Ga naar inhoud

Noodles en haar keuteltjes


Nooodles

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Voordat ik met mijn probleempje kom, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Noodles. Begin december hebben mijn baasjes mij gekocht in de dierenwinkel. Hun oog viel op mij omdat ik het drukste konijntje uit het hok was. Ik ben hun eerste konijn. Omdat ik liever geen proefkonijn ben heb ik ze maar naar dit forum gestuurd om enige informatie op te doen, zodat ze zo goed mogelijk voor mij kunnen zorgen.

Nog steeds ben ik een erg druk konijntje. Rond racen door de kamer, slidings maken, overal op springen en onderkruipen vind ik het leukst. Het liefst zet ik in alles wat ik tegen kom mijn tandjes en ga ik overal graven. Gelukkig mag ik altijd loslopen als mijn baasjes thuis zijn. Als ze mij 's avonds weer in de kooi willen doen kan ik ontzettend protesteren. Ik verbouw dan mijn hele kooi en ga overal mee gooien.

De bodembedekking in mijn kooi is een laag kranten met daar op een lekkere dikke laag stro. Er ligt vaak een kleine doos in mijn kooi omdat ik graag ergens op zit. Als ik ineens een actieve bui krijg ga ik heel hard graven op de doos, en als er stukjes karton los komen eet ik die op.

In de kamer staat een toiletje voor mij waar ik mijn behoefte in kan doen. Hier zitten kranten in die ik graag kapot scheur. Af en toe een hapje krant gaat er ook wel in. Omdat ik last krijg van mijn hormonen sproei ik daar de hele boel onder. De kleur van mijn plasjes variëren van helder tot spier wit, het lijkt soms net verf.

Sinds kort ben ik van het gestopt met het eten van Selective junior en hebben mijn baasjes ander voer voor mij gehaald. Eerst hadden ze goedkope brokjes gehaald. Die vond ik ontzettend vies, uit protest at ik ze niet op en toen ze mij niet begrepen heb ik maar een paar keer over mijn voerbak geplast. Nu hebben ze iets anders voor mij gehaald. Gemixt voer en Selective voor volwassen konijnen. Ik krijg van allebei iets. Die brokjes van Selective vind ik niet zo lekker maar van het gemixte voer kan ik niet genoeg krijgen. Ik eet graag hooi. Af en toe krijg ik een kauwstokje waar allerlei lekkers aan zit. 's Avonds als ik in de kooi moet krijg ik een yoghurtdropje. Ik drink goed, soms vinden mijn baasjes dat ik wel erg veel achter elkaar drink.

Nu jullie weten wat ik zoal eet en drink, kan ik mijn probleempje voorleggen:

Mijn baasje keek vanochtend in mijn kooi en zag dat ik last heb van zachte keutels. Omdat ze nog niet veel verstand heeft van konijnenuitwerpselen weet ze niet goed wat ze hier mee moet. Sommige zijn erg zacht en nat, anderen lijken net toffee's: donker en hard van buiten, zacht en lichtbruin van binnen. Ik ben nog steeds erg actief en eet goed.

Mijn vraag is nu: Komt dit door de kranten/karton die ze eet, of ligt het aan het verschillende voer? Ze krijgt dus twee soorten brokjes, selective en gemixt.

Ik hoop snel iets te horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan aan het voer liggen, je geeft nu dingen door elkaar heen en gemixt voer met granen en dergelijke tussendoor is niet goed voor der.

Je kan ze het beste SS geven of Hopefarms in ieder geval een biks zonder die gekleurde zooi...

Ze krijgt ook onbeperkt hooi toch?

Als je zometeen alleen gewone biks geeft... kan je gaan experimenteren met groentes er staat hier op bunnybunch een lijst van welke groente ze mogen...

Eerst geef je een klein beetje witlof bijvoorbeeld als ze daar goed op reageert geef je bijvoorbeeld de volgende dag wat andijvie... zo bouw je het steeds op en kan je later meerdere dingen bij elkaar geven...

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgt onbeperkt hooi. Ik zal het eens proberen met alleen selective. Voorheen at ze ook alleen selective. Ik merk alleen dat ze deze niet zo lekker vind als die voor jonge konijntjes, vandaar dat ik het mixte met ander voer zodat ze nog wel van alles wat binnen krijgt. Maar dat is dus blijkbaar ook geen goed idee haha.

Bedankt voor je tips, ik zal eens kijken in de lijst met groenten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We willen er waarschijnlijk nog wel een konijntje bij kopen. Ik vind het zo zielig dat ze alleen is haha.

Ze krijgt zo'n stokje die je aan de kooi kan hangen waar allemaal granen, groente, fruit, noten, zaden enzo aan zitten. Aan de binnen kant zit dan nog een stokje waar ze op kan kauwen als ze alles er af heeft gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke. Konijnen zijn sociale dieren, dus een maatje zou haar erg goed doen. Het beste is een gecastreerde ram. Want als je ziet hoe lief en klef sommige koppels zijn, dan smelt je gewoon. :) En als je een vriendje voor haar gaat halen, kun je het beste naar een opvang gaan, daar zitten vaak leuke rammetjes te wachten op een goed huisje. En vaak zijn ze ook al gecastreerd.

Die stokjes zou ik ook niet meer geven. Dat is ook troep, zit suiker in en daar word je konijn ook dik van. Eigenlijk is alle snoep voor konijnen die een dierenwinkel verkoopt, erg slecht. Maar ja, dierenwinkels willen graag verkopen, en geven vaak verkeerd advies. Heb je toevallig ook een knaagsteen/liksteen? Gooi die ook maar meteen weg, daar kan een konijn blaasgruis van krijgen.

Als je haar wat lekkers wilt geven, gewoon het beste een stukje groente. Hier op BB staat een lijst met welke groenten ze mogen hebben. Of je kunt haar een wortelchipje geven, dat is gewoon een stukje gedroogde wortel, veel beter en gezonder dan zo'n knaagstok.

Je schreef dat je kranten en stro als bodembedekking hebt. Stro absorbeert niet, dus je kunt het beste iets van aubiose, mini-hemp erin doen. Dat is stofvrij, en absorbeert ook goed, en je hebt ook geen last van nare geurtjes. Houtzaagsel niet doen, dat is erg stoffig en niet goed voor jouw konijn.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. :)

En ze ziet er erg leuk en schattig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja. Je schreef ook dat als ze weer in haar kooi moet, ze dan enorm protesteert. Kan ik mij ook wel voorstellen. ;)

Een konijn die lekker de vrijheid heeft, en dan weer in zijn kooi moet, tja, das niet altijd leuk.

Wat je ook kan doen is een panelenren kopen en die vastmaken aan de kooi. Zodat ze 's nachts en als jullie weg zijn, wat meer bewegingsruimte heeft. Dan zal ze misschien ook minder protesteren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

Aan je verhaal te lezen ben je een super leuk konijn :bounce:

Je weet wat je wilt hahahaha

Je mag tot 7 maanden onbeperkt biks mits je je blindedarm keutels op blijft eten :$

En daarna mag je van ss 15 gram per kilo dat jij weegt als volwassen konijn

Hooi is het belangrijkste

Veel plezier met je baasjes

En beter geen snoepjes en van die staafjes

Veel te veel suikers

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier!

zijn die keutels geen BDKs?

Yoghurtdrops zijn slecht voor konijnen, zeker als ze ouder worden omdat ze dan de lactose niet meer kunnen verdragen, netals in die knaagsticks zitten in de yoghurtdrops ook onnodig veel suikers.

Gemixt voer, bedoel je daarmee granen met gekleurde stukjes? dit is ook erg slecht voor je konijn, hier kunnen ze blaas en darmproblemen van krijgen, en ze eten vaak alleen de lekkere stukjes en krijgen zo niet alles binnen. De Science Selective is IDD de beste keuze, maar wel een dure (vind ik dan toch...)

Als je plasjes ziet die op verf lijken is dit geen goed teken en wijst dat op blaasproblemen, voor verdere raad hierover, ga naar een knijnkundige dierenarts (lijst staat hier op BB) die zal je verder kunnen helpen.

Stro is ook IDD de slechtste bodembedekking ooit! Het prikt en is scherp, en absorbeerd niets. Mijn nijnen zijn niet zindelijk, en een dag na het uitmesten zitten ze weer op hun eigen nat... Ik ga daarom overschakelen op tarwestrokorrels en daarover Aubiose, misschien kan jij dat ook doen (is een geurvrije oplossing)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb Noodles nog nooit keutels zien eten en haar keutels zijn ook allemaal van dezelfde kleur. Ik zal snel wat aan haar voeding veranderen, gezien jullie reacties doe ik het nog niet helemaal goed haha.

Pas wel op als je groentjes gaat geven. Ik veronderstel dat ze dit nog nooit heeft gekregen en m.a.w. is ze dit niet gewend. Je moet dit echt voorzichtjes opbouwen anders geraken de darmen ontregeld. Beetje per beetje van verschillende soorten groenten. Ik zou bv. een beetje witloof, een beetje wortel, een beetje komkommer, maar niet op een dag een handvol witloof. Op die lijst vind je heel wat hoor. Eens ze het gewend is kan je ze een hele groenteschotel serveren.

En voor een maatje kan je misschien een kijkje in de opvang nemen? ;)http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier!

zijn die keutels geen BDKs?

Yoghurtdrops zijn slecht voor konijnen, zeker als ze ouder worden omdat ze dan de lactose niet meer kunnen verdragen, netals in die knaagsticks zitten in de yoghurtdrops ook onnodig veel suikers.

Gemixt voer, bedoel je daarmee granen met gekleurde stukjes? dit is ook erg slecht voor je konijn, hier kunnen ze blaas en darmproblemen van krijgen, en ze eten vaak alleen de lekkere stukjes en krijgen zo niet alles binnen. De Science Selective is IDD de beste keuze, maar wel een dure (vind ik dan toch...)

Als je plasjes ziet die op verf lijken is dit geen goed teken en wijst dat op blaasproblemen, voor verdere raad hierover, ga naar een knijnkundige dierenarts (lijst staat hier op BB) die zal je verder kunnen helpen.

Stro is ook IDD de slechtste bodembedekking ooit! Het prikt en is scherp, en absorbeerd niets. Mijn nijnen zijn niet zindelijk, en een dag na het uitmesten zitten ze weer op hun eigen nat... Ik ga daarom overschakelen op tarwestrokorrels en daarover Aubiose, misschien kan jij dat ook doen (is een geurvrije oplossing)

Sorry hoor, maar ik ben het hier helemaal niet mee eens. Oké het absorbeert niet, maar je kan dan in een bepaalde hoek dan aubiose ofzo leggen.

Stro is erg goed voor de tandjes, tandjes blijven doorgroeien en door het knabbelen op stro slijten ze af.

Hier zitten ze ook op stro van de boer, en ik ben er heel erg tevreden van. Dit moet je idd ook niet gebruiken als je voedster/ram gecastreerd is want dan kan het in de wond gaan stekken. Maar voor in de winter bv. is stro toch ideaal?

aangepast door W&W
Link naar reactie
Delen op andere sites

stro is misschien wel handig om warm te blijven, maar mijn nijnen hebben geen last van de kou. ze poepen heel het nachthok onder en plassen overal, dus ze zitten constant op hun eigen nat omdat het stro niet absorbeerd, ook vind ik vaak kleine wondjes op de buik en waar de balletjes van Gin ooit zaten doordat het stro snijd. gecombineerd met het niet absorberend vermogen vind ik het niet goed.

Voor het knabbelen heeft menig konijnenhouder hooi. En als je nijnen buiten zitten gecombineerd met niet-zindelijkheid moet je elke dag uitmesten en niet iedereen heeft daar de tijd voor he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noodles had eerst een toiletje in haar kooi waar ik altijd zaagsel in deed. Eerst deed ze daar netjes haar behoefte maar nu vind ze het niet meer leuk en sleept ze die wc door het hele kooi heen. Ook haar keutels liggen overal verspreid.

Ik begrijp er niets van want in het begin was ze daar wel netjes in. Ze at goed, was lekker actief en deed haar behoefte op 1 plek. Sinds kort zet ze echt overal haar tanden in, ze heeft een stuk zeil gegeten, ze eet alleen maar kranten (die liggen in een kattebak in de woonkamer, ze eet dit met name als ze aan het poepen is?) en de dure selective blijft liggen...

Hopeloos! Zijn dit hormonen? Ze lijkt nogal gefrustreerd.

aangepast door Nooodles
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .