Ga naar inhoud

Nieuwe Voeding


Matthy

Aanbevolen berichten

Ik heb een 'probleempje'. Sinds kort heb ik Sience Selective voeding gekocht voor het konijn en het begon er van te eten. Ik had nog mijn vorige voedingzak en heb dus besloten dat af te bouwen, maar sinds gisteren wil het konijntje niet meer eten van de SS voeding, de andere voeding wel. Enige idee hoe ik dat kan aanpakken (want het is een beetje zonde om alles weg te gooien).

En doordat het geen biks meer eet, begon het al te veel aan karton te knagen/eten. Dus heb alle speeltjes en zijn tof (dozen)huisje moeten verwijderen en momenteel heb ik hem in de kooi gestoken omdat hij anders ook aan hout en stof zit te bijten.

Ik kan natuurlijk terug overgaan op de oude voeding en geef hem nog steeds een beetje zodat hij zekers niet omgaat van de biks, maar enig idee hoe ik dit best kan aanpakken?

Zou het eventueel kunnen te maken hebben met het puberen? (Aan gezien het dwergkonijntje nu ongeveer 3 à 4 maanden is en weegt rond de 1 kilo.)

Hooi eet hij wel nog naar behoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou het kunnen mixen, veel van het voer dat hij wél eet, en weinig dat hij niet eet... en dan steeds meer wisselen. en tenslotte veel dat hij (eerst) niet eet, en weinig wat hij wel eet. en op gegeven moment eet hij het wel? dat duurt misschien wel lang, maar dan is hij er wel aan gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het probleem is in het begin at hij alles goed op (zonder mix) maar nu laat hij ze volledig links liggen (ook indien ik ze mix)

Heb nu eens geprobeerd om ze wat in kleine stukjes te knippen zodat ze beter binnen gaan. Zal wsl niet veel uitmaken, maar ben wel radeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niks wil weggooien dan zou ik eerst de ene voer opvoeren en daarna gewoon overgaan op SS.En dan niks anders meer aanbieden.Ik ben daar makkelijk in ik zet voer neer wat ik goed vind en eten ze er matig van dan hebben ze pech.Ze hongeren zichzelf echt niet uit.Ik neem aan dat je SS hebt gekocht omdat je dat beter voer vind dan wat je eerder gaf,ik tenminste wel.Mijn polen kregen bij de fokker harde merkloze biksje en bij mij direct over op SS,de eerste tijd waren ze er niet echt dol op maar omdat ik zelf vind dat SS het beste is wat je een konijn kunt voeren geef ik niks anders.Nu weten ze niet meer beter en is het bakje iedere dag netjes leeg.Soms moeten ze gewoon een beetje wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt eerst het oude voer geven, en dan beetje bij beetje SS bij doen.

Ik heb mijn konijn van een fokker en ik zag helemaal geen biks(want ik keek in de bak:bounce:)

alleen een stukje appel

toen ik Sweetie(mijn nijn:love:) naar huis meeneemde ging ze haar kooi in om te wennen aan de nieuwe omgeving. Ze klom op haar huisje en ze ging gelijk biks eten.

We hadden er sla in gedaan maar die at ze niet alleen biks

ze had het nog nooit op(kheb aan de fokker gevraagd)

dus een beetje weird

ik zou dat doe beetje bij beejte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees eens mensen, het konijn eet het niet als ze het voer mengt.

Ik zou dan gewoon het oude voer weg doen en alleen SS geven, dan moeten ze het wel eten.

Dat kan prima bij SS, omdat het waarschijnlijk een betere biks is als je voorheen gaf. Andersom kun je niet zomaar wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees eens mensen, het konijn eet het niet als ze het voer mengt.

Ik zou dan gewoon het oude voer weg doen en alleen SS geven, dan moeten ze het wel eten.

Dat kan prima bij SS, omdat het waarschijnlijk een betere biks is als je voorheen gaf. Andersom kun je niet zomaar wisselen.

Kga alleszins het oude voer nog opdoen. Het enige wat mis was met het oude voer was het calciumgehalte (dat niet vermeld werd, gemaild naar de fabrikant, maar geen antwoord op gekregen). Vond het alleen raar dat er eerst wel van gegeten werd en dan erna niet meer (waardoor hij knaagde aan meer karton&hout, zoals de wc rolletjes, hij speelde er eerst mee maar nu eet hij ervan, dus die moeten weghalen enzo).

En daarmee ik dacht dat het puberen was ofzo omdat hij zijn zin wilt doen. Want vind het spijtig dat ik dingen moet wegnemen en kwil natuurlijk niet dat hij ongelukkig is he. En sowieso is hooi belangrijker, maar in de biks zitten ook wel voedingsstoffen die hij nodig heeft. Hopelijk vlot het binnenkort wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op andere plaatsen dat je een konijn heel geleidelijk moet laten wennen aan nieuw voer, zodat de darmen niet moeilijk beginnen doen, maar als je konijn het echt altijd laat liggen kan je natuurlijk niet anders... Als je oude voer op is, gewoon alleen SS geven, maar ook voldoende hooi zodat hij geen darmproblemen krijgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .