Ga naar inhoud

Natte achter/onderkant 3wkn oud konijntje


Aanbevolen berichten

Ik zit wat met een dilemma, wij hebben sinds 3 weken een nestje met 5 konijntjes. Alles gaat op zich voorspoedig en ze groeien als kool. Ik hoor geen gejammer en gemekker en dat zou genoeg teken moeten zijn dat het goed gaat.

Toen ik gisteren de konijntjes voor het eerst heb opgepakt, was er eentje die wat magerder is en die een natte achter/onderkantje heeft en natte zooltjes en binnenkant van de achterbenen. ook zit er een soort doorzichtig slijm/snot bij het geslachtsdeel.

Ik heb wat gegoogled, maar kom niet tot een conclusie, wellicht dat jullie kunnen helpen.

Het konijntje ziet er voor de rest wel gezond uit, niet vermagerd, heldere oogjes en genoeg energiek. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, want ik wil geen konijntje verliezen.

Wie weet raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn gistern bij de dierenarts geweest en veel heeft het niet geholpen.

De arts gaf aan dat het misschien een blaas of darm-infectie kan zijn, die een konijn goed zelf kan behandelen. Het konijntje is te klein voor antibiotica, dus dat was ook geen optie.

Het konijntje maakt verder een gezonde indruk, levendig, heldere oogjes en niet graat-mager. Dus reden voor de arts om mij terug naar huis te sturen. Ze gaf aan het nog een week aan te zien en dan weer te kijken.

Maar ik kom dingen als http://www.threelittleladiesrabbitry.com/mucoidenteritis.php tegen en dat maakt het er niet beter op.

Wie weet raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm apart dat ze je naar huis stuurt. Kijk als antibiotica echt niet kan en er is geen andere optie dan is het lastig. Maar zo'n klein diertje is toch ook wel te helpen? Ik zou gewoon even naar een een andere dierenarts KKDA bellen in de omgeving, je verhaal uitleggen en in ieder geval vragen of ze inderdaad nog geen antibiotica mogen en wat er eventueel dan wel gedaan kan worden als het verhaal klopt met de andere DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag Tiger weer opgehaald van een andere dierenarts. Ik vertrouwde het toch niet helemaal en ben nu naar de sterkliniek geweest in Leeuwarden (de andere dierenarts was in Dokkum).

Deze dierenarts dacht direct aan coccidiosis, maar wilde wat uitwerpselen om dat te testen. Ik heb uitgelegd dat het arme diertje alleen maar doorzichtig slijm produceert. Maar dat scheen niet getest te kunnen worden.

Vandaag dus opgehaald en zoals gezegd, waren er geen uitwerpselen. Ze bleven denken aan coccidiosis en hebben daar medicijnen voor meegegeven.

Daarnaast heb ik een zakje critical care gekregen, zodat het konijntje voldoende energie binnen krijgt. Ze geven het beestje een goede kans, maar niets is onmogelijk.

Inmiddels hebben wij 2x dwangvoeding gegeven en zullen we zo rond 9 uur de laatste keer voor vandaag doen, tezamen met de medicijnen. Ik denk dat ik het konijntje vanavond naar binnen haal, zodat die niet te koud wordt.

Toch ben ik er niet gerust op, een paar dagen terug, was het diertje mager en nu lijkt het konijntje opgeblazen. Het buikje is hard in vergelijking met de andere konijntjes en ik zie nog geen echte uitwerpselen en nog weinig gel-achtige materie.

Ik weet nu niet meer wat ik nog meer kan doen en wil gewoon dat het konijntje het gaat redden. Het beestje maakt in ieder geval nog geen geluidjes, ook niet bij heel zachtjes knijpen. Dus dat vat ik als een goed teken op

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt,

maar het heeft niet mogen baten. Ondanks de dierenartsen, medicijnen, voedsel en zorg van ons, is het konijntje vanavond bezweken.

Ik was bezig tiger voor de 3e keer te voeden en ik voelde ervoor al dat ze was opgeblazen, dus ik heb om 20:59 nog snel infacol gehaald bij de drogist en dat toegediend voor ik haar ging voeren.

Ik merkte al dat ze verminderd was, ze was erg moe en wilde niet eten, ik heb haar toch nog 7ml weten toe te dienen, maar toen begon ik te merken dat ze moeite had. Ze begon langzaam te ademhalen, met langere tussenpozen en niet veel later kreeg ze 2-3 stuiptrekkingen, ik heb haar toen in de handen van mijn vrouw gelegd, waar ze in is gestorven.

Mijn vrouw is er kapot van en het is erg jammer dat tiger het niet heeft gehaald, het was een uniek konijntje met een tijgerprint en we hadden haar uitgekozen van het nestje om te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .