Ga naar inhoud

Bult


MiPi

Aanbevolen berichten

Damn, ik dacht dat het beter ging met mijn konijntje.. maar net ontdekte ik een hele grote bult onder zijn kaak. Alleen rechts, links had hij niets. De bult was ongeveer 4 cm doorsnee.. dus best groot. Het is me nooit eerder opgevallen omdat hij altijd buiten zat, en toen ik het net zag dat ik ook eigenlijk eerst dat het gewoon z'n vacht was.. niet erg duidelijk dus.

Nu wil ik hem sowieso volgende week meenemen naar de dierenarts, maar ik heb pas zaterdag tijd dus ik vroeg me af wat het allemaal kan zijn? Het was vrij hard.

Hij eet en drinkt trouwens wel prima.. zijn vacht ziet er nog goed uit.. ik snap er echt niks van of hij zich nou ziek voelt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk aan een abces........en zou persoonlijk niet tot zaterdag wachten maar eerder gaan.Als het een abces is zal het niet vanzelf weggaan maar operatief weggehaald moeten worden.

Ik moet iedere dag van 9 tot 5 naar school.. en ik kan niet wegblijven van school om met m'n konijn naar de dierenarts te gaan denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, de dierenarts hier in de buurt zit tot 7 uur, en ik ben pas half 7 thuis maar dat kan ik dan NET redden als ik een afspraak kan maken. Ik denk dat ik ze morgenochtend maar even bel..

En het kan zijn dat die bult er al langer zit, hij zat tot vrijdag altijd buiten, en dan zat hij altijd in zijn bovenhok dus zag ik hem haast nooit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is ook wel zo.. maar ik doe eerlijk gezegd niet zoveel met m'n konijnen. Ze zitten wat buiten in hun hok en mogen rondlopen in de achtertuin.. pak ze af en toe op en geef ze een aai. Daar houd het wel een beetje mee op.. ze houden niet zo van knuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook wel zo.. m'n oudste konijn kan ik wel rustig knuffelen.. maar als ik hem wil pakken kruipt 'ie helemaal in elkaar. Dus ik denk dat hij bang voor me is? Terwijl ik hem nooit iets misdaan heb.. niemand voor zover ik weet. Ik kan hem wel gewoon aaien etc.. maar als buitenstaanders dat proberen bijt hij ze.. dat snap ik ook niet helemaal. (mijn ouders kunnen hem ook gewoon aaien, en als ik hem vast heb als iemand anders hem aait is het ook geen probleem)

Maar mijn jongste konijn die heb ik toen ik hem net had wel iedere dag vastgehouden.. maar toen ging hij opeens bijten/krabben dus nu durf ik hem niet meer zogoed te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je kan een konijn ook aaien zonder op te tillen....vinden ze vaak veel fijner.

Er zijn konijnen zat die hoogtevrees hebben.En als je bang voor ze bent voelen ze dat ook.....de jongste gewoon aaien zonder oppakken...kan die ook beter aan je wennen.Als je hem optilt en vasthoud en hij wil weg....zal hij bijten.Als hij op de grond is en je aait hem en hij wil weg kan hij weglopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"En het kan zijn dat die bult er al langer zit, hij zat tot vrijdag altijd buiten, en dan zat hij altijd in zijn bovenhok dus zag ik hem haast nooit.. "

Sorry.....maar dat snap ik dus niet!

Het is beter om elke dag even naar je konijnen te kijken....

Ik heb mijn buitenkonijnen ook niet dagelijks in handen hoor. Ik controleer wel dagelijks of ze goed eten, maar een bult is vaak alleen te voelen en niet te zien. Zo'n bult zou mij ook kunnen ontgaan.

Ook vind ik niet dat een konijn iets te kort hoeft te komen als hij niet dagelijks door zijn baasje geaaid wordt. Zolang hij veel ruimte heeft en een maatje is er niets aan de hand. MiPi's konijnen zitten alleen, en dat vind ik wƩl een probleem. Dus, MiPi, als je daar, tegen de tijd dat je konijnen weer gezond zijn, iets aan kan doen, zou dat heel fijn zijn voor je konijnen!

En ik zou inderdaad zo snel mogelijk met beide konijnen even bij de dierenarts langs!

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de dierenarts, moest vanochtend zelf ook naar de dokter dus heb me maar gewoon ziek gemeld op school.

Hij heeft gelukkig geen snot.. maar wel 2 abcessen. De ene kan wel verwijderd worden maar die bij zijn kaak is waarschijnlijk chronisch.. en omdat hij al vrij oud is raadde hij het me niet aan. Ik kon het wel doen, maar de kans dat hij het niet zou halen zou erg groot zijn ivm narcose. Dus hij zei "hij heeft er nu nog niet heel veel last van, als je ziet dat hij bijv. minder gaat eten is het verstandig om terug te komen en hem eventueel te laten inslapen"

Ik had me al op het ergste voorbereid dus het is geen enorme schok ofzo. Ik hou hem tot het weer beter weer word in ieder geval binnen zodat ik hem goed in de gaten kan houden.

Mijn vader wilt absoluut niet nog een dier op dit moment. Misschien als mijn oude konijn is overleden (wat ik voorlopig nog niet hoop natuurlijk) kan ik hem overhalen er 1 uit het asiel te halen. Ik wil namelijk echt niet nog een klein konijn erbij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de dierenarts, moest vanochtend zelf ook naar de dokter dus heb me maar gewoon ziek gemeld op school.

Hij heeft gelukkig geen snot.. maar wel 2 abcessen. De ene kan wel verwijderd worden maar die bij zijn kaak is waarschijnlijk chronisch.. en omdat hij al vrij oud is raadde hij het me niet aan. Ik kon het wel doen, maar de kans dat hij het niet zou halen zou erg groot zijn ivm narcose. Dus hij zei "hij heeft er nu nog niet heel veel last van, als je ziet dat hij bijv. minder gaat eten is het verstandig om terug te komen en hem eventueel te laten inslapen"

Ik had me al op het ergste voorbereid dus het is geen enorme schok ofzo. Ik hou hem tot het weer beter weer word in ieder geval binnen zodat ik hem goed in de gaten kan houden.

Mijn vader wilt absoluut niet nog een dier op dit moment. Misschien als mijn oude konijn is overleden (wat ik voorlopig nog niet hoop natuurlijk) kan ik hem overhalen er 1 uit het asiel te halen. Ik wil namelijk echt niet nog een klein konijn erbij..

Er zijn wel meer mogelijkheden om een abces te behandelen dan operatief. Zoek eens op dit forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja? Hoe dan???? Ik ken alleen helemaal wegsnijden, of opensnijden om het te draineren.. allebei operatief..

Opensnijden, schoonmaken, spoelen met antiseptische oplossing, wond openlaten en blijven spoelen en tegelijkertijd behandelen met antibiotica. Kan soms onder plaatselijke verdoving of onder licht roesje. Het hangt af van de plaats, grootte en oorzaak van het abces of dit een mogelijkheid is.

Wat ook kan, is het injecteren van antibiotica in de abceswand (moet wel meerdere keren gebeuren).

Ik ben geen expert, maar over abcessen bij konijnen is wel behoorlijk wat info te vinden en er wordt ook wat geexperimenteerd met nieuwe behandelingen van konijnen. Ik zou nog wat verder zoeken, dan kom je wellicht nog andere opties tegen. Geen idee hoe succesvol de verschillende behandelingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ja okay, die behandelingen ken ik ook allemaal. Maar een abces onder narcose opensnijden valt bij mij ook onder opereren hoor.

Daar heb je inderdaad wel een beetje gelijk in :$, het is maar net wat je nog onder operatie verstaat en wat niet meer. Het risico zal bij zo'n oppervlakkige behandeling natuurlijk wel een stuk kleiner zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad minstens beide abcessen laten opensnijden (die andere misschien zelfs helemaal laten wegsnijden als dat gaat) om te draineren en dan goed behandelen met AB zowel oraal/injecties als met een zalf of oplossing waarmee je de abcessen kan spoelen tot ze geen pus meer aanmaken.

ik heb ook een nijn gehad met een kaakabces en er is inderdaad een redelijke kans dat zo'n abces terug blijft komen, maar wik wilde haar toch minstens een kans geven ook al was ze al 11. De dag na haar 11de verjaardag is het abces onder gasnarcose opengesneden en gedraineerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad minstens beide abcessen laten opensnijden (die andere misschien zelfs helemaal laten wegsnijden als dat gaat) om te draineren en dan goed behandelen met AB zowel oraal/injecties als met een zalf of oplossing waarmee je de abcessen kan spoelen tot ze geen pus meer aanmaken.

ik heb ook een nijn gehad met een kaakabces en er is inderdaad een redelijke kans dat zo'n abces terug blijft komen, maar wik wilde haar toch minstens een kans geven ook al was ze al 11. De dag na haar 11de verjaardag is het abces onder gasnarcose opengesneden en gedraineerd.

Ik zou dat ook doen, omdat er weinig te verliezen is. Ik zou het in elk geval een kans geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .