mijn dierenarts is konijn kundig. Ik heb 4 dierenartsen gezien, waarvan 1 zeker weten niet konijn kundig was (was een invaller). Er werd gedacht aan E. Cuniculi, maar hier hoort geen koorts bij. Zolang de koorts er is kan er niet behandeld worden voor EC. De dierenarts denkt nog wel aan EC: die kan in de zenuwbanen zitten en darmen stil leggen.

Het niezen zou geen 'snot' zijn, maar een irritatie doordat voeding en/of medicijnen de verkeerde kant op gegaan zijn.

Tips en adviezen zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je.. Ik heb net contact gehad met Jan smit omdat ze ook zijn kruiden elixer kregen. Hij zegt dat het te lang duurt en dat er geen hoop meer is.. Dit is niet wat ik wil!

Bedoelde hij niet dat er geen hoop meer is dat die kruiden elixer helpt?

ook niet aardig van die mensen omdat te zeggen.

Misschien slaan morgen ineens alle medicijnen wel aan en komen ze er boven op!

Ik hoop het beste voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ook mijn da gesproken omdat mijn voedster al de hele dag niet gepoept heeft, maar ik er wel 6 spuiten dwangvoeding in heb gedaan en ze ook wat groen heeft gegeten. Mijn da zegt nu ook dat er geen hoop meer is. We moeten om 18uur heen en beslissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze meer eten als het donker is, dat is niet zo raar, omdat konijnen schemerdieren zijn...

Zou niet zomaar om 18.00 uur een beslissing gaan nemen, misschien zit er wel een verstopping? Een mix van metocloral en ciseral zou dan kunnen helpen, ik zie bij de medicijnen die ze krijgen alleen de ciseral staan en dat werkt op een ander deel van de darmen dan metocloral... Vind het wel apart dat ze beide niets/bijna niets eten.

Ik zou peterselie proberen, dit is eetlust opwekkend. Een keer tussen je vingers wrijven, zodat de geur vrijkomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het is nog al wat.....en ander hok en alle vertrouwelijke dingen anders van geur...drinken ze wel water?

Dit lijkt me toch stress en tot over maat van ramp verander je uit goede overtuiging hun vertouwde voer ook.

Kijk weinig eten is ook weinig en kleine keutels.

Ze zouden natuurlijk inmiddels door het slechte eten beiden reeds al haken op de kiezen hebben ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net bij de da geweest. Ik lees de nieuwe berichten nu pas. Ik zeg dan ook uit de bodem van mijn hart: GELUKKIG! kwam de dierenarts direct met allerlei spuiten en dingen aan zetten. Dit was het laatste dat ze kon bedenken. Morgen moet ik haar weer bellen en overleggen. Zij is er morgen namelijk ook gewoon.

Mijn voedster heeft een ander soort pijstilling in een injectie gekregen. Daarnaast hebben ze beiden extra vezels en laxeer middel gekregen. Dit maal was er bij mijn voedster wel keutels te voelen!! Dit was de afgelopen weken niet het geval.. Daarnaast was ze dit keer niet afgevallen, maar juist een paar gram aangekomen..

Nu hopen dat ze het weer gaat 'doen'.. Ik hoop het zo erg..

Ik heb ze beiden los in de tuin, met hun hok open. Daar mogen ze de hele nacht heerlijk los blijven.

Het enigste wat ze nog at was wat ik vers in mijn tuin heb staan: peterselie, selderij, citroentijm, munt, kervel, citroen melisse en nog iets, waar ik niet op de naam kom. Ook het loof van wortel en wortels zelf at ze nog redelijk. De wortels werden alleen niet helemaal opgegeten.

Mijn vriend is nu witlof en gesneden sla aan het halen.

Water dronken ze inderdaad niet meer, vandaar de verse groentes en kruiden en mijn dwangvoeding met olvarit wortel en water.

Tips en adviezen blijven welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik niet op kwam was oregano. Ik ben zelf ook nog even naar de supermarkt gegaan voor extra peterselie en boswortellen. M'n voedster heeft net een hele berg gepoept en begon haar oude ik weer te krijgen (weg rennen als je op haar af loopt). Ze heeft 1 takje peterselie gegeten en een klein beetje sla.. hoop dat het goed komt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik je een tip geven....als je konijnen ziek zijn, kun je ze beter in een ruimte houden op een handdoek.

Dat je ziet wat ze eten, en keutelen.

Een konijn zal groen eten tot ie niet meer kan, bix laten ze al eerder liggen.

Zijn ze echt niet lekker dan drinken ze niet meer uit de drinkfles. Geef ze dan altijd een water bak.

Los lopen in ruimte is altijd goed, maar je moet wel duidelijk dingen kunnen observeren.

Een konijn zijn darmen zijn binnen 3 dagen leeg, dan vallen de darmen stil en overlijden ze.

Wat je nu schrijf wat betreft kaal zijn snap ik niet helemaal ( hoe je dat bedoeld) Foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die witte haren zit het meeste van los, die waren zijn hele achter lijf vol. Ik was dat dus aan het kammen en doen en toen ineens merkte ik op dat hij kale plekken eronder heeft.. aan 1 kant van zijn lijf echt kaal, aan de andere kant kleine haartjes. Er zijn geen schilvers te zien en de huid ziet er gewoon normaal gezond uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn zindelijk en poepen dus in poepbakken. Ze kunnen niet naar binnen ivm nog meer stress door weer een andere omgeving en 2 honden en een kat.. Ze krijgen groen voer en hebben zowel hun flessen als een drinkbak. 's morgens geef ik elk konijn 3 tot 6 x 10 ml dwangvoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn zo veel en lang dwang voeding geeft....reeds ook gehad zie mijn weblog.

Had het konijn haken op de kiezen.

Nadeel van zo lang dwang voeren dat de kiezen helemaal niet meer slijten.

Dan kan een week geen ruw voer eten al haken veroorzaaken.

Dus dan spreek je over een probleem, dit gaf je al aan met koorts ect, daar op volgend komt dit probleem er nog eens bij.

De foto zie ik niet enkel een kruisje.

Hoe zien de keutels er uit kwa vorm en structuur? en ruiken ze sterk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

YES!!! Ik kwam dus net naar beneden en tot mijn verbazing zat mijn ram te eten zonder dat de voedster aan het eten was (de afgelopen weken at hij alleen als zij ook at).. Daar was ik dus al blij om. Ik ga naar de keuken en spoel wat groenvoer af voor hun. Voordat ik naar de achterdeur loop, merk ik op dat mijn voedster tussen de etensbakken in staat. Ik besluit de deur nog even dicht te laten en kijk door het raam.. Zit ze gewoon lekker ouderwets te bunkeren!!!! YES!!! Nu nog volhouden en doorzetten!

Vanmiddag haal ik reserve spuiten laxeermiddel op. Zodra ze stopt met eten doen we er weer zo'n spuit in. Het viel me namelijk ook op dat ik bij haar geen enkel los haartje tegen ben gekomen, maar dat ze wel heel veel zit te wassen! Haren kunnen bij een konijn natuurlijk ook verstoppingen veroorzaken..

Dat mijn ram kale plekken heeft is niet abnormaal, zei de dierenarts zojuist!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels van vanmorgen zagen er normaal uit, maar ik moet de poepbakken nog verschonen. Ik snap niet waarom de foto het niet doet.. Ik zie hem namelijk wel..

De konijnen aten nog wel iets, maar niet voldoende om zelfstandig van te kunnen leven. Mijn voedster eet gelukkig vooral wilgentakken en hooi.

Het gebit van mijn voedster is vorige week woensdag gecontroleerd.

aangepast door Bloem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet me verbeteren.. Ik heb net de poepbakken geleegd. De bovenste keutels waren inderdaad normaal, maar daaronder waren er ongeveer 3 keuteltjes zacht. Ook waren er van die ketting keutels: keutels die aan elkaar vast zitten met haren. De keutels water erg hard. Er was geen slijm te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra spuiten laxeer middel heb ik net opgehaald, die geef ik als ze weer stoppen met eten. De da was nu zeer positief over een goede afloop. Ik ben zo blij.. Ik ben nu ook helemaal ingestort door vermoeidheid. Tot nu toe heb ik geen dwangvoeding hoeven geven en zijn ze regelmatig aan het eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet me verbeteren.. Ik heb net de poepbakken geleegd. De bovenste keutels waren inderdaad normaal, maar daaronder waren er ongeveer 3 keuteltjes zacht. Ook waren er van die ketting keutels: keutels die aan elkaar vast zitten met haren. De keutels water erg hard. Er was geen slijm te zien.

als je dus ketting keutels ziet dan kan er sprake zijn van een te veel aan haren in de maag en of de darmen.

In dat geval is veel groenvoer belangrijk en laxatract ( laxeer middel)

Daar zou ik gelijk mee beginnen, ook de mooie keutels openen hier kunnen ook haren in zitten.

De konijnen zelf goed plukken dagelijks dat ze niet te veel oplikken bij elkaar.

Haren breken niet af in het lichaam. De foto zie ik nog steeds niet.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .