Ga naar inhoud

Plakpoep???


BorLot

Aanbevolen berichten

Hallo:mdr:

Ik was vandaag bij mijn neefje op bezoek, en hij heeft een nieuw konijntje. Hij zag er hartstikke goed uit, en is nu 9 weken. Ik til hem een beetje op, en toen zag ik dat hij plakpoep heeft, dus poep aan zijn kont hangen. Niet heel veel ofzo, maar het zit er wel. Ik heb ergens gelezen dat dit best slecht is (of is dat niet zo:$), en heb dat ook gezegd. Ze willen natuurlijk meteen weten wat eraan te doen is. Ik heb ook gelezen dat je je konijn dan in lauwwarm water moet dompelen, maar hoe moet dat dan precies? Mijn neefje en zijn ouders willen het natuurlijk graag weg hebben. Bedankt alvast:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja eerst proberen we te poetden met een watje en als dat niet gaat in een laagje lauw water doen wel goed drogen

Maar laten ze eerst maar kijken waar het door komt

Te weinig hooi eten misschien

Te veel biks of geen goede voeding

Stress met zon kleintje wel oppassen die darmpjes zijn zo van slag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk eerst of het plakpoep is (aan elkaar geplakte BDK) of diarree.

Als het plakpoep is inderdaad voorzichtig schoonmaken met lauwwarm water en voorzichtig eruit halen. Realiseer wel dat de meeste konijnen het niet prettig vinden om door ons gewassen te worden, lees; spartelen en weg willen gaan.

Als het diarree is dan moet je per direct overgaan op hooi, hooi hooi. Even een paar dagen op 'dieet'.

Diarree kan je herkennen aan de sterke onsmakelijke geur en is waterdun. Plakpoep is dus dikker van frequentie.

Even ter info: als je het kontje niet zou schoonmaken is de kans op mayasis erg groot. Zeker met deze temperaturen en de vele vliegen. Bij mayasis leggen de strontvliegen eitjes op het kontje van je konijntje. Uit de eitjes komen maden en die eten je konijntje levend vanbinnen op.

Helaas heb ik dit mee moeten maken bij mijn Mika. Echt gruwelijk goor!

Enfin..... Ik hoop dat je een sterke maag had/hebt...... bah

Succes, beterschap en sterkte met schoonmaak!

Liefs....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een laagje lauw water (niet te warm) van ongeveer 8 cm in een wastijl doen.

het konijntje erin zetten, zal wel gaan spartelen... Dan met je handen de plakpoep eraf wrijven. Konijntje afdrogen en evt borstelen en fohnen (dat droogt een stuk sneller...) Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ze vonden het best raar, want hij krijgt genoeg hooi, 's ochtends en 's avonds wordt zijn hooiruifje gevuld, maar biks gaan ze minder geven, na mijn advies over 25 gram per kilogewicht. Hopelijk gaat het over:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .