Ga naar inhoud

HELLLLUUUUUUUPPPPP MIJN KONIJN ligt in een kliniek!!!!!


Bacotje

Aanbevolen berichten

Hallo lieve konijnenliefhebbers,

Hier een kleine update:

We ijn 24-12 in de ochtend naar driebergen gereden. Eenmaal aangekomen, hebben we uitgelgd dat we Baco weer willen meenemen. Ze reageerde nogal geagiiteerd liep naar achter en kwam na een kleine 15 min weer met Baco in zijn transporthokje aangelopen. De assistente gaf ons een brief en 3 flesjes. 1 fles met darm mix die hij 2-3 x daags moet hebben. 1 flesje met AB: ben nu op me werk dus weet niet precies hoe het het maar voglens mij: Enrofloxacine 2 x daags en een antiparaciet middel. Eenmaal thuis gekomen ging het al een stuk beter. Hij drinkt zelf best veel alleen eten gaat nog niet heel goed. Hij heeft donkere harde keutels met slijm, het slijm wordt steeds minder. Vandaag had hij voor het eerst diarree, maar daarna weer keutels. Hij is erg vrolijk moet ik zeggen. Hij heeft met zijn bal gespeeld en zit in zijn kartonnen dozen. Hij lopp achter ons aan en is af en toe wat suf. Hij is veel afgevallen van 2.2 naar 1.75. Morgen gaan we hem wegen. Wat zwarte panter zegt, dat is ook de diagnose. Je ziet in het verslag dat er 5 dagen (!) niets gerapporteerd is. We hebben geen eindconsult gekregen en over de betaling is niet gezegd. Ik ben erg blij met jullie reacties want dat gaf de doorslag om hem op te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zwarte panter,

Nee de depo hebben ze gelijk gestopt. De diarree is een stuk minder geworden. Baco is 3 en een half. Cossidiose is uitgesloten en ze denken dat het inderdaad dysbacteriose is. ze zeggen dat ze een het hebben onderzocht en dat er niets gevonden was. Ook een echo gemaakt daarop zagen ze wat gas. Hij kreeg in de kliniek een infius subcutaan. tot heden hebben we dat nog niet gedaan omdat hij ip goed drinkt. Ze zeggen dat het soms ineens kan gebeuren. Maar hij was voordat hij depo kreeg een gelukkig en een super gezond konijn. Ik denk ook echt dat het van de depo komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een huidplooi in de nek omhoog tillen om te controleren of hij uitgedroogd is (en dus vocht toegediend moet krijgen). Als die huidplooi niet meteen weer terug zakt is hij uitgedroogd.

Fijn te horen dat het alweer beter gaat met hem. Vaak is de eigen omgeving toch het beste voor zo'n diertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Kaatje-kim,

dat hebben we vanmiddag gedaan en zijn nekvel viel gelijk naar beneden.... Ja ben ook echt blij dat het beter gaat. Denk echt dat hij op deze manier sneller beter wordt.

Maak nog wel zorgen, maar we moeten veel geduld hebben. Denk wel dat hij opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je waarom die Enrofloxacin is gegeven? Is dat in plaats van de depocilline en dus eigenlijk de verdere behandeling voor het abces of is het gegeven voor het probleem dat zich nu manifesteert?

Als hij een terugval zou krijgen zou ik persoonlijk metronidazol met je DA bespreken.

En om nog even terug te komen op de turgor (het omhoog tillen van het nekvel). De turgor methode om dehydratatie vast te stellen, geeft bij konijnen eigenlijk geen volledige zekerheid.

Eigenlijk helpt een vocht infuus niet alleen voor extra vocht, meestal voelen konijnen zich daarna ook algemeen een stuk beter aangezien niet alleen de vochtbalans wordt hersteld.

Genoeg oraal drinken zegt ook niet alles. Een konijn met diarree kan zoveel (en zo snel) vocht verliezen dat je dat zelfs met enorm veel oraal drinken niet kan opvangen.

Dus als je merkt dat je konijn zich slecht en lustelozer begint te voelen (maar de turgor is nog oké) zou ik zeker een vochtinfuus geven.

Hoe is dit eigenlijk bij je DA besproken? Heb je alle benodigdheden mee gekregen of is het de bedoeling dat je hiervoor langs de DA gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb de 2 soorten medicijnen nu voor me darmmix prepul/metocl 20 ml en enrofloxoral drops. We weten niet precies waarom hij dit nog krijgt. Maar ik denk inderdaad voor het probleem van nu.

We hebben hem zo meegekregen en de assistent heeft een paar dingen uitgelegd. Ze hebben geen spullen meegegeven voor een infuus. we moesten maar zien hoe het zou gaan.

We hebben hem gewogen en hij weegt nu 1.81 ipv 1.75. ik moet eerlijk zeggen dat hij nog steeds diarree heeft met slijm ertussen en af en toe goede keutels. Hij eet zelf maar niet zo veel en het lijkt wel of hij langer op zijn eten moet kauwen. Misschien is er toch iets met zijn tanden. Drinken gaat moeizamer. We moeten echt de fles voor zijn neus houden en dan drinkt hij best wel goed. Hij is best vrolijk, hij gaat van kamer naar kamer en loopt achter ons aan.

Ik moet wel iets bekennen, want de DA had gezegd geeft hem maar geen groenvoer. Maar we hebben hem toch een stukje wortel gegeven, nou die trok die zowat uit me handen, hij was heeeeeel erg blij. Het knarsen met zijn tanden wordt steeds minder.

je zei ook dat het heel lang kon duren... hoelang hou een konijn dit vol?

Kan het zijn dat hij toch nog last van zijn tanden heeft?

Alvast bedankt voor je info!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat daar suiker in kan zitten, in een wortel wel zei de assistente. Maar hij wilt het heel graag eten.

De diarree ziet er als volgt uit : dun achtige brei erg donker en gelig slijm erbij. er zitten keutels tussen, niet hard. er zitten gelige doorzichtige keutels bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lara,

ik heb geen idee eerlijk gezegd... wordt de ontlasting daardoor niet dunner???

Ik had een konijntje Walnoot en zij had regelmatig last van 'slappe stoelgang' dus ook niet echt diarree, geen waterige stoelgang. En met groenten geven was dat énorm veel verbeterd. Op een bepaald moment ben ik dan 5 verschillende soorten groenten per dag gaan geven en ik heb het niet meer gezien. Dus dat moet denk ik toch wel geholpen hebben.

Met diarree veronderstel ik dat er vocht verloren gaat en als je dan groenten serveert zit daar toch veel vocht in? Groenten zouden toch absoluut geen kwaad kunnen, denk ik.. Wortel kan je ook geven, maar in beperkte mate, ivm het hogere suikergehalte zoals je zelf aangeeft.

Maar er zijn er hier wel die daar wat meer zullen over weten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

super dat hij nu lekker thuis is en het al wat beter gaat.

maar dat zijn kiezen te lang zijn kan heel goed hoor. zijn kiesjes groeien wel door en als hij geen voedsel hoeft te malen slijten ze niet. En ik begreep dat hij bij de DA niet zelfstandig heeft gegeten? dan is die kans zeer zeker aanwezig. en met lange kiezen kun je ook niet zelf eten en blijf je een beetje in het circeltje zitten ben ik bang. ik zou zijn kiezen laten nakijken bij een DA (of dat dezelfde moet zijn of een andere moet je zelf maar even bekijken, maar voor mij zouden ze hun kans verspeeld hebben. ben erg van het klant is koning idee) Want zolang zijn kiesjes te lang zijn kan hij ook niet goed zelfstandig gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het is nu de 5e dag dat hij weer thuis is. Hij heeft een paar keer flinke flatsen gehad, maar de laatste 2 dagen niet. In zijn keuteltjes lijken wel wat slijm te zitten, en gele doorzichtige keutels. Sinds gisteravond zien de keutels er al beter uit. Ik heb de darmmix 2 x overgeslagen, omdat ik het idee had dat hij daarvan weer diarree zou krijgen. De AB geeft ik nog steeds wel. Ik heb hem komkommer gegeven met dank aan W&W ;) Ik heb het idee dat hij wat fitter is, alleen hij ziet er nog zoooo dun uit. Drinken gaat nog steeds niet goed, we moeten hem echt dwingen om hem uit zijn fles te laten drinken. Ik heb zijn darmen gemasseerd en daar kwam wat gas door vrij, dat ruikt niet lekker haha. Ik heb net een tip gekregen om hem peterselie te geven want dit zou goed zijn voor hem. Zal ik dit doen????

Heel erg bedankt dat jullie zo betrokken zijn, dat waarderen we heel erg!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wupsie,

dat gaan we nog doen, want ik vind echt dat hij te lang op zijn eten moet kauwen... Dat idee hadden wij ook, hij heeft daar 10 dagen gelegen, en er staat dan de 15e iets gerapporteerd en dan pas weer de 20e dus 5 dagen niets gerapporteerd. Als we gaan voor zijn tanden doen we dat bij onze eigen DA, die is echt heel erg betrokken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het voor de darmen goed is maar peterselie schijnt wel vochtafdrijvend te zijn dus daar zou ik nog even voorzichtig mee zijn. Misschien kun je contact opnemen met je eigen DA en de situatie uitleggen, hij heeft misschien wat andere ideeën/tips. Sterkte hoor en veel beterschap, zo ontzettend zielig als je konijn zich zo ellendig voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .