Ga naar inhoud

tips over groenvoer?


aislinluna

Aanbevolen berichten

Kunnen jullie wat tips geven over do's en don'ts ivm groenvoer? Voor het ogenblik krijgt Noortje enkel hooi en biks en zo een keer per week een worteltje of wat witlof en elke dag een rozijntje of drie (omdat ze zo mooi in haar kooitje gaat als ik het vraag :yes:) en zou haar graag wat meer groenvoer willen geven. Tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel, zoals je al zei. Witlof, (zei je ook al ;)), Appel, banaan, boerenkool, en, het staat het in als giftig, maar ik geef mijn konijn af een toe een kapje brood. Is niks mis mee. Maarja, dat mijn konijn, niet de jouwe. Verder zijn er nog heel veel anderen. Brandnetels, hele jonge steken dan, van alles

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel oppassen met suikers! dingen zoals wortel of fruit (en rozijnen en noten) heel goed mee oppassen, de suikers zijn niet goed voor je konijn en van de olien in noten worden ze dik.

van rozijntjes wist ik dat ze er niet meer dan 3 per dag mogen :) het zijn 'ongesuikerde' uit de dierenwinkel, maar of ze echt ongesuikerd zijn (bijgesuikerd dan) weet ik niet, ik lust geen rozijntjes :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt toch ook een biksje als beloning geven?

ja, maar ik geef ze ook graag eens iets lekkers (met mate wel :yes:)

van een rozijntje of drie zal ze wel niet zwaar gaan aankomen ofzo, heb het nagekeken (hier op BB) voor de rest krijgt ze bijna niets van groenvoer, dus :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat overigens niet alleen om een konijn wat er dik van kan worden, want van één rozijn zullen ze vast niet dik worden uiteraard ;). Maar suikers zijn sowieso niet zo goed voor konijnentjes hun darmflora kan er van in de war gaan en ze kunnen er diarree van krijgen. Aangezien rozijnen een suikerbom zijn (80 gram op 100 gram meeste andere fruit soorten geloof is 12 à 20 gram op 100 gram) zou ik eerder voor iets kiezen met minder suikers. Want niet wil zeggen dat je konijn van één rozijn doodziek wordt maar toch..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van ons krijgen (schrik niet):

Wortel, witlof, basilicum, gedroogde orgeano, peterselie, tijm, munt, tuinkers, selderij. Daarnaast krijgen ze een beetje Nature diner (vitakraft) hierin zitten oa brandnetels. Ook krijgen ze wat van de groente die wij 's avonds eten. Gister brocoli dus gister wat brocoliblad en een klein stronkje, bijvoorbeeld morgen bloemkool; bloemkoolblad, eten we sla dan een beetje sla, etc.

Ook krijgen die van ons 1 a 2 rozijntjes op een dag. Dit is echt alleen als beloning bedoeld en ze doen hier een moord voor. Persoonlijk vind ik het een ideaal middel om konijntjes te trainen. Hierbij houd ik wel rekening met de suikers die in het groenvoer zitten (dus niet te veel wortel).

Over het algemeen is het belangrijk dat een konijn groen eet. Anders zou het namelijk geen groenvoer heten. En zoals je kunt lezen eten die van ons veel kruiden. Bij ons vinden ze het heerlijk, en zoals mijn topic over kruiden is dit ook nog goed voor ze (lees wel met mate natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent niet de enige die veel groenvoer en kruiden geeft hoor, dat doen de meeste hier op BB ;)

Mijn konijnen zijn geen rozijnen gewend, dus ze missen het ook niet. Ze zijn net zo blij met een plakje wortel of een biksje. Dat is in hun ogen ook iets lekkers en een beloning. Waarom 'ongezond' geven als je ook een gezonde beloning kunt geven met minder suikers? Alleen omdat je zelf het gevoel hebt dat je ze iets lekkers/'ongezonds' moet geven?

Het is echt iets wat je zelf denkt dat moet. Ik had dat in het begin ook, toen dacht ik ook dat ik ze yoghurtdrops en knabbelstaven moest geven voor de afwisseling en wat lekkers. Maar dat is hartstikke ongezond, kwam ik later achter. Oké dit is natuurlijk niet te vergelijken met een paar rozijnen, maar ga eens bij jezelf na waarom jij vind dat ze dat moeten krijgen en waarom een biksje of ween klein stukje appel niet goed zou zijn? Of een wilgentak, daar doen ze hier ook een moord voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al van alles geprobeerd. Biks willen ze niks voor doen, wortel ook niet. Appel willen ze wel wat voor doen. Maar rozijntjes daar vliegen ze voor het hok in!

Ik denk zelf dat een rozijn weinig kwaad kan, met name als je er in de rest van het rantsoen rekening mee houd.

Daarnaast zouden ze dit ik de natuur ook tegen kunnen komen en zeer waarschijlijk ook opeten.

Maar ik blijf wel bij het standpunt dat dit wel met mate (max 3 per dag) moet gebeuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al van alles geprobeerd. Biks willen ze niks voor doen, wortel ook niet. Appel willen ze wel wat voor doen. Maar rozijntjes daar vliegen ze voor het hok in!

Ik denk zelf dat een rozijn weinig kwaad kan, met name als je er in de rest van het rantsoen rekening mee houd.

Daarnaast zouden ze dit ik de natuur ook tegen kunnen komen en zeer waarschijlijk ook opeten.

Maar ik blijf wel bij het standpunt dat dit wel met mate (max 3 per dag) moet gebeuren

Ja, ik gebruik ze alleen 's avonds MAX 3, om haar te belonen dat ze in haar kooitje hupst (voor de nacht) als ze dat moet. het is niet dat ik voor het minste het potje rozijntjes uithaal om te geven ;) als ik haar een snack wil geven, geef ik haar meestal witlof, die neemt ze dan blaadje per blaadje mee naar een plekje waar ze ongestoord is :) wees gerust, yoghurtdrops enzo geef ik niet, ik heb hier al veel geleerd hoor :) vandaag stond ik nog in de winkel achter (alweer) een zak hooi en zag al dat 'lekkers' staan, dacht ik toen toch even 'waarom verkopen ze het als het slecht is voor ze...' even met het hoofd schudden over de helaasheid der dingen en dan vrolijk met de zak kruidenhooi naar buiten :P (en dan hebben we het nog niet over de likstenen zeg.... :beurk:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op caviakruiden.nl kun je heel veel gedroogde kruiden bestellen. De konijnen zijn hier dol op! En het is een gezonde traktatie. Mijn konijnen krijgen voor de afwisseling een bakje met verschillende gedroogde kruide's en wat door het hoor om het hooi eten te stimuleren. Overigens zijn ze ook dol op verse kruiden dus geen stomme vraag hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .