Ga naar inhoud

Mijn knijn eet het voer van de cavia's op!


Strid

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb een lieve Franse hangoor en die woont bij mijn 3 cavia's.

Dat gaat prima, ze hebben het goed samen..

Alleen.... Sjors eet het voer van de cavia's op!

Maakt het veel uit dat Sjors het caviavoer eet? Anders schaf ik voortaan alleen het caviavoer aan dat ze dan allemaal maar eten.....:$

Ik weet dat het andersom niet wenselijk is ivm de vitamine C, maar konijnen maken die zelf aan, dus kunnen ze toch best het voer eten??

Groeten, Astrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel vitamine C is niet goed dus ik zou het zeker niet geven aan Sjors.

Dit staat op konijnen.nl over vitamine C in voer: toevoeging van Vit.C in het voer is niet gewenst, een konijn maakt zelf vitamine C aan. Extra vitamine C kan schadelijk zijn: langdurig toedienen van te veel vitamine C kan nierproblemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Da's wel even een heel ander verhaal dan ze in de dierenwinkel vertellen! Daar zeggen ze dat het niet uitmaakt.. andersom wist ik wel..

dus daan we even iets verzinnen zodat Sjors niet bij het caviavoer kan komen. Dat gaat niet meevallen omdat de cavia's door de ren lopen en sjors over de ren springt .... mmmmm.. even nadenken hoe we dit gaan oplossen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het verstandiger is als je gewoon zorgt dat je FH niet meer bij je cavia's kan komen. het gaat nu nog heelgoed, maar ze spreken een heel andere taal. snappen je caafs je FH een keer neit en gaan ze toch door wordt je FH kwaad. je zult ook wel snappen denk ik wie dat gevecht gaat winnen....

Zowieso moeten ze gewoon beide ander voer hebben. het zijn beide planten eters, maar hebben toch een andere voedingsbehoefte. net als een hond en een kat. beide zijn vleeseters, maar een kat op hondenvoer gaat niet goed... die krijgt voedingstekorten, en van andere stoffen wellicht veel te veel binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nu konijnenvoer geeft en de cavia's iedere dag een vitamine c tablet?

Ik dacht trouwens dat je vitamine C uitplast als je teveel binnenkrijgt....

klopt, daarom geeft het dus ook nier en blaasproblemen ;) het teveel aan vitamineC word idd uitgeplast, maar ook dat zijn kristallen, ze kunnen er blaasstenen van krijgen.

Wij mensen hebben hier geen last van, omdat wij het via de darmen uitscheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een FH en cavia's lijkt me eigenlijk sowieso geen strak idee. De grote vriendelijke reus en de kleine ietwat nerveuzigere knaagdieren spreken en héél andere taal.

Beeld je even in dat je FH op de Cavia rijdt.. 't beestje kan verpletterd worden. Eén tik van die stevige achterpoten kan genoeg zijn om de cavia serieuze verwondingen te bezorgen. Kan je ze scheiden, de beide diersoorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen blijven verdeeld over het samen houden van konijnen en cavia's, ik geloof dat de meeste vinden dat het niet kan.

Ik vind zelf dat ze erg veel lol met elkaar hebben, en als je het voer gescheiden kunt houden, lijkt het mij niet zo'n risico.

Ze hebben namelijk wel respect voor elkaar. Wat je kunt doen, is het voerbakje van de cavia's in een schuihutje zetten

waar alleen de cavia in past. Ik weet niet of dat kan bij jou, je kunt van die schuilhutjes van plastic of hout kopen waar

je dan het bakje voer in zet, probleem opgelost. Wat ik er wel bij moet zeggen is, als je konijnen pasteurella hebben,

snot, is het wel belangrijk dat je ze scheidt. Cavia's worden namelijk erger ziek van pasteurella dan konijnen en voor

hen is het wel een dodelijke ziekte, voor konijnen meestal niet. Natuurlijk kunnen ze elkaar bezeren tijdens het rennen

maar dat doen konijnen ook. Ik heb hier twee koppels en die houden veel van elkaar maar toch heeft er af en toe eentje

een wond gevolgd door een abces. Daar ontkom je niet aan, dan moet je ze apart houden. Maar je moet ze wel goed

in de gaten houden dat ze geen wondjes hebben etc. En dat geldt voor de meeste mensen niet, ik heb ze zelf hier

gewoon in de woonkamer staan en ik heb geen werk en geen kinderen. Dus ja, het hangt er een beetje vanaf.

Ik heb hier ook een voedster die dol is op caviavoer. Ik betrap haar af en toe met haar hele bovenlijf in de

zak caviavoer, hihihi. Ik geef haar af en toe een handje, bij wijze van snoep. Ze is toevallig ook echt een

konijn wat dol is op eten en een beetje te zwaar is. Dus ik zeg dan tegen haar als ik haar betrap: zit je weer

aan de junkfood, Nel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .