Ga naar inhoud

Voedster castreren of de mannen?


Bellaa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,,

Weer een paar vraagjes..

Mijn konijntjes gaan nou het land op.. daar kunnen ze lekker rondrennen ( het is echt heel groot ) tussen de kalkoenen kippen enzo.

Maar daar loopt nu 1 konijn van mij ( een ongecastreerde ram ) .. En ik heb daarnaast nog een voedster en een ex-ram ( en een kleine ram van 8 weken uit een "oeps" nestje van iemand ) die ik er bij wil gaan doen. Een vriendin van mij gaat haar voedster laten helpen en wil die daar ook op het land zetten.

Zodoende zijn er nu : 2 rammen + 1 ex-ram

en 2 voedsters.

Maar mijn voedster is zo erg schijnzwanger dat ze continu aan het plukken is en overal liggen haren.. ze is de hele tijd mijn ex-ram aan het "verkrachten" loopt de hele dag met dr staartje omhoog. Dus dan denk ik er gewoon over om haar dan te laten helpen.

Misschien nog een paar gecastreerde voedsters uit een asiel te halen en die er ook bij te doen, zodat het een beetje in evenwicht is.

De rammen kennen elkaar en die kunnen nu goed opweg met elkaar ( ik snap dat dit later ook anders kan zijn )

Zal ik nu de mannen laten castreren? En hopen dat het gedrag van mijn voedster in de zomer of in ieder geval in de herfst over is?

Of zal ik gewoon m'n voedster laten helpen. En waar nodig is misschien nog een ram?

Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso moeten altijd de rammetjes gecastreerd worden.

Door hun geslachtsdrift zullen ze anders constant de gecastreerde voedsters lastigvallen, wat niet prettig is.

Jouw voedster heeft nu last van haar hormonen, wat meestal maar tijdelijk is. Mocht het gedrag blijven aanhouden, kun je altijd nog overwegen om haar te laten helpen. Bij rammetjes zullen de hormonen constant op hol slaan, bij aanwezigheid van een voedster.

Daarnaast kunnen ongecastreerde rammetjes onderling heel lelijk gaan vechten.

Met een groep is het belangrijk dat er bepaald evenwicht is.

Het aantal ex-rammetjes moet minder og gelijk aan het aantal voedsters zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joseeke heeft het meeste al beantwoord.

Daarbij zou ik idd ook kijken naar een evenwichtige groep zoals zij al aanhaald. (exrammen gelijk aan aantal voedsters of meer voedsters) hiervoor zou je kunnen kijken in een opvang.

Ook zou ik opletten heo het gaat met de kalkoenen en kippen, dat niet de konijnen hen iets aan doen of de kippen de konijnen pikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de rammen in ieder geval laten castreren en als die voedster zo erg schijnzwanger is, is het het overwegen waard om haar ook te laten castreren.

bovendien, als je het over een landje hebt, hoe groot is het risico dat er een keer een wild konijn langs komt en dat de voedsters daarvan zwanger worden? dat zou voor mij nog wel een extra argument zijn om de voedsters ook te laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .