Ga naar inhoud

help! plakpoep en niets apart gegeten


marinn1991

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

mijn pip had vandaag opeens heel erg diaree. ik heb het kunnen weghalen maar ze is normaal gesproken wit en nu is ze daar wat bruin.

Het gekke is ik heb haar niets bijzonders laten eten en gisteren was alles nog in orde.

Nou ben ik gaan lezen en er stond dat biks de oorzaak kan zijn.

In mijn konijnenvoer zit veel biks en ik heb haar veel biks gegeven. Ze had ook het hooi op wat ik had weggelegd.

Ik heb haar nu dus gelijk op alleen hooi en water gezet.

Handel ik zo op een goede manier ?

En kent iemand een merk voer zonder biks erin of minimaal?

want ik heb dus voer met veel biks erin.

Dit laat ze normaal gesproken tot het laatste liggen en nu was er best wat biks weg.

ow ik hoop zo dat het niets ergs is, het komt ineens opzetten.

Toen ik haar voor het eerst gras gaf was het ook wel een beetje,

maar nu is het echt diarree.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste:

Weet je hoe blindendarmkeutels (BDK) eruit zien en weet je zeker dat dit niet is wat je voor diarree aanziet? BDK's zijn klein, zwart, glimmend en plakken vaak in trosjes aan elkaar. Ze kunnen heel erg stinken

Zie de foto op deze pagina: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

2: biks is juist beter dan gemengd voer. Het maakt wel uit welke samenstelling je biks hebben. Op de pagina van bovenstaande link kun je meer lezen over de juiste soort biks.

3. biks moet je niet onbeperkt geven, maar baseren op het gewicht van je konijn (kleine konijnen kun je op een keukenwegschaal wegen, grote konijnen door met konijn en al op de personenweegschaal te gaan staan en dan je eigen gewicht eraf te trekken). Als je teveel biks geeft dan kan het zijn dat je konijn te weinig hooi eet en zijn BDK's niet opeet.

4. Heb je dit allemaal bekeken en weet je nog steeds zeker dat het diarree is, dan is op hooi en water zetten goed. Let wel op of je konijn geen andere symptomen heeft zoals: slomer zijn, veel slapen, lusteloos zijn, minder eten, minder of juist veel meer drinken. Als je konijn een of meer van die symptomen heeft dan snel mee naar een KK dierenarts nemen!

5. Is er iets veranderd aan het voedingspatroon van je nijn? Heeft hij iets van groente/fruit of biks gehad die hij nog niet eerder had gehad? Dan daar mee stoppen tot de diarree over is en heel langzaam weer opnieuw in het voedingspatroon introduceren door de eerste dag een heel klein stukje te geven, de tweede dag een iets groter stukje, etc, en goed op te letten of de keutels goed blijven.

6. Is je konijn jonger dan 4 maanden en je weet zeker dat er niks aan het voedselpatroon veranderd is, dan z.s.m. wat keutels/diarree naar de KK DA nemen om mestonderzoek te laten doen i.v.m. coccidiose. Cocc. kan namelijk heel snel dodelijk zijn voor jonge konijnen. Die moeten dan behandeld worden met 3 dagen lang 1x daags Toltrazuril (onthou dat want veel DA's geven verkeerde of minder goede middelen mee).

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijken wel de bdk's maar toen ik mijn konijntje aan het schoonmaken was kwam er nog meer en het was gewoon niet in een ronde vorm. Deze poep stinkt wel enorm en ze heeft al een eerder klein beetje diarree gehad ( gras voor het eerst gegeten, tijd geleden ) maar dat stonk lang niet zo erg.

Ik keek net en het leek even over.

Ik hou het in de gaten, misschien maak ik me druk om niets.

Verder ga ik een beter merk hooi voor haar zoeken en een hygiënische hooiruif kopen, heb ik meer gemoedsrust.

Ik hou het gewoon in de gate

Ik zag de fotos van bdk's

Link naar reactie
Delen op andere sites

BDK's kunnen inderdaad heel erg stinken ook. Maar als ze ging poepen terwijl je haar schoonmaakte klinkt het weer niet echt als BDK's. Ik vond het bij mijn vorige konijn ook altijd moeilijk om te zien wat diarree was en wat BDK's. Maar eventjes op hooi zetten tot er weer normale keutels komen kan nooit kwaad.

Kijk ook mijn andere tips even goed na, vooral het soort en de hoeveelheid biks die je geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb al gezien dat ze flink is gegroeid. Ze eet eerst het "lekkere" er daarna pas biks. Toevallig had ik vandaag veel voer gegeven en weinig hooi. Tenminste minder hooi als normaal.

Ik hou het in de gate en maak me toch wel druk.

Ze poepte niet heel veel maar het leek alsof er iets af kwam. was misschien helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan misschien beter op de sience selective over stappen die zijn goed op hun behoefte afgestemt en zorgt ook dat hun darmen beter in balans blijven. als je konijn nog jong is moet je wel even in de gaten houden dan kan het coccidiose zijn. als ze ouder zijn ook maar vooral bij jonge konijnen is dit gevaarlijk.

als ze hun BDK niet opeten is er vaak iets in het voedinspatroon niet goed.

is het echt een plas poep dat eruit komt moet je uitkijken

probeer wat peterselie te geven anders dat helpt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, zorg dat het zo blijft, anders dus mestonderzoek laten doen.

Ik zou ook SS gaan geven, of als je dat de duur vindt: Hope Farms Rabbit Supertrio, dat zijn allebei hele geode dierenvoeders. Gemengd voer kun je beter niet geven. Als je overstapt, dan wel rustig opbouwen door steeds wat meer nieuw voer door het oude voer te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die twee zinnen bergijp ik niet.. Wat is 'verkeerd op hebben' en wat is 'volgens wat ze zelf eet'?

Maar biks zijn de geperste korrels. Gemend voer is biks met andere rommels erdoorheen zoals maiskorrels (heel gevaarlijk!), gerst, zaden en kleine stukjes gekleurde troep (van die rommel die ook in de zogenaamde 'konijnenknabbels' zitten, die je ook beter niet kan geven).

Meestal eten konijnen eerst de andere rommel op en dan pas de biks.

Pas ook op: niet alle biks zijn goed. Zoals ik al zei: Hope Farms Supertrio of Science Selective zijn de beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga met Bianca mee,heb zelf hele goede ervaringen met Science Selective.Mijn ex-fok pooltjes aten bij de fokker een merkloos biks en bij mij zijn ze direct overgezet op SS.En ze raakte beter in conditie,de pelsen zien er echt puik uit,de ontlasting is altijd goed en stevig.Enkel als ik te veel groenvoer geef dan laat 1 van de 2 soms haar BDK liggen en dan weet ik van oh vanavond minder groente en dan is het weer goed.Gemengd biks is echt af te raden.Heel goedkoop voer eigenlijk ook vind ik,want SS is wel duur maar je krijgt wel waar voor je geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goedkoop voer, is bijna altijd krachtvoer voor slachtkonijnen, dus dat het heeft veel te hoge concentraties voedingsstoffen en mineralen. Door die overdosisen groeien slachtkonijnen extra snel en worden ze lekker dik en die krijgen het maar een korte tijd want daarna worden ze geslacht, maar als je dat langdurig aan tamme konijnen geeft neem je een heel erg hoog risico op allerlei gezondheidsklachten, zoals blaasgruis en blaasstenen van de calcium en zouten, maar ook problemen met de nieren en lever die veel te hard moeten werken om al die overdosissen af te breken.

Dus goedkoop voer is ook bijna altijd slecht voer voor tamme konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bianca: het verkeerd op hebben - nouja, eigenlijk een uitdrukking voor: begrijp ik het nou verkeerd...

Volgens wat ze zelf eet: Nu, ik kijk goed of ik geen BDK zie, en probeer haar voeding een beetje in te schatten volgens wat ze zelf wil eten. Ik geef haar groenvoer en ik zie erop toe dat ze nog hooi eet ook. ik wil niet dat ze haar hooi laat liggen om de geperste korrels op te eten. Pech mevrouwtje, vreetkonijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn zoveel eten geeft als ze zelf wil dan wordt je veeeeel te zwaar.

Ik herhaal even uit mijn eerdere bericht:

3. biks moet je niet onbeperkt geven, maar baseren op het gewicht van je konijn (kleine konijnen kun je op een keukenwegschaal wegen, grote konijnen door met konijn en al op de personenweegschaal te gaan staan en dan je eigen gewicht eraf te trekken). Als je teveel biks geeft dan kan het zijn dat je konijn te weinig hooi eet en zijn BDK's niet opeet.

Dit geldt voor volgroeide konijnen. Bij jonge konijnen moet je inschatten wat het volwassen gewicht gaat zijn en daar de hoeveelheid biks op baseren. Voor gewone biks is dat 25 gram per kg en voor SS is dat 15 gr per kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .