Ga naar inhoud

Witte urine


RPM

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Naar mijn weten is dit al eens eerder ter sprake gekomen. Maar ik kan het nu niet meer vinden. Het gaat hier om:

Mijn franse hangoor (Een dame... nog erger... een diva!) heeft al enige tijd last van dikke witte urine. Ik ben hiervoor naar een dierenarts geweest, maar die haalde enkel zijn schouders op en zei dat het wel ok was. Want ze ziet er goed uit, eet goed en drinkt goed. Nu had ze gisteren ook een klein beetje bloed in de urine. Niet veel, echt heel weinig. Maar ik begin te vermoeden dat ze teveel kalk binnen krijgt en hierdoor blaasstenen krijgt.

Ze ziet er niet ongelukkig uit ofzo, maar heeft er iemand tips voor beter voer of extra voer erbij? Ze krijgt gewoon standaard bix en ze krijgt een continu voorraad aan hooi wat ze ook heel erg kan waarderen.

Maar is er misschien een soort bix te krijgen met minder kalk?

Alvast hartstikke bedankt voor het lezen!

Groetjes,

RPM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan idd door te veel calcium komen maar dit hoeft niet per se. Misschien kan je wat van die urine opvangen en naar een konijnkundige dierenarts gaan ( die lijst staat hier op de site vlgs mij bij het kopje gezondheid) die kan het dan onderzoeken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige manier om er achter te komen is door urine te laten testen bij een dierenarts. Konijnen kunnen allerlei kleuren urine hebben, dus rood wil niet altijd bloed zeggen. Ook dat is vast te stellen door urine te laten testen.

Wat versta je onder standaard biks? Welk merk? Hoeveel calcium zit erin?

Hoe veel geef je?

Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken maar goede biks zijn hope farms super trio, science selective, bunny basics/t. Van goedkoopst naar duurst.

Krijgt je konijn ook groenten of alleen biks en hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even naar de site gaan van Wilhelminapark.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

Vul even een vragenformulier in en leg het hun uit en vraag om advies.

Zij staan bekent als KK-kundig en komen met goede adviezen.

Duurt een paar dagen voordat je bericht van hun hebt.

Of dit met konijnen ook zo is, weet ik niet, maar ik heb een keer een cavia gehad met een hele grote steen in haar blaas. 2 bij 3 cm.

Dit kreeg zij toen ze 5 jaar oud was en ik zag dus als een berg op tegen de operatie, maar niets doen was ook geen optie, dan zou ze ook sterven.

Dus opereren en dan maar hopen dat het goed zou komen. Ze heeft de operatie overleefd en begon ook direkt weer te eten.

Nu bestaat er voor cavia's met slechte nieren geen dieetvoer, wat er wel is voor katten.

Het advies wat ik toen kreeg was: Zo weinig mogelijk droog voer, maar veel hooi en veel nat/groen voer geven, dus andijvie, sinaasappels, witlof, wortel, kool enz. Een homeopathische DA heeft later tegen mij gezegd dat ze dit een erg goed advies vond en dat lang niet alle DA dit wisten. Black Beauty had dus geluk.

Ik heb uiteindelijk zelfs het droog voer helemaal geschrapt en ze kregen dus alleen hooi en groen voer.

Tot mijn grote verbijstering heeft Black Beauty nog 2,5 jaar geleefd. Dat is uitzonderlijk lang, maar zij was sterk en was ook een pittige tante.

Misschien is dit dieet ook wel goed voor konijnen, die nierstenen/gruis hebben. Vraag het even aan Wilhelminapark. Zij weten het vast wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal!

Hartstikke bedankt voor de reacties! Haha ja ik ben altijd bang dat ik me aan stel als het om mijn beesten gaat. Ik ben al een paar keer naar de dierenarts geweest met het beest en elke keer zegt hij dat er niets aan de hand is. Vandaar dat ik een beetje huiverig ben.

Ze drinkt inderdaad best veel. Maar ze is dan ook best groot. Ik zal eens langzaam een van de voorgestelde voeren introduceren. En misschien is een andere DA ook een beter idee.

Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

RPM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even de urine laten onderzoeken bij een dierenarts om er zeker van te zijn dat jouw konijn een calciumprobleem heeft.

& niet zomaar het hele voedingspatroon omgooien zonder eigenlijk te weten wat er precies aan de hand is.

Mijn Zazou heeft ook een teveel calcium in zijn urine, maar dit heb ik vast laten stellen door een urine-onderzoek.

Met een calcium-arm dieet is dit opzich goed onder controle te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even de urine laten onderzoeken bij een dierenarts om er zeker van te zijn dat jouw konijn een calciumprobleem heeft.

& niet zomaar het hele voedingspatroon omgooien zonder eigenlijk te weten wat er precies aan de hand is.

Mijn Zazou heeft ook een teveel calcium in zijn urine, maar dit heb ik vast laten stellen door een urine-onderzoek.

Met een calcium-arm dieet is dit opzich goed onder controle te houden.

Ja, natuurlijk is goed om dit eerst grondig uit te zoeken. Dat is al zo vaak gezegd, dat ik het niet nodig heb gevonden om het nogmaals te zeggen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor de tips.

Tja, een urine onderzoek zou inderdaad het beste zijn. Maar hiervoor ben ik dus al een keer naar de DA geweest en die zei dat het niet nodig was omdat ze er geen last van had. Wel een beetje balen als je er op tijd bij wil zijn.

Maar ik heb nu (dankzij de tips op dit forum) de lijst gevonden met konijnvriendelijke dierenartsen. Dus ik ga die maar eens bellen.

Nogmaals bedankt voor de vele goeie tips!

RPM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .