Ga naar inhoud

Smakken, kwijlen en vieze ogen...


Frummel

Aanbevolen berichten

Weet even niet meer wat ik moet denken... Frum begon een tijd een geleden met niezen, het smakken en kwijlen viel me later op, toen kreeg hij vieze ogen en toen vond ik het tijd voor de DA. Conclusie DA -> Snot (hij had ook vieze pootjes van het wassen). 3 kuren Doxoral gegeven (nu 3 dagen mee gestopt). Niezen is minder, maar zijn ogen worden weer wat viezer, nu zelfs al met 'witte slijmpjes'. Zit veel te knarsentanden, smakken en kwijlen bij het eten van bv een stuk witlof. Verder eet Frummel meer dan tevoren van zijn SS! Geef hem al extra hooi en 'kattengras'.

DA waarschuwde ook al voor 'haken'. Nu denk ik dat dit het is, maar gaat een konijn daar ook van niezen?

Heb wederom weer een afspraak gemaakt bij de DA van de week om toch maar naar zijn kiezen te kijken, maar lees hier toch veel verhalen van 'konijnkundige mensen'. :yes:

Vind het fijn om er meer over te weten.

Iemand ervaring, tips, etc.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm, zo ver was ik inderdaad ook al. Kan nl. niets vinden over niezen én haken.. Wel de vieze ogen.. (Hij heeft wel echt een witte uitvloei uit zijn ogen.) Woensdag gaat hij naar de dierenarts en zullen ze gelijk kijken als het lukt (Frummel is niet zo makkelijk). Als het niet lukt dan donderdag onder narcose. Eten doet hij als een gek! Daarom vind ik het zo vreemd!

Waar ik me wel een beetje zorgen over baar.. mocht het nu snot én haken zijn, hoe reageert het konijntje dan op een eventuele narcose? (neem aan dat zijn conditie niet al te best is als hij idd snot heeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar niest hij nu nog veel en heeft hij ook neus-uitvloeiing? Dat zou de narcose inderdaad wel lastiger kunnen maken, maar dat moet je overleggen met de dierenarts. Konijnen blijven vrij lang dooreten, tot het echt zo'n pijn doet dat ze niet anders meer kunnen dan stoppen met eten. Mijn Nijn at ook gewoon door, ondanks dat hij meerder zweren op zijn tong en in zijn wang had zitten door de haken.

Weet je ook hoe de dierenarts de haken gaat behandelen?

Je zult waarschijnlijk wel het voedingspatroon aan moeten gaan passen als het haken zijn, om te voorkomen dat ze weer snel terug zullen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij niest al een stuk minder dan voordat ik met de doxoral begon. Misschien dat dat hem een duwtje in de goede richtig heeft gegeven? (ik geef hem ook al aanvullende vitamine-balletjes door zijn drinkwater) Maargoed, hij niest nog wel.. ('s avonds van 18:00 - 23:00 uur zo'n 3 a 4 keer) Hij heeft verder helemaal geen vieze neus!

Mijn dierenarts gaat de haken knippen met een speciale tang. Hij wilt dit eerst proberen zonder narcose, maar Frummel is echt een kreng en af en toe onhandelbaar... Hoop dus dat ze het voor elkaar krijgen. Als het niet lukt laat ik hem een nachtje bij de DA en zullen ze hem donderdag alsnog nakijken onder narcose. (als dit dus verantwoord is)

Wat zijn voedingpatroon betreft, die ben ik stiekum al wat aan gaan passen -> minder SS, meer hooi, groentes en kattengras, Frummel is het er alleen niet helemaal mee eens... Zodra ik thuis de woonkamer in kom, begint hij heel hard heen en weer te spurten in zijn kooi -> hij wilt eten.. haha! Verwend konijn...

Ik had namelijk al gelezen dat gras en hooi goed zijn om zijn kiezen te slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn hoef je geen extra vitamine te geven, als het vitamine c is dan moet je het zoiezo niet geven aangezien konijnen dit zelf aanmaken en het slecht is als ze dit extra krijgen.

Gelukkig gaat het iets beter maar ik denk ook wel sterk aan haken als ik jou verhaal zo hoor, net als lianne.

Zonder narcose kan je niet alle haken zien dus ik weet niet of dit veel zin gaat hebben. Ook is het beter als de dierenarts ze weg ijlt dan als hij ze gaat knippen, met knippen kan je de kiezen helemaal kapot maken...

Goed dat je het voedingspatroon al hebt veranderd, dit gaat vast veel uitmaken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Margot,

Ben je niet in de war met het knippen van de snijtanden? (ik las het volgende:Wij adviseren dan ook om de snijtanden van een konijn niet te knippen maar om voor een andere blijvende oplossing te kiezen.)

Ik heb al behoorlijk wat research gedaan op het internet, en vind niets over slijpen of knippen. Hier op het forum lees ik veel over www.dierenkliniekwilhelminapark.nl (deze zou erg goed zijn met 'haken') en ze hebben het hier ook over knippen en slijpen...

Maar graag feedback hoor! Wil natuurlijk het beste voor mijn Nijnie, vandaar ook even de vraag hier op het forum, en zo zie je maar, op deze manier kom ik meer dingen te weten!

Wat betreft de vitaminen, het is zo'n flesje van vitakraft (Multivitaminenpreparaat) met witte balletjes... mooi in gestonken dus bij de dierenwinkel... was er al een beetje bang voor, maar wil zo graag dat mijn Nijn zich weer goed voelt ;-)

@Tamara, ik ben er ook bang voor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tamara, ook ooguitvloeiing kan een teken zijn van haken op de kiezen of een andere gebits-gerelateerde afwijking. De haken kunnen namelijk zo in de wangen gaan irriteren, of de kieswortels, dat daarbij de traanbuis geirriteerd raakt.

Frummel, ik heb ervaring met beide vormen van het verwijderen van de haken. Bij mijn konijn heeft het slijpen van de kiezen meer effect gehad dan het wegknippen van de haken. Bij het wegknippen van de haken blijft namelijk de fout in het gebit zitten, namelijk dat de kiezen schuin staan waardoor ze zo blijven afslijten. Bij het slijpen van de kiezen worden alle kiezen op 1 gelijk vlak afgeslepen waardoor de kiezen weer een "schone" start krijgen waarbij ze goed op elkaar aansluiten, maar dit geeft geen garantie dat het daarna niet meer voor zal komen.

Mijn DA behandeld haken net zoals jij aangeeft in de link, en er zijn inmiddels ook andere dierenartsen die dit op dezelfde manier behandelen.

Ik weet niet hoe oud jouw konijntje is, maar de kans is zeer aannemelijk dat het weer terug zal komen. Je zult als hoofdvoer veel hooi moeten gaan voeren, science selective is inderdaad een prima biks om te geven. Ook is het verstandig om verschillende soorten hooi te voeren om het hooi eten te stimuleren.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .