Ga naar inhoud

Te dik? minder voer?


clau

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Rambo (een teddy widder) is nu 3.5 maand oud, en hij weegt 1300 a 1400 gram.

Is dit te veel? Ik geef hem nu 50 gram SS (verdeeld over 3 maaltijden), onbeperkt hooi en een paar blaadjes groenvoer per dag. Moet ik gaan minderen met biks geven?

Groetjes claudia

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram is wel veel ja.. Ik weet niet hoe zwaar een volwassen widder gaat wegen?

In principe mag een konijn 15 gram ss per kilo krijgen maar dat is alleen mits hij ook veel groenvoer krijgt en uiteraard hooi.

En eigenlijk mogen konijnen tot 7 maanden onbeperkt biks. Maar dat is een beetje een raar begrip.. Ik zou gaan voeren naar t volwassen gewicht. Stel een widder wordt volwassen 2kg dan krijgt hij 30gram ss ( mits hij veel groenvoer krijgt meer als een paar blaadjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram is wel veel ja.. Ik weet niet hoe zwaar een volwassen widder gaat wegen?

In principe mag een konijn 15 gram ss per kilo krijgen maar dat is alleen mits hij ook veel groenvoer krijgt en uiteraard hooi.

En eigenlijk mogen konijnen tot 7 maanden onbeperkt biks. Maar dat is een beetje een raar begrip.. Ik zou gaan voeren naar t volwassen gewicht. Stel een widder wordt volwassen 2kg dan krijgt hij 30gram ss ( mits hij veel groenvoer krijgt meer als een paar blaadjes)

Ja klopt, sorry, ik was eventjes vergeten dat het een jonge is en nog in de groei is. Klopt, sorry xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een teddy widder word maximaal 2 kg.

Maar rammetjes blijven toch kleiner dan vrouwtjes

Mijn konijn zit 's nachts in zijn hok. De rest van de dag (en avond) loopt hij los in een kamer van ongeveer 8 m2.

Ik heb hier gevraagd hoeveel SS ik moest geven voor een jong konijn. Toen werd mij 50 gram aanbevolen. Ook omdat mijn konijn nog niet veel groenvoer krijgt.

Maar 1300 a 1400 gram lijkt mij redelijk veel. Vandaar mijn vraag of ik de hoeveelheid moet aanpassen.

Toch 30 gram per dag dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toevallig vorige week nog geweest.

Die zei niks over dat mijn konijn te dik is.

Ze zei wel dat ik beter maar 2 eetlepels SS per dag kan geven. En hooi als hoofdvoeding gebruiken. Maar dat vond ik wel erg weinig, voor een konijn in de groei.

En ik dacht dat ik hier op het forum heb gelezen dat als je weinig groenvoer geeft je best 25 gram SS per kilo gewicht mag geven.

Ik raak dus een beetje in de war nu :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram SS is echt teveel voor je nijntje. Laten we even afronden op 1500, dan mag een nijntje 15 gram per kilo. = dus 15+7,5= 22.5

Hij zou dan ong. 20 gram per dag mogen. Jij geeft hem het dubbele. Probeer te minderen in briks ;)

Hoe weet jij wat een volwassen widder weegt dan?

50 gram is wel veel ja.. Ik weet niet hoe zwaar een volwassen widder gaat wegen?

In principe mag een konijn 15 gram ss per kilo krijgen maar dat is alleen mits hij ook veel groenvoer krijgt en uiteraard hooi.

En eigenlijk mogen konijnen tot 7 maanden onbeperkt biks. Maar dat is een beetje een raar begrip.. Ik zou gaan voeren naar t volwassen gewicht. Stel een widder wordt volwassen 2kg dan krijgt hij 30gram ss ( mits hij veel groenvoer krijgt meer als een paar blaadjes)

Feit een widder kan wel 2,5 kilo worden....het zijn geen dwergen namelijk!

Dan zou ik hem lekker op die 50 gram houden met hooi en groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toevallig vorige week nog geweest.

Die zei niks over dat mijn konijn te dik is.

Ze zei wel dat ik beter maar 2 eetlepels SS per dag kan geven. En hooi als hoofdvoeding gebruiken. Maar dat vond ik wel erg weinig, voor een konijn in de groei.

En ik dacht dat ik hier op het forum heb gelezen dat als je weinig groenvoer geeft je best 25 gram SS per kilo gewicht mag geven.

Ik raak dus een beetje in de war nu :$

25 gram met hooi en een beetje groen is prima per kilo konijn volwassen gewicht.

Dus wat je nu doet 50 gram , hooi en een beetje groen is prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar ook de vraag hoe groot een widder gaat worden hè?...2kg was een voorbeeld...

Maar om nog even op de vraag terug te komen of je konijn te dik is. Dat lijkt me niet hoor met 3,5 maand en in de groei! Sowieso is dat ook lastig te voelen. Maar ik zoume daar geen zorgen om maken. Idd de 15 gram is alleen als je konijntjes voldoende groenvoer krijgen. Is dat niet zo mogen ze uiteraard meer en zeker omdat je konijn nog in de groei is zoals gezegd. Wel kun je langzaam groenvoer opbouwen natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .