Ga naar inhoud

Mijn nieuwe konijntje - Plakpoep


Evilred

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds zaterdag heb ik een (dwerg) konijntje en ik ben er heel erg blij mee. Hij begint zich sinds vandaag al wat thuis te voelen en laat zich ook al aaien en oppakken.

Alleen toen ie op de bank liep legde hij een soort koeien vlaaitje in plaats van de keutels die ik eerder had gezien.

Ik maak me hier best een beetje druk om, aan de andere kant komt hij uit de dierenwinkel waar ie alleen hooi, zaagsel, brokjes en water had.

Echter hadden we ook zo een steen voor em gekocht, met worteltjes erop. Hij heeft echt al die wortels eraf gevreten in 1 avond... kan dit ook reden zijn voor zijn "diaree".

We geven hem wel hetzelfde voer als ie bij de dierenwinkel kreeg.

Inmiddels heeft ie ook zo een sliertje drolletjes gelegd, misschien was ie nog niet klaar met poepen toen ik em optilde? Is het schadelijk als ie zijn trosje niet opeet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog een jonkie, bij de dierenwinkel wisten ze niet precies hoe oud ie was. Neem aan dat ie een maand of 2 is...

Was wel bij de opvang geweest maar daar hadden ze op het moment alleen maar vrouwtjes en ik wilde graag een mannetje...

Steen er maar uitgehaald dus, waarom is dat slecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen tot 7 maanden onbeperkt biks hebben

Mits ze hooi blijven eten en hun blindedarm keutels op blijven eten

Maar eerst moet hij even wennnen aan jouw en zijn nieuwe omgeving

Houw het goed in de gaten

Jonge konijnen en diaree-plakpoep is niet zo goed

Anders ff nar een dierenarts

Het is nog een jonkie, bij de dierenwinkel wisten ze niet precies hoe oud ie was. Neem aan dat ie een maand of 2 is...

Was wel bij de opvang geweest maar daar hadden ze op het moment alleen maar vrouwtjes en ik wilde graag een mannetje...

Steen er maar uitgehaald dus, waarom is dat slecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer hem hope farms - super trio, omdat ie dat in de dierenwinkel ook al kreeg.

Waarom zien die zakjes van 25 euro met al die vormpjes en kleurtjes er zoveel beter uit, maar waarom is iedereen hier zo enthousiast over saaie bruien samen geperste korrels?

Uiteraaraard hooi en stro...

Inmiddels heb ik heel wat informatie gelezen over konijntjes wat ik eerder niet wist. Zoals dat ze graag samen zijn.

Ben in de toekomst wel van plan om er 1 bij te nemen maar dan moet ik ook weer een ander hok enzo. heb nu een hok van 1.40 cm voor binnen. T is nu even een keuze tussen krap of alleen. Kan echt niet meteen weer een ander hokje kopen, maar voor een groter hokje ga je dan al snel naar de honderden euro's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met gemend voer heb je de kans dat ze selectief gaan eten

Dus alleen het lekkere eruit halen

Dan krijgen ze niet alles binnen wat ze moeten krijgen

HopeFarmsSuperTrio is prima voer

Als hij het lekker vindt gewoon blijven geven

En als hij temee een vriendin krijgt dan moet hij wel eerst geholpen worden

Maar errst maar eens kijken ze zitten nog wel eens mis in de dierenwinkels met bepalen van geslacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnen eten wel vaker de blindedarmkeutels niet op. (Als je dat tenminste bedoelt).

Als ze deze op jonge leeftijd nog niet allemaal opeten is dat niet zo erg, ze gaan ze met de tijd wel opeten.

Hier at Pummel ze in het begin ook nooit, nu heb ik er bijna geen (op een enkeling na) meer gezien.

Als het echt diarree is, zou ik een afspraak maken met een kk da.

aangepast door Lydiaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb em nu ff in de gaten gehouden, was geen echte diaree, maar een vlaaitje of 3.

Daarna niet meer gezien gelukkig. Ik hou het goed in de gaten hoor... Maar begin echt van mening te worden dat het OF van de wortels kwam, of toch een beetje stress. Gelukkig. Iedereen alvast bedankt voor de info maar ik heb nog een vraagje.

Hoe vaak of wanneer moet je zo een hokje nou verschonen. Ik probeer in elk geval om de dag de drolletjes eruit te scheppen. Ik heb nog een plasje gezien, hoe ziet dat eruit? Hij drinkt wel goed dus zal ook gerust wel plassen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

een plasje ziet er een beetje dik en gelig uit, maar dat is denk ik al in het stro gegaan.

Als die niet zindelijk is(daar ga ik van uit) dan zou ik hem ongeveer 2x per week doen,

maar ik heb mijn konijnen buiten. Binnen ruik je misschien wat beter!

waarschijnlijk waren het dan gewoon bdk die hij niet opgegeten had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak elke dag zijn hok schoon. Hij heeft een vaste plashoek dus die schep ik in een zakje en gooi er nieuwe bedekking in, de keutels liggen wel overal in zijn hok, dus die schep ik gelijk even mee. Hier wordt er door de vele groenten wel veel geplast, dus elke dag het toiletje (ik heb er maar 1) uitkuisen is geen overbodige luxe ;).

Edit: vroeger toen hij een kleiner nijntje was en niet zo veel at was het om de dag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst zijn hele hok verschoond, wel veel geplast vooral in de hoeken... goede zaak dus!

Vandaag extra goed kijken naar zijn keuteltjes valt nu ook wat beter op.

Heb ook de tralies van de bak af nu, hij scharreld wat rond maar vind het allemaal nog wel eng. Mij niet meer, zit een beetje aan me schoenen te knabbelen die ik aan heb... wat een knabbelaar. hij vind bepaalde dingen wel erg interessant, zoals de UPC ontvanger enzo lekker aan knabbelen... jammer hoor. Eerst brooddoos ervoor gezet, hmm denkt konijntje, schuif ik die toch aan de kant. Moet wel wat voor verzinnen! Wil absoluut niet dat ie straks onder stroom staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst zijn hele hok verschoond, wel veel geplast vooral in de hoeken... goede zaak dus!

Vandaag extra goed kijken naar zijn keuteltjes valt nu ook wat beter op.

Heb ook de tralies van de bak af nu, hij scharreld wat rond maar vind het allemaal nog wel eng. Mij niet meer, zit een beetje aan me schoenen te knabbelen die ik aan heb... wat een knabbelaar. hij vind bepaalde dingen wel erg interessant, zoals de UPC ontvanger enzo lekker aan knabbelen... jammer hoor. Eerst brooddoos ervoor gezet, hmm denkt konijntje, schuif ik die toch aan de kant. Moet wel wat voor verzinnen! Wil absoluut niet dat ie straks onder stroom staat!

Losse kabels heb ik hier in een speciale slang gedaan zodat er niet aan geknabbeld kan worden en de ruimte onder de tv-kast heb ik afgezet met kartonnen stukjes en daar blijft Binky netjes van af. ;) Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt proberen in de hoek waar hij 't meeste plast en keutelt een toiletje neer te zetten. Als mijn konijnen binnen zitten (vanwege ziekte oid) hebben ze helemaal geen bodembedekking behalve in 't toiletje. Niet alle konijnen zijn zindelijk te maken maar als 't lukt.. scheelt 't veel schoonmaakwerk ;). Alle keutels en plasjes die er in het begin naast staan geduldig in het toiletje scheppen.. totdat je konijn het begrijpt :).

En dan kun je afhankelijk van hoe vies 't wordt elke dag of om de dag het toiletje schoonmaken.

Verder.. tja z'n sliertje drolletjes moet ie opeten, mini-koeien-vlaaitjes is niet goed, maar dat kan ook door de verhuizing zijn gekomen en die worteltjes van de steen die hij in 1 keer op heeft. Bij nieuw voedsel altijd langzaam laten wennen (als je b.v. groente wil gaan geven) en verder hopefarms en onbeperkt hooi is prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .