Ga naar inhoud

Waarschijnlijk ontstoken oogje?


Elvje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn lieve Milo heeft last van zijn oogje. Toen ik vanmiddag thuis kwam viel me het direct op dat de randjes rood waren, heb hem daarom maar op schoot genomen om het nader te bestuderen. Ze zijn inderdaad dikker en roder dan zijn andere oogje... In het ooghoekje aan de kant van zijn neus lijkt ook iets te zitten als vliesje of iets dergelijks.

Net heeft hij een hele tijd op mijn buik gelegen, kan nog wel wat genieten, maar zijn oogje heeft hij dan dicht. Hij doet 'm tijdens het open wel open.

Het oogje is verder niet opvallend vies of nat. Is dit een voorwaarde voor een ontstoken oogje?

Kan ik iets voor hem doen nu? Ik kan pas op z'n vroegst morgenavond naar de dierenarts, arm schaapje... Heb ook nog geen konijnenmedicijnen ofzo in huis, omdat hij nog zo kort bij mij woont. Hij heeft wel gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oog kan ontstoken zijn, maar er kan ook misschien iets in zitten. Ik zou er zeker even mee naar de dierenarts gaan. Als hij zijn oogje steeds dicht doet, heeft hij er zeker last van. Als een oog net begonnen is met ontstoken, zal er, denk ik, nog niet veel nattigheid te zien zijn, maar dan kan wel komen. Vroeger had ik een konijn met een chronische traanbuisontsteking. Soms ging het een tijdje goed, maar dan werd er weer wat vuil of een vlies zichtbaar en wist ik, dat ik hem weer moest behandelen. Ik zou er dus zeker naar laten kijken, want mijn vroegere konijn had soms binnen een dag zijn oog vol wit pusachtig spul zitten. Ik weet niet, hoe snel het kan gaan met een normale ontsteking natuurlijk.

Heb je misschien kamille thee in huis. Dan zou je kamillethee kunnen zetten (even flink laten trekken), af laten koelen en dan daar zijn oogje mee deppen. Dat werkt verzachtend bij ontstekingen. Werkt goed in mijn mond en bij de oogjes van mijn hond. Kamille kan geen kwaad (ik dacht, dat er alleen allergische reacties kunnen optreden bij inwendig gebruik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamillethee is hier standaard in huis, gebruik ik bij 't stomen bij bijholteontsteking haha.

Ik kan het in ieder geval proberen, zeker als het niet schadelijk is.

Het vliesachtig iets in z'n ooghoek was net weer weg, bij het rondhuppen heeft hij z'n oogje wel weer open.

Pfoe! Wat lastig dat hij verder niet echt praten kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft net hetzelfde achter de rug (naar horen jouw beschrijving)

lijkt het hier soms wat op, http://www.bunnybunch.nl/community/members/laurien-albums-buenno-picture42737-sam-0655.html ? (ik weet niet goed hoe ik een foto kan uplowden!

Ik heb hem vervolgens gewoon moeten zalven met terramycine (maar er bestaan nog oogzalven voor konijntjes die goed zijn! :))

Na 2 dagen zag het er al stukken beter uit!

In ieder geval zou ik er toch eens mee naar de DA gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vliesachtige ding in zijn ooghoek....zit die aan de kant van zijn neus of juist in de andere hoek?

Aan de kant van zijn neus dan kan het namelijk zijn derde ooglid zijn en dat zou dan normaal zijn....

Ooh, zit dat daar ;) Het zit inderdaad aan de neuskant.

@ Laurien, het lijkt er inderdaad wat op, de randjes zijn duidelijk rood en wat gezwollen. Doet z'n oogje ook meer dicht dan de andere, helemaal dicht als veilig op m'n buik ligt (springt hij zelf op, gaat zelf liggen ;))

Hij komt vandaag wel vaak om zo'n knuffelbeurt. Arm schatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh, zit dat daar ;) Het zit inderdaad aan de neuskant.

@ Laurien, het lijkt er inderdaad wat op, de randjes zijn duidelijk rood en wat gezwollen. Doet z'n oogje ook meer dicht dan de andere, helemaal dicht als veilig op m'n buik ligt (springt hij zelf op, gaat zelf liggen ;))

Hij komt vandaag wel vaak om zo'n knuffelbeurt. Arm schatje.

Die foto is wel getrokken als het al wat beter was in het begin stond het nog wat roder & dikker, de eerste dagen deed hij zijn oogje ook enorm veel dicht, maar als hij liep deed hij het ook open. Hij had er zelf niet zoveel last van maar hij wou het wel heel de tijd 'wassen!' Maar zeg maar eens aan die prutskes dat ze dat niet mogen doen hé! Als je oogzalf hebt zou het na een paar dagen toch wel al beter moeten zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het advies van de kamillethee opgevolgd, vanmorgen speciaal vroeger voor opgestaan. Vanavond bij thuiskomst zag het een stuk beter uit. Hij knijpt z'n oog ook niet meer dicht, praktisch niet meer rood, zeker niet meer dik.

Hij is begin van de maand nog ingeënt, toen was z'n smile nog goed.

Ben in ieder geval heel opgelucht dat het beter met 'm gaat. Hij betekent op dit moment verschrikkelijk veel voor me :)

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .