Ga naar inhoud

Dierenarts meent dat er niets ernstigs aan de hand is?! Ik denk: Onmogelijk!!!


Naomih

Aanbevolen berichten

Heej

Mijn nijntje is nu zo'n 8 maanden oud, ze heeft altijd goed gegeten en gedronken, maar ze is al sinds gistermorgen ziek. Ze wil nu helemaal niets meer eten. Drinken deed ze eerst altijd uit de fles, nu doet ze dit alleen nog van een schoteltje. Ze heeft ook erge diarree. Ze is ook duidelijk afgevallen. Net vond ik een sliert slijm, ik denk dat dit ook ontlasting is. Las namelijk ook dat het snot kon zijn, maar daar leek het erg veel voor. (Ik maak zo even een foto die ik hier post) Ze beweegt maar weinig en heeft nergens zin. Ik heb haar onderste even gewassen, want dat zat ook helemaal vol.

Normaal zit nijntje buiten, maar ik heb haar nu binnengezet. (dat moest van de dierenarts) Ze heeft ook nog een zusje, die wel nog buiten zit, dit heeft hopelijk geen effect op de stress van mijn zieke konijn?

Vanmiddag ben ik bij de dierenarts geweest en die zei dat het niets ernstigs was en dat het vanzelf wel over zou gaan. Ik heb het idee dat ik misschien toch een andere dierenarts moet raadplegen...

Maar omdat het nu al bijna nacht is, hoopte ik toch nog hier op een reactie.

Alvast bedankt.

PS ik ga nu de foto's maken, dan post ik ze meteen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben benieuwd naar de foto's.

Ik zou inderdaad op zoek naar een andere dierenarts!

verstandig dat je haar binnengezet hebt.

hou de temperatuur wel in de gaten.

toevoeging: hoe ziet de diarree er uit? echt waterdun, of iets vaster?

toevoeging 2: Hoe is het gedrag van je konijn? suf? levendig?

aangepast door Martje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.. Wat jij beschrijft klinkt idd echt niet goed nee. Een konijn dat niet eet is echt ziek. En als t lang niet eet komt t in levensgevaar. Hoelang heeft ze niets gegeten? Ook geen hooi? Let ook op dat ze wel blijft drinken van diarree drogen ze snel uit.

Je DA klinkt niet als konijnkundig. Dus ik zou zeker snel een andere arts raadplegen al is dat nu zondag avond natuurlijk lastig.

Heel veel succes en hopelijk gaat t snel beter

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig ben jij zo te merken iemand met gezond verstand, die zelf ook wel doorheeft dat dit niet goed is, en dat wat de DA heeft gezegd niet klopt.

Goed van je dat je je konijntje naar binnen hebt gehaald. Probeer haar warm te houden, geef haar een kruikje, of iets anders warms waar ze lekker tegen aan kan liggen. Zorg voor voldoende hooi zodat ze lekker kan knabbelen als ze daar zin in heeft.

Probeer morgenochtend onmiddelijk een andere dierenarts te vinden, want zoiets moet niet te lang duren. Konijnen zijn tere beestjes, en het kan zo snel gebeurd zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of het een goed idee is om tot morgen te wachten, maar dat ligt er helemaal aan hoe het konijn er aan toe is natuurlijk...

Gelukkig ben jij zo te merken iemand met gezond verstand, die zelf ook wel doorheeft dat dit niet goed is, en dat wat de DA heeft gezegd niet klopt.

Goed van je dat je je konijntje naar binnen hebt gehaald. Probeer haar warm te houden, geef haar een kruikje, of iets anders warms waar ze lekker tegen aan kan liggen. Zorg voor voldoende hooi zodat ze lekker kan knabbelen als ze daar zin in heeft.

Probeer morgenochtend onmiddelijk een andere dierenarts te vinden, want zoiets moet niet te lang duren. Konijnen zijn tere beestjes, en het kan zo snel gebeurd zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of het een goed idee is om tot morgen te wachten, maar dat ligt er helemaal aan hoe het konijn er aan toe is natuurlijk...

Hoe eerder hoe beter.. Maar helaas heb je nu te doen met de dienst doende arts.. En als dat deze arts was ja dan heb je er ook nie veel aan. Moet er net een Kk DA dienst hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zou natuurlijk ook nu een DA kunnen bellen, dat is een persoonlijke keus. Misschien kan ze er Ć©Ć©n van de lijst bellen, en kijken wat die DA zegt. Ik ben het met je jullie eens dat het wel heel spannend is om de nacht door proberen te komen en morgenochtend te bellen, maar toch. Ik kan de keus van TS ook begrijpen als ze morgenochtend pas belt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

naomih-albums-zieke-nijntje-picture36323-foto0211.htmlnaomih-albums-zieke-nijntje-picture36323-foto0211.htmlIk heb de foto's in mijn album geplaats, sorry. Ik weet echt niet hoe ik ze hier kan krijgen. :O

Alvast bedankt. Ik ga nog even kijken. De foto van nijntje zelf is zonet gemaakt en toen ik ging kijken probeerde ze aan de muur te eten en aan het bordje met water, maar geen hooi.. En zojuist lag er weer nieuw slijm..

Hij kijkt nu iets "vrolijker", vanmiddag leek ze echt depressief.. Toen zat haar zusje ook de hele tijd op haar te rijden...

Ik zet haar even terug in haar kooi en maak alles klaar, dan kom ik terug de reacties te beantwoorden. Alvast hartstikke bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is ieder zn eigen keus.

echter als ik met zo'n ziek konijn zou zitten en ik hem niet de juiste verzorging kan geven op dat moment, zou ik ook 's nachts de DA bellen...

Oh ik ook hoor. Zou geen moment twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto's op mijn profiel geplaats. ik weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen..

Ik kan alleen bellen om voor advies te vragen.. :'( Heb zelf nl nog geen rijbewijs.. Ik wil zoveel voor der doen... Maar ik weet niet wat.. :'(

Ik heb nu dus goed gezien dat die groene slijm ontlasting is..

Ik antwoord zo op de reacties. Heel erg bedankt al!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto's op mijn profiel geplaats. ik weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen..

Ik kan alleen bellen om voor advies te vragen.. :'( Heb zelf nl nog geen rijbewijs.. Ik wil zoveel voor der doen... Maar ik weet niet wat.. :'(

Ik heb nu dus goed gezien dat die groene slijm ontlasting is..

Ik antwoord zo op de reacties. Heel erg bedankt al!

Dan begin je gewoon alvast met een dierenarts bellen. Wie weet heeft hij/zij de mogelijheid om bij je thuis te komen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ontstoken darmslijmvlies!

Spoed naar da morgen vroeg!

Zorg dat je batrimel krijgt is ab voor de darmen, pijnstilling, en geef groenvoer( wortel, loof van wortel, witlof, perselie, rucolla,laxatract voor de verstopping.

Als dit bestreden is krijgen de konijntjes vaak cocidiose.

Ook dit moet serieus behandeld worden.

Zie ander topic over konijntje hope.

Ik heb toch dit stukje uit het markt plaats topic gehaald.

Om er toch iets meer over te vertellen.

Dit konijntje volgens de mevrouw te jong wegehaald bij de moeder.En vervolgens letterlijk aan haar lot over gelaten in de winkel.

Dat gebeurt veel te veel!!!!

Naast het feit dat het konijntje te jong was.

Dronk het nog bij moeders.

Op een dag weg gerukt bij moeders.

Gelijk verhuist met andere konijnen.Naar of een tussen handelaar.

Of gelijk naar de dieren winkel.

Wat gaat er mis!!!

Het is eigelijk heel simpel..........

Door de stress kan het konijntje cocidiose krijgen.

Dat draagt een konijn altijd bij zich.

Maar kan tot uiting komen bij zwakte en stress.

Daarnaast krijgen ze vaak altijd ander bix en kunnen niet uit de drinkfles drinken.

Wat ze naast coc ook kunnen krijgen is dikke buik ziekte.......

Wat een darm infectie is.

Oorzaak:

Ze gaan alleen bix eten en drinken te weinig water.

Waar door de bix in de darmen vast blijft zitten.

En er knopen onstaan......En er treed vaak ook gas vorming bij op.

Opgezette buik,Je voeld duidelijk de rugge graat,Konijn eet niet meer.

Krijgt slijmerige ontlasting,En konijn zit veel al stil in een hoekje.En keuteld niet meer!!!!

Velen sterven hier aan omdat mensen het te laat door hebben.

Dus mensen een nieuw konijntje zorg altijd dat ze een water bak naast hun fles hebben.Die pas weg halen als je zeker weet dat ze uit de fles drinken.

Wat te doen bij coc gelijk naar de dieren arts ze kunnen behandeld worden.Meer hier over bij ziektens op bb.

Bij dikke buik ziekte.Kun je het konijn alleen redden met groen en vocht.

Ik zal hier uitleggen hoe dat o.a in zijn werk gaat.

Zet je konijn binnen in een hok op een handoek.Dan kun je persies zien waneer ie keuteld.

Foto-TFL4QSJN.jpg

Als dit uit je veel al jonge konijn komt en geen normale keutels.Spreken we over en darm verstoping.Dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen.

Wat moet je doen!!!

Laat het konijntje alleen groen eten als ie dat wel wil eten.

Wat voor groen:krul sla,paarde boem bladeren,rucolla,witlof.Zachte groentes heel belangerijk.Zach kruiden hooi kun je er gewoon bij leggen.

Geen bix meer.Als ie geen tot weinig groen wil eten dwang voeren......

Dat kan met baby eerste wortel hapje of de apelmoes daar van.

Geef hem daar naast ook water in de mond of hooi thee.

Doe dit rond de 3 a 4 ml per 3 uur.Als ie geen groen eet. Bij wel een beetje eten 2 keer per dag dwang voeren.

Laat je konijntje ook lopen dwing hem.Om zijn darmen op gang te houden.

Zo kunnen de uitgedroogte hompen letterlijk keutels uit zijn darmen gaan.

Het groen zorgd dat die keutels een glad laagje krijgen.En toch uit de darmen kunnen komen.Masseer je konijntje voorzichtig.Aan de zijkant van zijn buik.Soms hoor je dan borrelen.Gebruik liever geen cisseral omdat dan met geweld de brokken er uit perst.Met alle gevolgen van dien.

Foto-RMZFHWQX.jpg

Dit is het vervolg wat er uit het echte zieke konijntje komt.

Hij kan ook nat worden van achteren en voelt zich goed beroerd.

Geeft 4 keer per dag een handje groen.En haal het oude groen steeds weg.

Dat is na een paar uur niet lekker meer.

Deze fotoĀ“s waren van dag een na de constatering.

Dag 2 Konijntje lijkt zich iets beter te voelen.

Eet ie niet voldoende dwang voeren er bij.Meschen wat minder die afweging moet je zelf maken.Na gelang ie groen eet.

Foto-76NRI4SY.jpg

De middag van de 2 e dag.De hompen komen er uit.............met minder slijm de dag er voor.De buik is al minder gespannen.

Foto-CCNYL4M7.jpg

Het laaste stukje slijm zie je nog op de keutel.Een zĀ“n homp bestaat uit eigelijk drie keutels dus veel ste groot.

Foto-TNQOQHJC.jpg

De laaste keutel is zoals ie eigeijk moet zijn.

Op dit moment eet het konijntje inmiddels meer groen.De buik is nu weer normaal.En loopt het konijntje uit zich zelf al veel meer.Op dit moment dwang voer ik niet meer.Hij knabbeld wat hooi en drinkt uit zijn waterbak.

Dus nog steeds niet uit de drink fles.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Deze foto hier boven is van de avond keutels.De hompen worden minder.

En de keutels zijn nu alleen nog raar van vorm.

De ochtend van dag 3

Foto-HNHGKPBA.jpg

Jippie!!!!Het gaat goed.De keutel zijn van normale formaat!!!

Wel wat nattig door het groen.Maar de darmen zijn schoon.En het konijntje voelt zich stukken beter.Nu ga ik heel langzaam het bix weer op bouwen naast het groen.Eerste dag vandaag krijgt ie 3 korrels bix er bij.

Onder tussen hoop ik dat ie straks gaat uit vinden dat ie uit een water fles kan drinken.

Dit lot treft veel jonge konijnen.

Dus mensen wees er van op de hoogte.

En meschien kan ik op deze manier sommig baasjes en konijnen helpen.

cindy bunny ranch chanty

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry !

Dat had ik gelezen in een ander topic, maar ze heeft er totaal niets van poep inzitten..

De dierenarts gaat waarschijnlijk langskomen, maar had eerst een afspraak.

Ik ga nog eens het bovenstaande doorlezen.. En dan tip ik er de dierenarts zeker op!

Heel erg bedankt.. Ik laat straks nog iets weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er geen poep ( keutels bij zitten)

Wil enkel zeggen dat het vast zit, de darmen werken nog en zijn ontstoken door de vast zittende ontlasting.( of er is geen ontlasting meer) zoals je omschreef hij is aan de diaree.

Dan scheiden de darmen darmslijmvlies af.

Dit kan groenig zijn, soms geel en of doorzichtig geel.

Wij noemen dit vaak ook de laatse fase voor vaak de dood in treed.

Dat de darmen helemaal stil vallen dus.

Laat je dierenarts eventueel mijn artikel lezen...Laat hem wel alles uit de kast trekken om nu je konijntje zo snel mogelijk te behandelen.

Ik ben deze nacht online. Dus laat nog even weten wat de dierenarts doet heeft gedaan.

Dwang voer alleen wortelhapje of appelmoes geven, pijnstilling heel belangrijk nu.

BRC

Ik duim voor je dat dit goed gaat komen!

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brrr ik vind t maar eng.

De da is net pas vertrokken. Hij denkt inderdaad dat het gas is wat hij heeft gekregen door een verstopping en daardoor ook het ontstoken darmslijmvlies. Nijntje heeft nu een spuit gekregen en iets voor de pijn tegen te gaan. Ik kan straks de rest van de medicatie zelf op gaan halen. Maar het is nog niet veilig! Ik blijf de rest vannacht dus bij haar en zij bij mij. Zorg dat ze wat drinkt en eet en hoop dat ze het haalt en het straks nog nodig is dat ik de medicijnen haal.

Morgenvroeg was waarschijnlijk te laat geweest. Misschien was dit wel gebeurd als ik nooit op deze site was geweest. Bedankt allemaal! Ik hou jullie op de hoogte van de hopelijke vooruitgang!

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je iets van een kruik hebben kun je die geven.

Vinden ze vaak wel fijn, ik zelf gebruik altijd de snuggelsafe ( speciaal voor konijnen)

Rubberen kruik kan ook iets minder vol ( met warm water) onder een handoek.

Door de pijnstilling willen ze vaak wel gaan eten, dus groen aanbieden.

In deze gevallen hou ik ook de konijnen binnen op een handdoek.

Zo kan je goed zien wat er gegeten word en of er al keutels komen.

De handdoek verschoon je gewoon dagelijks.

Je zal nu 3 dagen moeten vechten voor je konijntje! Ik duim voor je en zal een kaarsje branden.

Gaat ie meer achteruit kun je overleggen met de dierenarts voor een infuus.

Heel veel sterkte! En top dat je zo voor je konijn gaat!

Cindy BRC

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .