Ga naar inhoud

Medicijnen toedienen bij konijntje


ellenatmars

Aanbevolen berichten

Hoi, paar dagen geleden ben ik met mijn konijntje naar de da geweest om hun tandjes weer te laten controleren. De tanden van mijn konijntje slijten namelijk niet goed af (met name de kiezen). Toen maakte ik ook al de opmerking dat ik vond dat ze behoorlijk afgevallen was (raar trouwens dat zij er zelf niks over zeiden....), en daar gaven ze me wel gelijk in. Ze zat op het randje van 'slank' en 'iets te mager'. Wellicht dat ze nu beter ging eten omdat haar snijtandjes weer wat ingekort waren. Was dat niet zo, dan moest ik maar weer terug komen.

Paar dagen later merk ik nog weinig verandering, ik zie haar niet eten. Nu zitten onze konijnen buiten dus kan ik ze niet constant in de gaten houden. Ik neem aan dat ze wel iets heeft gegeten, maar echt minimaal. Zelfs geen/heel weinig hooi. Andijvie liet ze ook links liggen... en normaal komt ze gezellig naar je toe lopen als ik het hok opendoe, en dat deed ze vandaag ook niet. Dus ben ik net weer naar de da gereden met allebei de konijntjes (haar zusje ook maar meegenomen omdat ze altijd samen zijn), en toen hebben ze haar daar onderzocht. Ze begon allemaal te spartelen toen de da bij haar buik/darmen aan het voelen was. Da kon niet echt een conclusie trekken; het was waarschijnlijk een infectie in 't darmkanaal of het zit verstopt met haarballen (mijn konijn heeft veel en lange haren).

En nu waar ik naar toe wil gaan;

Toen heb ik twee medicijnen meegekregen; ene drops tegen infectie (2x daags 1ml) en een tube kat-a-lax (1x daags 1,5ml) tegen haarballen. Moet ik allebei oraal toedienen met een spuitje. Alleen nu het probleempje; mijn konijn vind dat helemaal niet fijn! Ik heb geen idee hoe ik dit gewoon zonder problemen krijg toegediend. Ze vind het vreselijk als er iets in haar mond moet, en probeert zich dus helemaal los te friemelen als je haar vast houdt. Heeft iemand tips hoe dit makkelijker kan? Ze laat het niet zomaar toe, en zo krijgt ze dus ook niet alles binnen wat ze eigenlijk binnen moet krijgen! Over 1ml hebben we net bijna 5 minuten gedaan...

Alvast bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je dierenarts wel konijnkundig? Want een konijn dat een dag niet eet is in acuut levensgevaar. Een konijnkundige dierenarts zoe je dan ook dwangvoeding hebben meegegeven (critical care of science recovery). Kat-a-lax is ook geen middel dat voor konijnen wordt voorgeschreven, voor konijnen krijg je vaak laxatract mee. Bovendien kan een konijn geen "haarbal" hebben, als ze verstopping hebben dan is het een voedselverstopping. Welke drops heb je meegekregen? Metocloral of Cisaral of iets anders?

De situatie die je omschrijft is zorgelijk en als ik jou was zou ik direct met het konijn naar een andere, konijnkudige dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer zou een dierenarts niet konijnkundig zijn dan? Ze hebben daar alle materialen, en de konijnenspreekuren om het half jaar. Het is wel zo dat ze daar met een groter team zitten (5 of 6 man), en ik dus niet elke keer dezelfde arts zie met m'n konijntjes.

Ze eet wel iets, maar weinig. Ze keutelt ook nog gewoon (hoe dan wel waarschijnlijk in mindere mate). En dat van haarbalverstoppingen heb ik op diverse konijnensites gelezen. Bovendien wast ze zich extreem veel (gisteren in ieder geval), en de haren likt ze er zo makkelijk mee uit. En ja, we borstelen ze ook hoor.

Ik heb Enrofloxoral drops meegekregen.

Is het aan te raden om te kijken of we alsnog wat extra voer bij haar naar binnen kunnen krijgen (dmv dwangvoeren)? Aangezien ze zo weinig eet. Maar goed, dan komen we weer bij het probleem uit dat ze zich echt enorm verzet wanneer ze een spuitje in dr mond voelt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet ze nog en hoeveel precies? Niet-eten is levensgevaarlijk voor een konijn, het is daarom noodzakelijk om direct in te grijpen op het moment dat een konijn minder eet.

Hoe is haar gedrag? Is haar temperatuur nog goed?

Je dierenarts lijkt me echt niet konijnkundig, alleen al om het feit dat hij/zij het heeft over een "haarbal". Dit komt bij konijnen niet voor: als er sprake is van een verstopping, zitten hier ook wel haren in, maar deze zijn niet de oorzaak van de verstopping: het is dus geen haarbal zoals een kat deze kan hebben.

Je zegt dat de snijtandjes zijn ingekort, maar is er ook naar de kiezen gekeken? En hoe zijn de snijtandjes ingekort, zijn ze geknipt of geslepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeker opletten,, je konijntje goed in de gaten houden,, zeker als hij/zij niet eet,, dat is echt niet goed..

en inderdaad: is haar temperatuur goed? dat is wel belangrijk!

vreemd verhaal over haarballen,,

toen ik Koos medicijnen moest geven een paar weken terug werd mij bij de DA uitgelegd hoe ik dat het beste kon doen,,

hebben ze je dat niet verteld?

het is nl niet erg prettig voor je konijn als het een heel gevecht wordt met die medicijnen..

in ieder geval veel beterschap !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit samen met haar zusje in een hok buiten, dus het is lastig om exact vast te stellen hoeveel ze precies eet. Gisteren heb ik haar geen hooi zien eten, vanmorgen wel even een klein beetje. Het gewone (korrel) voer was daarnet bijna op, dus ze moet daar wel van gegeten hebben. Dat andere konijntje eet dat niet in dr eentje op.

Verder hebben ik ze vandaag drie bladeren andijvie gegeven, en die zijn allemaal opgegeten. Vooral door het andere (gezonde) konijntje, maar zij heeft hier ook een paar hapjes van genomen.

Ik heb haar net ook wat extra water gegeven door een spuitje, om zeker te zijn dat ze wel genoeg water binnenkrijgt. Het lijkt namelijk alsof er weinig water is gedronken, te zien aan de hoeveelheid die nog in het drinkflesje zit.

Normaal komt ze gelijk knuffelen als je het nachthok openmaakt, dat is wat minder. Ze komt nog wel naar je toe, maar niet meer zo enthousiast als normaal.

Een haarbal is in ieder geval hoe ik het verwoord, ook omdat dat op dat laxeermiddel staat. Of ze exact het woord haarbal heeft genoemd weet ik niet meer, omdat ik over d'r vacht begon. Dat het misschien daar iets mee te maken had kunnen.

Er is naar de kiezen gekeken. Zoals ik al in de eerste post zei heeft mijn konijn last van terugkomende haken op de kiezen (alhoewel dit wel minder wordt). Ik ga dan ook eens in de zoveel tijd terug om de haken eraf te laten vijlen. Afgelopen week bleek echter dat ze geen haken op haar kiezen had, en dat het mooi afgesleten was. De snijtanden waren toen een klein stukje geknipt (door een andere arts, die ken ik niet). Ik weet dat dit niet de beste oplossing is, en heb ook gevraagd waarom hij ze niet inkortte dmv slijpen. Volgens hem moest het konijn dan onder narcose. Vreemd, want de vorige keer (dit is de 2e keer dat snijtanden ingekort werden. Eerste keer is bijna een jaar geleden) zijn de snijtanden wel geslepen zonder narcose. Tenminste, dat vertelde mij die arts (weer een andere, en zeker wel konijnkundig) mij toen.

Nu waardeer ik je nieuwsgierigheid/bezorgdheid enorm, en beantwoord ik je vragen ook uitgebreid, maar ik zou ook graag antwoorden willen krijgen op de vragen die ik gesteld heb... die heb ik helaas nog niet gekregen in dit topic. Dat zou ook ERG van pas komen als ik toch moet gaan dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad je konijn in een handdoek wikkelen, alleen het hoofdje eruit en op die manier toedienen. Spuitje overigens niet recht van voren de mond in, maar van opzij (anders kunnen ze zich verslikken). Mocht het niet werken, probeer je konijntje dan eens als een baby (in handdoek) in je armen te leggen, op zijn rug dus. Niet te vaak doen (niet prettig voor konijn ivm instinct) maar in dit soort situaties vaak een oplossing.

Houd goed in de gaten of je konijn eet en keutelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .