Ga naar inhoud

Gratis takken?


hangoorsnuitje

Aanbevolen berichten

Fruitboomtakken zijn volgens mij ook altijd goed, maar mijn nijnen hebben ook echt een voorkeur voor wilgentakken.

Van de jonge (nog flexibele) takken van wilgen kun je trouwens ook hele leuke speeltjes maken voor je nijn!

Je kan die wilgenteenspeeltjes ook kopen, maar zelf maken is net zo leuk en voordeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef altijd de wilgentenen en kleine takken als 'eten' en daarmee moet je dan inderdaad opbouwen.

Mijn vader heeft als hobby wilgenknotten (Ik weet ook niet waarom XD maargoed) en dan neemt hij ze altijd mee.

Hij heeft pas ook een 'blok hout' meegenomen, hij had gewoon een stuk van een dikke tak afgezaagd en die gebruiken ze als knaagblok zeg maar. Die is zo hard dat ze het niet 'gegeten' krijgen. (diameter tak is zo'n 10 cm, afgezaagd is ong. 15 cm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee niks laten, gewoon als extra'tje zeg maar,

Ik bedoel dat ik de wilgentenen en kleine wilgentakken geef als vorm van een traktatie (eten)

En dat blok hout/dikke takken als speelgoed/knaagblok.

Oftewel:

In de vorm van eten moet je wel rekening houden met hun darmen

In de vorm van knaagblok hoef je geen rekening te houden met hun darmen

Van wilgentakken slijten hun tanden ook, maar dan moet je dus wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid takken.

Aan een blok hout/dikke takken wordt geknaagt, dat betekend dat ze wel Ć­ets binnen krijgen, maar in zulke kleine hoeveelheden dat je geen rekening hoeft te houden met hun darmen.

Als het nog niet duidelijk is, gewoon zeggen hoor, want ik vind het best lastig om het duidelijk te verwoorden :$

aangepast door Petraatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben bij IJmuiden in de buurt verschillende boerenweggetjes en daar staan allemaal wilgen. Volgens mij is het Ć©Ć©n keer in het jaar, maar zodra ik zie dat ze aan het snoeien zijn, zet ik m'n auto aan de kant en vraag ik of ik een paar takken mee mag nemen.

Da's nooit een probleem. Alleen mijn konijnen laten het gewoon een jaar liggen!

Ik heb nu takken in m'n ren liggen en die liggen er al een jaar. Ik heb de konijnen afgelopen week voor het EERST (!!!) aan die takken zien knagen! Rare beesten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus afgelopen woensdag 2 takken van mn oma's boom afgeknakt en aan mn konijn gegeven..

In eerste instantie deed ie er niets mee maar toen ik 's ochtends op kwam was alles weg.

Nu lees ik dat je niet zoveel mag geven en ben ik bang dat ik (samen met de sla die ik heb gegeven) ervoor heb gezorgd dat hij nu wat met zn darmpjes heeft..

Hij poept normale keutels maar ook heel soms plakpoep.. Wel is het een stuk minder dan normaal omdat hij ook minder hooi eet.

Of dat nu te maken heeft met zn maag (ik hoor geluidjes) of omdat hij het hooi niet lekker vind (ander merk) weet ik dus niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn poep moet droog zijn, je moet het dus langzaam opbouwen...als hij wat plak poep in de ochtend heeft is niet zo heel erg...maar het moet niet erger worden en geef hem nu even wat minder voer en andere dingen...zoveel mogelijk hooi dat is het beste naar mijn idee (zo doe ik het altijd als hij een beetje dunnere poep heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .