Ga naar inhoud

Konijn niest en hoest extreem veel slijm of snot


Kabal

Aanbevolen berichten

Beste Allemaal,

Mijn konijn niest en hoest heel veel slijm en of snot.

Ze gaat er ook heel raar bij zitten, dr koppie opgeheven en doet dr bekkie ook steeds open, net alsof ze gaat braken. Soms komt er echt een mega hoeveelheid slijm uit.

Ik ben reeds bij de DA geweest en heb een antibiotica kuur gekregen. Hopelijk werkt dit.

Mijn vraag is, zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met een konijn en wat kan ik eraan doen om dr te helpen?

Ze heeft hennepvezel in de kooi strooi en hooi (in ruif).

Ze deelt de kooi met een ander konijn en een cavia.

Het is een hangoor van ruim 3,5kg en pakweg 3 jaar oud

Staat niet op de tocht, eet en drinkt prima, huppelt ook vrolijk rond. Maar nu 2x vandaag dus het slijm verhaal. Het lijkt wel steeds tijdelijk te zijn want daarna is ze gewoon weer Mila (das dr naam).

Kortom, iemand ideeen of suggesties hoe ik dit meer draaglijk kan maken voor dr?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste heb je een goede, konijnkundige dierenarts nodig...Zeker niet iedere dierenarts is dat.

Om leden te helpen kiezen heeft BunnyBunch een lijst opgesteld van dierenartsen die de leden konijnkundig vonden.

Deze lijst vind je hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Ten tweede moet je je realiseren dat Snot, wat je konijn waarschijnlijk heeft, op zich niet dodelijk is.

Wordt Snot laat of niet goed behandeld, dan is het wel degelijk dodelijk !!!!

Snot wordt veroorzaakt wordt door de Pasteurella bacterie.

Het is te vergelijken met een verkoudheid.....Het konijn niest vaak, kan een nat neusje hebben, tranende oogjes..

Wordt Snot niet behandeld of niet goed...raakt het konijntje benauwd en kan (snel) sterven.

Jij geeft aan dat je konijn nu al benauwd is....

Je konijn is dus echt hƩƩl erg ziek !!!!

Zorg dat je zelf VEEL over Snot leest...

Kennis is macht !!

Zoeken kan je doen door hier in d eRubriek 'Gezondheid' in de grijze balk; Zoek in dit forum, heet woordje 'snot' in te vullen...

Je kan hetzelfde ook doen met het woord; pasteurella

Vink daarna 'berichten tonen' aan.

zie foto waar je dat in kan vullen:

post-19-13922877935016_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, en let ook op of hij / zij niet vermagerd! Maar daar zal de DA je ook wel op gaan wijzen. Mijn konijn werd toen hij op het laatst zo benauwd was heel lusteloos en vermagerde erg snel. En je zegt dat jouw konijntje al benauwd is, dus zoals Zaza al zei: Ga snel naar de DA, hij kan al erg ziek zijn namelijk!

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ze is altijd al een beestje geweest met een lastige ademhaling, beetje asmatisch klinkt het altijd. Ik ben hier al eens voor naar de DA geweest maar na onderzoek bleek dit gewoon zo te zijn bij haar, ze heeft t al zolang als ik dr heb, van baby af aan dus.

ik ben vandaag met de antibiotica begonnen ik zie geen verbetering maar het word ook niet slechter.

Ik maak dr neusje schoon hoor :-)

Inmiddels al het een ander gelezen, maargoed, het kan aan diverse dingen liggen. Over het hebben van een konijnkundige dierenarts, geen idee om heel eerlijk te zijn. Ik ben er al bij 4 geweest hier in Almere, en deze boezemd mij het meeste vertrouwen in. Ik heb net even in de lijst gekeken, en de dierenarts waar ik ben geweest staat er niet tussen :-S

Hoe aardig ik ze ook vindt, volgende keer naar weer een andere.

Wat me opviel is dat ze alleen in dr bekkie hebben gekeken, verder niks en toen direct een antibiotica kuur hebben voorgeschreven, namelijk Doxoral, iemand hier bekend mee. Hier eigenlijk nog niet op gezocht, kan ik ook nog wel eens doen.

Om nog even terug te komen op het snot. Ze heeft niet continu snot. Alleen als ze dus lijkt te stikken, en dan gelijk een hoeveelheid waar je bang van wordt. Ze lijkt dan echt te stikken, en het komt uit dr neus en dr bekkie. Het duurt dan ongeveer 10min, dan zit ze stil en dus naar adem te snakken, heel erg vervelend om te zien, om maar te zwijgen van hoe het voor haar is.

Mijn andere dieren lijken niks te hebben, maar ik hou ze in de gaten :-)

Ik zal de antibiotica kuur wel afmaken, ben er inmiddels ook mee begonnen, en als het blijft dan ga ik naar een andere DA. Of is het aan te raden dit alsnog even te doen?

Kortom, ik ben er druk mee bezig en zit er bovenop.

Zodra ik meer weet over dr gezondheid laat ik wel een nieuwe post achter, in ieder geval bedankt voor alle informatie en tips, super :-)

Groeten,

Bastiaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doxoral is een AB die vaak wordt voorgeschreven bij snot, waar vaak mee wordt begonnen, omdat het een breedwerkende AB is. Nijn heeft het destijds ook gehad, maar het heeft uiteindelijk niet geholpen bij hem. Na een dag zul je sowieso waarschijnlijk geen verbetering zien, geef het wat tijd. Het is wel belangrijk de kuur af te maken, zelfs als na een tijdje lijkt dat het over zou zijn.

Een second opinion bij een andere DA kan opzich nooit kwaad. Ik las toevallig vanmiddag in een ander topic ook iets over een KK DA in Almere, waar andere leden naartoe gaan: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/47559-complicaties-castratie-2.html#post1282574

Wellicht heb je hier iets aan, anders zou je Ć©Ć©n van de leden evt. een PB kunnen sturen.

Als je het interessant zou vinden; mijn verhaal over het snot bij Nijn is hier terug te lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html

Hierin staat ook beschreven waarmee hij destijds behandeld is.

Succes! En houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenmere (in de bloemenbuurt) is idd de enige kkda in Almere. Overigens wil dat niet zeggen dat de rest slecht is hoor maar hier zitten wel 2 artsen die veel ervaring met konijnen hebben. Ik ben me destijds ook gaan verdiepen in artsen met veel verstand van konijnen en vond dit bij andere dieren artsen toch wat minder.. Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenmere in de bloemenbuurt, okee :-) dank je wel.

Ik ben tot op heden niet echt te spreken over welke dierenarts dan ook, altijd een beetje nonchalant komen ze over, van hop doen we dit, en hop doen we dat, maar het is geen auto maar een dier waar we het over hebben. Maargoed, je hebt er ervaring mee heb ik gelezen. Dus ik zal je advies opvolgen. Ik wacht nu wel even of de AB aanslaat.

Over Mila,

ze lijkt het goed te hebben (zoals altijd) ze is levendig en nieuwschierig, jaagt achter Pluis (onze Teddy Widder) aan, eet goed, drinkt goed, ziet er goed uit. Alleen bij dr borst zie ik nog wel viezigheid, misschien heeft ze last van het snot wanneer ik slaap, of als ik aan het werk ben. Maar voor alsnog geen complicaties, er lijkt verbetering te zijn.

Ik heb ook het snot verhaal gelezen. Best heftig idd zeg, en dat zo een dierenarts ook maar gewoon alles voorschrijft, dan wel injecteerd. Zoals ik al zei, nonchalant, alsof ze een auto repareren. En de andere DA zegt dan weer dat het niet helpt, sta je dan. Ik ben hovenier, vraag me iets over de tuin en de kans bestaat dat ik het weet, maar over een konijn weet ik een stuk minder. Die DA die worden echt niet populairder. Gelukkig heb je t uiteindelijk wel opgelost, vasthoudend hoor :-)

Bij Mila is het dus allemaal aan de beterende hand, of beter gezegt, het lijkt hierop.

Ik zal dr nauwlettend in de gaten houden en binnekort weer wat posten om jullie op de hoogte te houden. :-)

Bedankt weer en een fijne nieuwe week :-)

Groeten,

Bastiaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Allemaal,

Even een updat over Mila.

De ab kuur is reeds afgelopen. naar mijn idee is het snot weg, ze ademt alleen nog wel onregelmatig, en sinds 2 dagen zit ze ook weer met r koppie geheven. Nu kom ik vanmorgen thuis en zie me een plak poep bij dr kont hangen. Deze direct schoongemaakt. ook valt me op dat ze afvalt. nu was ze flink dus wat dat te gaat niet erg, maar het is zeker niet zoals het hoort. Ik heb direct een DA gebeld, een uit de lijst van konijn kundige dierenart........

precies nu, net nu 2min geleden is ze overleden. hierbij beeindig ik mijn bericht ik moet even mijn rust nemen....

Groeten,

Bastiaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb werkelijk geen idee. En de KKDA kon niet helpen. Heb precies vandaag een afspraak gemaakt voor vandaag ook. Omdat ik vondt dat ze toch niet helemaal was opgeknapt na de AB kuur.

Ik was net bezig met mijn vorige bericht toen Mila ineens uit de kooi sprong. Mijn vriendin zit ziek thuis, en heel toevallig was ik ook vroeg vandaag. Dus ik staak mijn bericht en ga naar Mila toe. Ik hurk naast haar en kijk naar dr. Het was me direct duidelijk dat het mis was. Ik luisteren naar dr ademhaling, en ik merkte een enorme vieze geur op. Riool geur, niet gewoon. Uit dr bekkie en neus kwamen een heel klein beetje vocht. Het leek wel of ze naar adem snakte. Dus ik dr opgepakt en naar balkon gehold. Nou ik zit nog geen 3 seconden, hop van mijn schoot, dus ik vang dr nog net op. vlak boven de tafel. Toen viel ze om en begon hevig te spartelen. ik hield haar tegen zodat ze niet van tafel viel en toen was t afgelopen. Nog wat stuiptrekkingen en stil.... Er liep direct vocht uit dr bekkie (waterachtig, beetje de kleur van koffiemelk en de geur van het riool, samen met 3 kleine bloed stukjes.

Dus... Waar het nu door gekomen is? ze leek zo goed te herstellen van dat snot. Ze at ook gewoon, en dronk gewoon. Leek wel wat minder actief, maar ze was dan enorm druk en zo super rustig. Maar de kooi uitspringen heeft ze nooit eerder gedaan, ze wachten altijd netjes tot ik de loopplank had neergelegt.

Maargoed, ze is er niet meer helaas. nu merk je pas wat zon diertje eigenlijk voor je betekend. Ik ben een druk persoon met een enorm drukke baan, maar als ik de kans had liep ze door t huis op balkon en ik knuffelde dr ook graag, ze was zo ontzettend aan mij gehecht ook. Ik ben er echt ontdaan van, dit had van mij nog jaren mogen duren, maar helaas heb ik dat niet voor het zeggen.

Graag wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar ideeen en suggesties wat betreft Mila, bedankt!

Groeten,

Bastiaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .