Ga naar inhoud

baby nijntjes met e cuniculi


Danaantje

Aanbevolen berichten

Jippie vrijdag was het dan eindelijk zo ver!

mijn 2 konijntjes van 9 weken zijn aangekomen.

Eerst leek alles prima het was logisch dat ze wat angstig waren na de verhuizing.

Maar al gauw merkte ik dat er iets niet helemaal klopte met het ene konijntje.

zijn(dat dacht ik toen nog)kopje ging heel zachtjes heen en weer en hij leek het niet helemaal onder controle te hebben.

Ik heb ze toen met rust gelaten en de volgende morgen weer gekeken.

hij leek een beetje moeite te hebben met rechtop blijven zitten en hing een beetje tegen de zijkant van de kooi aan.

Beide konijntjes aten of dronken nauwelijks.

En nog steeds ging het koppie heen en weer.

Dus ik de dierenarts gebeld en het hele verhaal uitgelegd en ik moest zo snel mogelijk langskomen.

Hij heeft ze nagekeken (bleek dat het 2 vrouwtjes waren ) en ik heb panacur(?) meegekregen voor ze en wat dwangvoer.

De dierenarts zei dat pijnstillers niet nodig waren omdat ik er zo vroeg bij was en de konijntjes niet aan het knarsetanden waren

Dus ik ermee aan de slag en al na een paar uur werden ze weer wat actiever en begonnen ze uit zichzelf kleine beetjes te eten.

Daarmee nog een paar keer doorgegaan.

tot ze uit zichzelf genoeg aten en dronken.

En nu hoeven ze alleen nog maar die panacur(?) te hebben voor een maand lang.

Ik ben echt zo blij dat ik hier op het forum ben gekomen en al zoveel gelezen had over deze ziekte (parasitaire infectie)

Zo kon ik er heel erg snel bij zijn en ben ik hopelijk op tijd om mijn nijntjes te redden.

Veel dank aan iedereen hier op het forum die zijn/haar ervaringen gedeeld heeft over deze aandoening jullie hebben 2 konijnenlevens gered (mogelijk nog meer bij de fokker)

Verder doen ze het prima nu ze zijn al half zindelijk en ze beginnen al wat tam te worden.

eentje komt naar me toe om mijn armen en kleren te likken.:love:

Maar klopt het nou dat een konijn die e cuniculi gehad heeft altijd binnen moet blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerste gedachte: Zo'n jong konijn met EC is toch bijna niet mogelijk? want het komt dan toch pas veel later tot uiting?

ook het hoofdwiegen wat je beschrijft, is toch niet echt een symptoom van ec? meer het scheve hoofdje. Hoofdwiegen zie je meer bij blinde konijntjes. Meestal zie je ook nog een goede eetlust bij EC. Maar ik kan het ook mis hebben hoor. ik heb zelf nooit met EC te doen gehad, dus heb me er ook neit heel erg in verdiept, maar dit waren mijn eerste gedachten bij het lezen.

Maar panacur schijnt geen kwaad te kunnen dus je kunt het voor de zekerheid wel gewoon geven. Succes! Gelukkig zijn ze alweer wat actiever

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dit is geen EC......ik ga eerder mee in een wit konijntje met rode ogen of oog gloed wat koker visie heeft?

Heb je foto's van de konijntjes....dat ze de eerste dag niet eten door stres komt veel voor overigens.

Normaal een konijn wat niet eet geef je altijd pijnstilling zodat ie wel weer zelf gaat eten....het geen wat je hier beschrijft lijkt dus niet op EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn dat EC gehad heeft, hij leeft gewoon terug buiten hoor.

Ik hoop dat dankzij jouw goede zorgen deze konijntjes er goed doorheen komen en dat ze mogen uitgroeien tot flinke dames.

Je kan dit eventueel nog eens herlezen

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Tja dit is geen EC......ik ga eerder mee in een wit konijntje met rode ogen of oog gloed wat koker visie heeft?

en dat zeg je alweer zonder de konijnen gezien te hebben...

aangepast door ceedeerom
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er hier niemand die zich afvraagd waar de konijntjes vandaan komen? EĆ©ntje is er ziek en ze zijn niet of verkeerd gesext. Want uit je post blijkt dat je niet wist dat het twee vrouwtjes waren.

Dus wie was de vorige eigenaar, en kan die je niets vertellen over het gedrag van de twee toen ze daar waren? Denk bijvoorbeeld aan het hoofdwiegen en zo.

Overigens wel heel erg goed dat je zo snel de dierenarts hebt ingeschakeld! Lang wachten kan, zeker bij jonge dieren, funnest zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal wel vragen of ik een camera mag lenen van iemand dan zal ik het filmen.

De dierenarts wist ook niet helemaal zeker dat het EC was maar besloot ze toch als zodanig te behandelen.

De symptomen kwamen in ieder geval wel erg overeen.

ze valt steeds met het kopje opzij en gaat ook in heel erg vreemde houdingen liggen.

Alle 4 de poten naar voren en op een wang liggen,

Tegen de zijkant van de kooi steunen (dat doet ze nu niet meer)

Blind is ze zeker niet aangezien de dierenarts daar ook naar gekeken heeft.

Maar het konijntje heeft soort van blauwgrijsachtige ogen met een rode gloed 's avonds

Maar het andere konijntje heeft ook een rode gloed over haar ogen maar die wiegt niet met haar kopje.

verder wat het seksen betreft, de fokker had er wel verstand van maar het was erg lastig te zien omdat bij het ene vrouwtje het wel heel duidelijk was maar bij het andere was het geslachtsdeel wat kleiner en daardoor leek het een mannetje.

en de fokker is een hobbyfokker hier in een dorp in de buurt.

hij heeft redelijk veel verstand van konijnen aangezien hij dierenartsassistent is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode gloed in de ogen dus...vuurogen kun je eens op googelen.( veroorzaakt wiegen en koker visie)

Wat betreft de fokker fokt niet ras en kleur zuiver...dat is al wel duidelijk gezien de oog kleur en de informatie die je niet gekregen hebt al is het een dierenartsassistent geweest......

Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan eigenlijk niks duidelijks vinden over kokervisie en vuurogen wat het is of hoe het komt en of er problemen door kunnen ontstaan.

En hoe kan ik weten of mijn konijn kokervisie heeft of (deels) blind is dan?

Maar de konijnen van deze man zijn niet tam en hij doet ook geen moeite om de jonkies tam te maken. ze zaten in nogal kleine en kale hokken (kaal = wel bodembedekking maar geen speelgoed of verstop of knaagmogelijkheden) hij wist dus niet of ze al langer met haar kopje wiegde en of andere konijnen dat ook deden. Hij besteed niet veel tijd aan zijn konijnen.

Nu bedenk ik opeens iets, Kan het ook aan een genetische afwijking liggen?

Het zieke konijntje was de kleinste van het nest en had ook een minder ontwikkeld/kleiner geslachtsdeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan er allemaal mee te maken hebben ook welke kleur de konijntjes zijn en de ouders was het familie, inteelt ect?

Klopt de leeftijd wel van 9 weken? wat wegen deze rakkers?

Over de ogen kan ik pas meer zeggen als je een foto van de konijntjes hebt.

Dat wiegen doen ze om te focussen bedenk zelf dat je door 2 toilet rollen kijkt dat is koker visie dus geen blindheid.

Toch jammer te horen dat deze dierenartsassistent zich niet zo met de konijntjes heeft bezig gehouden kwa opgroeien en opvoeding.

wat betreft het geslachts deel kan met verschillende factoren te maken hebben, toch te jong, loopt achter in groei, erfelijke afwijking ect...

Ik denk als je ze even weegt en een foto plaatst je al meer antwoord op je vraag kan krijgen.

Mocht het konijntje nog raar bewegen even een filmpje schieten.

Als ik dit allemaal hoor is zijn gezondheid algemeen ook niet helemaal top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag het me niet af ze komen van "een" fokker staat in de text...met mogelijk het redden van de andere konijntjes?

Ja, een fokker, maar als ik dit zo lees is het niks niet raszuiver of verantwoord fokken. Het klinkt me haast alsof die hobbyfokker een beetje nestjes zit te maken en verder niet zoveel doet aan zijn konijnen. Laat staan dat hij bezig is met bloedlijnen en dergelijke.

Ik zou daar in ieder geval geen voet meer over de drempel zetten... Hoop ook niet dat Danaantje dat nog gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal zo snel mogelijk voor foto's zorgen alleen heb ik helaas zelf geen camera dus die moet ik van de week even lenen van iemand.

de leeftijd klopt in ieder geval wel dat heeft de DA ook bevestigd en de kleinste woog 1,3kg haar zusje 1,1 dat vond de DA wel een beetje vreemd.

Volgende week maandag word ik op het spreekuur verwacht bij de DA om te zien hoe het dan gaat.

@Guppy

Ik zal proberen mijn volgende konijn ergens anders vandaan te halen maar er is hier niks in de buurt en ik heb geen auto en dan is het lastig 50km rijden,

hier op de kinderboerderij is alles zeker ongecontroleerd en inteelt (ik heb er zelf gewerkt) dus dat doe ik zeker niet.

Verder snap ik het wel van die fokker dat hij niet raszuiver fokt.

Hij is ervan overtuigd dat rasloze mix konijnen langer leven dan raskonijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danaantje, ik snap ook wel dat het nu eenmaal gebeurd is, en dit kon je ook niet weten van te voren. Maar goed, een mens is nooit te oud om te leren, dus kun je er nu voor zorgen dat je niet meer terug gaat naar die man.

En jij geeft je konijntjes nu al heel goede zorgen, dus wat dat betreft hebben ze alleen maar geluk.

En zijn overtuiging over rasloze mixkonijnen, daar kunnen we maar beter een ander topic aan wijden, daar hebben jouw konijntjes nu niet zoveel aan ;)

Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu in ieder geval wel al lekker gewend bij mij (ze hebben een veel te kleine kooi :( (ze mogen los rondlopen maar ze willen er niet uit). Maar afgezien daarvan lijken ze me erg happy;

ze maken binky's wassen zichzelf en elkaar, Liggen languit en in rare houdingen, eten goed hooi, spelen met kattenspeeltjes, slopen een doos ... gewoon konijnendingen dus haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceedeerom het is algemeen bekend ook bij wilhemina park dat het niet voor komt bij zeer jonge dieren....

Jongste geval bekend was immers 5 maanden oud. Als je goed de omschreven symtomen lees is dit geen EC.

Mensen kunnen dit in mijn ogen ook wel eens te snel roepen terwijl er toch iets anders loos is.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar zeg ook niet dat je wel gelijk hebt. Het jongste geval bekend 5 maanden oud betekent alleen, dat dat het jongste konijn is, waarbij uit onderzoek/autopsie gebleken is, dat het EC heeft/had

Het kan zijn, dat het wel op jongere leeftijd voor is gekomen, maar dat die konijnen het niet overleefd hebben of dat die konijnen niet verder onderzocht zijn/geen autopsie hebben gehad.

Bovendien, zou EC meer voorkomen bij raslozen en broodfokkers, hoeveel mensen ken jij die een konijn uit het nest zouden laten onderzoeken op doodsoorzaak? Veel mensen zouden de kosten te hoog vinden en de reden niet belangrijk genoeg om die kosten te maken.

Dat iets niet geconstateerd is of te zien is, betekent niet, dat het niet bestaat. Het betekent alleen, dat het bestaan ervan nog niet bewezen is....

En ja, je hebt gelijk met albino en slecht zien/focussen. Misschien is dat hier ook aan de orde. Maar als die 9 weken niet kloppen en het zou 14 weken zijn.. en met 1,3 kilo konijn is die kans groter, tenzij je grote konijnen gaat krijgen, dan is die 5 maanden grens ook een stuk dichterbij..

'k zou het wel apart vinden als ze wel goed reageren op de panacur, dat daarmee het probleem 'verdwijnt'

Ik vraag mij ook af hoe groot de ouders zijn van die niet al te kundige ex-dierenassistent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op de BB was ook iemand met een konijn van 3mnd met EC alleen heeft ze helaas niet laten weten hoe het is afgelopen.

Een konijn kan zelfs al in de baarmoeder besmet worden met EC.

En de cysten kunnen op elk moment openbarsten ook als het konijn nog erg jong is.

Maar EC vormt meestal pas een probleem voor een konijn als zijn gezondheid om welke reden dan ook achteruit is gegaan.

Mijn konijntje kwam hier met een paar bijtwonden omdat de moeder haar jongen aan het verstoten was uit het nest,

Dat zorgt dus voor veel stress bij een konijn een daardoor gaat de gezondheid achteruit.

Verder is het ook bekend dat EC voor een ontsteking aan de iris kan zorgen mogelijk kan een konijn ook daardoor minder zien, dat zou het hoofdwiegen kunnen verklaren

Het probleem is met de panacur nu op de 4de dag nog niet weg maar mijn konijntje is zichtbaar beter in haar vel, en dat vind ik wel een reden om ermee door te gaan.

Ze worden zo ongeveer rond de 2,5 kilo denk ik als ik zag hoe groot de moeder was, vader konijn was wat kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunny ranch chanty

De protozoide parasieten nestelen zich in cellen van een konijn (gelijk welke)

Die sporen nestelen zich in een cel, binnenin die cel vermenigvuldigen ze zich en vormen een dik omhulsel om de cel als bescherming (dat is dus een cyste) om resistent te kunnen zijn tegen bepaalde medicijnen en om beter bestand te zijn tegen het afweermechanisme van het konijn als bescherming voor de babysporen totdat ze volwassen zijn.

En als de cel helemaal gevuld is met sporen barst die open en komen de sporen vrij de volwassen sporen gaan dan weer verder in het lichaam van het konijn en nestelen zich in nieuwe (gezonde) cellen om daar precies hetzelfde te doen.

Op het moment dat die sporen in de cellen gaan nestelen maken ze die cellen kapot en in het evenwichtsorgaan of ruggenmerg of hersenen van een konijn kan dat enorm veel schade aanrichten.

Dus ja cysten hebben er alles mee te maken.

Het is inderdaad zo dat bloedonderzoek de enige manier is om zeker te zijn.

Maar bijna alle konijnen zijn besmet met encephalitozoon cuniculi maar meestal treden er geen symptomen op omdat het afweersysteem van het konijn ze gewoon aankan.

Is een konijn verzwakt dan kan dus ineens de EC de overhand krijgen en dan kunnen er symptomen optreden en meestal is het zo duidelijk en het verloop zo snel dat er direct behandeld moet worden of in het ergste geval euthanasie gepleegd moet worden.

Nu in mijn geval aan het einde van de 4de dag zie ik dat het wiegen met het hoofdje van mijn konijntje minder is geworden

en hoe dat komt mag je zelf invullen.

(ik weet dat paarden soms weven met hun hoofd uit verveling weet iemand of dat ook zo kan zijn bij konijnen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hele pagina's vullen hoor hihi

Maar een konijn hersteld niet snel van EC dat weet ik zeker daar gaat echt een tijd over heen, vaak wel 3 weken voor men echt resultaat ziet.Heeft er ook mee te maken hoe snel je er bij bent.

Maar enkel het wiegen van het hoofdje is niet echt EC gegarandeerd.

Zoals ik eerder omschreven heb wat betreft de rode oog gloed.

Deze konijnen hebben in een nieuw huis met andere lichtval aanpas tijd nodig om te wennen.

Dat zou ook mogelijk aan de hand kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de 2 dan kan ik daar meer aan zien wat hun kleur en ogen doen.

Vaak wordt normaal EC behandeld met metacam ( ontstekings remmer en pijnstiller), ab om ooronsteking te voorkomen en pannacur.

hier een filmpje van EC dit konijn is na 3 weken behandeling en geen verbetering ingeslapen.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-3668035694996809863#

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceedeerom het is algemeen bekend ook bij wilhemina park dat het niet voor komt bij zeer jonge dieren....

Jongste geval bekend was immers 5 maanden oud. Als je goed de omschreven symtomen lees is dit geen EC.

Mensen kunnen dit in mijn ogen ook wel eens te snel roepen terwijl er toch iets anders loos is.

Cindy, ik snap niet waar jij deze info vandaan haalt.

Ec komt idd niet zo veel voor bij jonge konijnen, maar het is echt niet zo onmogelijk als jij beweert. Laat staan dat je dan zo'n dingen moet beweren met het vernoemen van zo'n bronnen, terwijl ik er zeker van ben dat die info niet klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .