Ga naar inhoud

Plaats van de Ec parasiet


stephanie1301

Aanbevolen berichten

De EC parasiet reist wel degelijk door het lichaam. Konijnen die EC hebben zijn ook alleen besmettelijk als het zich in de nieren bevindt omdat ze het dan via de urine verspreiden. Maar een konijn heeft pas SYMPTOMEN van EC als het zich in het zenuwstelsel (hersenen en ruggemerg) bevindt.

Dat jouw konijn symptomen aan zijn pootjes heeft, komt toch omdat de parasiet zich in het zenuwstelsel bevindt. Vandaar uit wordt het hele lichaam aangestuurd. Dus of het konijn nou urinebrand heeft of torticollus, in al die gevallen bevindt de parasiet zich dus in de hersenen/het ruggemerg.

De meeste konijnen worden pas behandeld voor EC wanneer ze symptomen hebben en in al die gevallen bevindt de parasiet zich dus al in de hersenen (ongeacht welke lichaamsdelen 'raar' gaan doen) en heeft de plaats van de parasiet dus niks meer te maken met de kans op genezing.

Wat wel uit kan maken is hoe snel je erbij bent. Maar ik weet te weinig van het verloop van EC om te kunnen zeggen bij welk stadium symptomen in de pootjes horen en hoe groot dan de kans op genezing (nog) is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Lizzy (ons konijn) heeft bij Max op zijn hoofdje geplast per ongeluk. Ik hield Lizzy boven de kooi voor medicijn te geven. Ze kon urine niet goed ophouden. (ik wist niet dat het door urine verspreidt werd. En Lizzy had al 2 maanden klachten en medicijn voor een parasiet. Ik heb het meteen heel snel van hoofd van Max afgeveegd. En er was ook maar heel weinig op zijn hoofd gekomen. Heeft Lizzy hem dan aangestoken. Of is die manier onwaarschijnlijk. Max ging een tijdje daarna pas zijn hoofdje scheef houden, Maar dat was ineens weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem voor de zekerheid meebehandelen. Niet omdat hij nu ondergeplast is door je zieke nijn, want als die nu symptomen vertoont dan is het misschien al weken (of nog veel langer) geleden dat het bij haar in de nieren zat, dus in dit stadium kan ze hem niet meer besmetten. Maar grote kans dat hij dus al besmet is, en dit lijkt wel heel erg het seizoen te zijn waarbij EC ineens de kop opsteekt, dus ik zou hem preventief behandelen als ik jou was.

Hier kun je meer lezen over hoe EC door het lichaam 'reist':

http://www.konijnen.nl/ziekten/e.cuniculi_deparasiet.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is namelijk zo, Max is er niet meer. En ik was/ ben bang dat dat mijn schuld is om het zo maar te zeggen. Ik wist niet dat het door urine verspreid werd. Maar ik herinnerde mij dat voor val toen ik Lizzy medicijn wilde geven dat zij per ongeluk op zijn hoodje plaste.

Maar het gekke is, hun hebben eerst buiten gezeten. Daar merkte ik dat Lizzy magerder was en niet wilde eten en ze liep raar. We zijn toen naar de arst gegaan die vermoede dat Lizzy te weinig vet op haar beentje had waardoor ze moeilijk liep.ze kreeg toen onmiddelijk bij voeding omdat ze afgevallen was. Dat smaakte Lizzy goed, Max daar in tegen sprong vrolijk rond, en at ook lekker zijn bakje leeg (zeg maar) Door dat mijn auto kapot was kon ik niet terug naar onze eigen arts en moest ik naar een andere arts gaan die verdacht Lizzy op een parasiet ik weet effe niet welke. Ze kreeg panacure. Dit verbeterde de situatie wel maar niet helemaal, uiteindelijk wilde ze niet meer de medicijn dus ik dacht dat ze beter was. Maar het verslechterde. Max daar in tegen sprong gewoon rond en at en dronk ook goed.

Lizzy hield haar urine niet meer op en altijd als ik haar medicijn gaf (daar was ik weer mee begonnen op aanraden van de arts) hield ik haar boven de kooi. Ze heeft toen op max zijn hoofd geplast. Ja max kwam kijken uit nieuwsgierigheid. Maar zoals ik al zei ik heb dat meteen van zijn hoofd gewreven en het was weinig. Max heeft al die tijd bij Lizzy gezeten en alles ging goed met hem beter als ooit. Opeens hield hij zijn hoofdje scheef maar dat was maar 1 dag daarna was het normaal. Max wilde vervolgens niet meer eten en drinken en geen snoepje meer. Hij was ook mager geworden. Ik ben toen naar de dierenarts geweest.Max is overleden. Verder kun je het verhaal lezen bij `max` (ook door mij geplaats)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op tijd de juiste medicatie geeft heeft je konijn een goede kans dat het deze nare ziekte overleeft...Het is wel zo dat het een langdurige behandeling vraagt...Maar zo lang je konijn eet en drink en eventueel zijn swangvoer doorslikt geeft hij aan er voor te willen vechten...pas als hij niet meer slikt dan geeft hij het op....Misschien een troost maar E.c schijnt geen pijn te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach germ, ik denk dat Max inderdaad is overleden aan EC. Maar dat heeft hij niet gekregen toen Lizzie op zijn hoofdje plaste want toen was Lizzie niet meer besmettelijk. Maar hij zal het waarschijnlijk wel van haar (of zij van hem) gekregen hebben toen een van de twee konijntjes de parasiet in de nieren had zitten. Maar toen kon je nog niet weten dat het konijn de parasiet had. Maar daarom moet je altijd beide konijntjes behandelen en zeker wanneer het andere konijntje ook symptomen heeft (dat scheve hoofd heet torticollus en kan ook een EC symptoom zijn).

Sterkte met het verlies van Max, maar hij is niet overleden door dat plasje hoor dus dat was niet jouw schuld.

Hoe is het nu met Lizzie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .