Ga naar inhoud

Kan een dwergkonijn sterven na dat het gewassen is?


Karn

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik had een dwergkonijntje ze was 5 jaar oud. En had al een paar dagen in de mot dat het niet meer dronk en zijn poep hing vol met poep.

Nu was ik naar de dierenarts gegaan en die had mijn konijntje een spuitje gegeven tegen de diarree en normaal zou ik dat de volgende dagen nog siroop moeten geven.

De dierenarts zei ook dat mijn konijntje waarschijnlijk niet dronk omdat het genoeg water uit haar eten haalde. Ik vond dit wel een beetje raar want normaal gezien moest ik om de 2 dagen vers water geven omdat het op was. Nu was het na 4 dagen nog altijd helemaal vol. Had ook al gekeken of het verstropt zat en of iemand anders hier thuis vers drinken gegeven had. Maar dat was niet het geval.

De laatste 2dagen was ik groen gaan plukken van de paardenbloemen omdat ze dat graag at. En veel anders at ze toen ook niet meer.

De dierenarts zij ook dat ik ze ananas moest geven tegen de haarballen die misschien in de weg zaten. Maar dat at hij niet.

De dierenarts raadde me ook aan om mijn konijntje in een lauw badje te zetten om de poep er af te wassen. Ik heb het dan ook gedaan. Heb hem helemaal gewassen dan ook en met de föhn gedroogd en terug gezet in zijt hok dat namelijk binnen staat.

Daarna moest ik weg en toen ik s'avonds thuis kwam lag mijn konijntje dood in haar hok

:(((

Nu is mijn vraag, kan een konijntje sterven van in bad te gaan. Want heb ongelooflijk veel schuldgevoelens nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk niet hoor

Maar als een konijn niet of bijna niet eet dan komen zijn darmen stil te liggen en dan zijn ze heel snel weg

En voor die verstopping die ze misschien had moet je annanassap geven en geen ananas zelf

Misschien is je dierenarts niet zo konijnkundig geweest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het wassen kunnen ze wel onderkoeld raken, maar jij hebt het konijntje helemaal droog gefont dus dat zal het niet geweest zijn. MAar als het al een paar dagen niet at zal dat inderdaad de oorzaak zijn geweest. Een konijn moet altijd eten. Eet het 12 uur niet, dan kom de darmen stil te liggen en zal het konijn nooit uit zichzelf weer gaan eten. Liggen de darmen stil wordt alle vocht uit de ontlasting onttrokken en ontstaat er een grote poepklont in de darmen. Dan kan deze klont dus als de darmen weer op gang gebracht worden ook niet weg. Daar moest je waarschijnlijk die siroop voor geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er maar van uit dat je konijntje is overleden aan een vocht tekort, wat je zelf al opmerkte....en stilvallende darmen.

Door diaree verliezen ze snel vocht, om cocidiose niet uit te sluiten.

Het badje heeft daar niks mee te maken.

Een konijntje met poep aan de kont moet je zo snel mogelijk schoon maken ivm de maden.

De groene vlieg legt dan eitjes in de poep, deze komen binnen 24 uur uit en doen zich te goed aan het konijn zelf.

( zijn vlees etend)

Sterkte met het verlies van je konijntje.

Ik kreeg gisteren een konijntje binnen, die niet lekker was en dus niet meer at en dronk uit de drinkfles.

Ik heb haar gelijk behandeld, mijn da had geen tijd, stuurde deze mensen met spoed naar mij.

Ik gaf een waterbak en gelijk wilde ze drinken, haar maatje had kei harde keutels, oorzaak ziek zijn een vocht te kort en buikpijn in de darmen( oorzaak niet meer eten en drinken). De baasjes hebben de konijnen hier gelaten, en zouden de drinkfles nakijken, het viel hun al op dat ze erg weinig dronken.

Ze belden me op de drinkfles was stuk. Een ziek konijn zal altijd beter uit en drinkbakje drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle dierenartsen zijn konijnkundig, helaas...

En het lijkt er op dat jij er één had die niet zo héél veel verstand had van konijntjes..of het niet goed kon uitleggen..

Stel je besluit ooit weer een konijn te nemen...

Lees je dan van te voren goed in op bijv. dit forum..

Kennis is macht...hoe meer je zelf weet, hoe beter het is....Dat zie je hier ook aan de leden die je helpen met raad en tips !

(wordt je zelf ook zo'n lid die anderen kan helpen met dit soort vragen !) :yes:

Wat je konijntje mankeerde, heb je inmiddels al kunnen lezen...

Stel je hebt ooit nog eens een dierenarts nodig..

Wij hebben ook een lijst met dierenartsen die de leden konijnkundig vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte hoor!

Toen 1 van mijn konijntjes gestorven is, vroeg ik me ook af of ik meer had kunnen doen... Het is echt niet jou schuld hoor.

Als je besluit nieuwe konijntjes te nemen, ga dan wel op zoek naar een konijnkundige dierenarts!

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet. Maar ik denk toch nog dikwijls wat had ik meer kunnen doen of wat zou ik fout kunnen gedaan hebben. :)

Maar nog eens een vraagje. Mijn konijntje heeft altijd binnen gezeten maar had een omheiding gekocht in de winkel zodat het met goed weer buiten kon zitten. Kan het misschien te maken hebben met dat ik het buiten gezet heb op het gras waar er paardenbloemen stonden en nieuw gras ? Hoe oud kan zo een dwergkonijntje eigelijk worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .