Ga naar inhoud

Castratie Stip


nrg50

Aanbevolen berichten

Na de ontdekking dat Stip een mannetje is in plaats van een vrouwtje, en we afgelopen dinsdag een nestje van hem en Angel hebben gekregen, is Stip vrijdag gecastreerd.

Ik heb eerst wat rond gebeld om prijzen te vergelijken. In Almere was het overal 100 euro, incl. narcose. In Dronten was het 50 euro, en als het konijn rustig zou blijven kon dat met plaatselijke verdoving.

Vrijdagochtend moesten we om half 9 bij de dierenarts zijn. Stip was heel rustig in het vervoerskoffertje. Hij heeft onderweg rustig wat zitten eten, en ging zelfs lekker languit liggen. De dierenarts zou Stip als eerste behandelen, zodat hij gelijk weer mee kon. Ik mocht na drie kwartier terug komen. Toen ik terug kwam waren ze net met hem begonnen, dus ik moest nog wat langer wachten. Na een kwartiertje kwam de dierenarts met hem aanlopen, alles was perfect verlopen. Stip was heel erg rustig, en ze konden hem dus alleen plaatselijk verdoven. Ze had de wond wel gehecht, zodat er geen zaagsel oid in kon komen. Hij mocht gewoon gelijk weer zijn hok in, buiten, en de hechtingen zouden vanzelf oplossen. Ze vond Stip een perfect voorbeeld van hoe het ook kan, en legde uit dat een plaatselijke verdoving veel beter is voor een konijn dat een narcose.

Perfect verlopen operatie dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed verlopen is en dat je er tevreden over bent.

Heb je ook gekeken of de dierenarts konijnkundig is of heb je alleen naar de prijs gekeken? Ik zelf vind dat eerste namelijk belangrijker.

Ik denk niet dat het in alle gevallen op gaat dat plaatselijke verdoving beter is dan narcose. Een konijn kan veel stress ervaren van het castreren onder plaatselijke verdoving. Hij wordt immers neem ik aan op zijn rug gelegd en stevig vastgehouden om spartelen te voorkomen. Dat lijkt me een allerminst prettige ervaring voor het konijn. Narcose bij een castratie is maar van korte duur, dus de risico's zijn erg beperkt.

Daarnaast moet een konijn een week op handdoeken of zonder bodembedekking zitten, anders gaat het er in prikken en kan het ontsteken. Hechten geeft hiervoor geen garantie want een konijn heeft die er zo uitgebeten. Daarnaast is zaagsel geen goede bodembedekking. Het bevat giftige stoffen die kanker, levercirose en luchtwegproblemen kan veroorzaken, naast het feit dat het ook nog eens slecht absorbeerd en snel stinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt een goede dierenarts, en natuurlijk weet ik ook wel dat je een konijn niet op zaagsel zet. Ik wilde gewoon graag een positieve ervaring met castratie onder plaatselijke verdoving delen.

aangepast door nrg50
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .