Ga naar inhoud

Snoopy eet niet , gisteren begonnen met dwangvoeding....


Nicole1973

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik wil even kwijt dat ons konijn Snoopy niet meer eet...Vind het zó erg, ik hoop dat ze

weer gaat eten!?

Vrijdag en zaterdag was er nog niets aan de hand, maar gisterenochtend zag ik dat er iets niet goed was. Lusteloos in een hoekje v.d. ren, geen interesse, en niet komen eten, wat heel raar voor haar is.

Dus op zondag naar onze DA, die gelukkig dienst had.

Ze hoorde geen darmactiviteit....Tanden zijn ok, geen verhoging. Gisteren begonnen met dwangvoeding, op advies van de D.A., in de vorm van babyvoeding wortel, met Recovery vezels er doorheen. Ze heeft spuitjes gehad gisteren, pijnstilling en maag/darm activerend middel. Thuis geef ik haar nu ook pijnstilling, maag/darm medicijn en antibiotica.

Toen we thuis waren gisteren leek het een wonder, ze wilde wat hooi! Maar bij die ene keer ishet ook gebleven....

Ik moet haar ca. 10 ml. per keer geven, maar als ik dat in haar mondje spuit lijkt het zo veel? Als ze zo vol zit, gaat ze dan wel uit zichzelf eten? Als je al helemaal vol zit, wil je dat toch niet? Ze heeft vannacht 1 keer gekeuteld, maar daarna niets meer...

Ik maak me erge zorgen. Snoopy is een voedster van 2 jaar, en ze is een setje met Knabbel, onze gecastreerde ram. Hij zit nu alleen, zij zit apart boven, en hij mist zichtbaar zijn vriendin. Maar ik kan haar zo wel beter in de gaten houden natuurlijk...

Wat als ze het nou niet redt?? Hoop zo dat ze weer gaat eten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet besmettelijk is (dat hopen we dan maar, of weet de dierenarts dat al?) kan je haar misschien het beste bij haar vriendje zetten. Dan voelt ze zich in elk geval beter omdat hij er is, voor de rest heb ik echt geen idee wat ze mankeert.

Ja, misschien wel...Maar ik heb haar eigenlijk apart gezet, omdat ik zo wel goed in de gaten kan houden of en wat ze evt. zelf eet, en of ze keutelt of niet.

Ze kunnen (hopelijk) toch wel een paar dagen zonder elkaar. Hoop wel dat het goed afloopt tenminste!? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Darmproblemen zijn niet besmettelijk. En tien ml in een keer is echt veel te veel, zo prop ja haar helemaal vol en wordt het probleem alleen erger. Doe eens ieder uur een ml en probeer haar verder te verleiden met vochtig gemaakte groenten. Het is heel belangrijk dat ze voldoende vocht binnenkrijgt. Houd haar goed warm! En geef buikmassage, dat is ook een belangrijk onderdeel van de behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, misschien wel...Maar ik heb haar eigenlijk apart gezet, omdat ik zo wel goed in de gaten kan houden of en wat ze evt. zelf eet, en of ze keutelt of niet.

Ze kunnen (hopelijk) toch wel een paar dagen zonder elkaar. Hoop wel dat het goed afloopt tenminste!? :s

Je moet inderdaad heel goed in de gaten houden of ze eet en keutelt. Eventueel kan je ze naast elkaar zetten, zodat ze dichtbij elkaar kunnen zijn, maar je wel de keutels in de gaten kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet inderdaad heel goed in de gaten houden of ze eet en keutelt. Eventueel kan je ze naast elkaar zetten, zodat ze dichtbij elkaar kunnen zijn, maar je wel de keutels in de gaten kan houden.

Dat is wel een goed idee. Dan zet ik haar b.v. in het hok beneden, en hem ernaast, zodat ze toch bij elkaar zijn inderdaad.

Verder zal ik proberen haar wat minder te geven. Ik had hier al gelezen dat men aanraadt minder te geven. Ik moet er natuurlijk wel medicijnen instoppen, maar ik kan me zo voorstellen dat als ze zo vol gestopt wordt, ze ook geen initiatief gaat nemen om weer zelf te eten? Dus dat ga ik proberen, wat minder te dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Even een update: ik heb Snoopy nu langs knabbel gezet, met een soort rek ertussen, dus ze zien elkaar nu in ieder geval wel.

Dwangvoeding heb ik vermindert, qua hoeveelheid. Ze leek gisteren iets actiever dan zondag. Ze eet voor zover ik zie, een heel klein beetje hooi zelf. Nog niet noemenswaardig veel.

Er lagen vannacht wel wat keuteltjes in haar hok, ziet er gewoon normaal uit.

De D.A. zei dat het wel een dag of 2, 3 kon duren voor ze opknapt. Dus ik hoop dat ik vandaag of morgen duidelijk verbetering ga zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Even een update: ik heb Snoopy nu langs knabbel gezet, met een soort rek ertussen, dus ze zien elkaar nu in ieder geval wel.

Dwangvoeding heb ik vermindert, qua hoeveelheid. Ze leek gisteren iets actiever dan zondag. Ze eet voor zover ik zie, een heel klein beetje hooi zelf. Nog niet noemenswaardig veel.

Er lagen vannacht wel wat keuteltjes in haar hok, ziet er gewoon normaal uit.

De D.A. zei dat het wel een dag of 2, 3 kon duren voor ze opknapt. Dus ik hoop dat ik vandaag of morgen duidelijk verbetering ga zien...

Eet ze uit zichzelf al wat groenvoer? Je moet haar echt stimuleren om aan het eten te gaan! Als ze niet zelf eet, maar er blijven wél keutels komen, dan mag je haar wel weer iets meer dwangvoer dan 1 ml per uur geven (hoeveel geef je nu?). En natuurlijk veel vocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet inmiddels wel hooi, en gras als ik haar los laat in de tuin.

Ik hoorde haar vanmorgen ook drinken, dus het gaat steeds beter. Ze is los in de tuin ook een stuk actiever.

Ze krijgt nog wel medicijnen, de D.a. zei gisteren dat ik die het beste kon opmaken.

Dat is nog wel een zorg van me, dat ze het hopelijk ook goed blijft doen, als ze geen "bij hulp" meer heeft v.d. medicijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, en ik heb eigenlijk nog een vraag, maar dat slaat dan meer op voeding, omdat ik (voor zover mogelijk) wil voorkomen dat het weer een keer mis gaat.

Ik heb nu wel geleerd, dat hooi het allerbelangrijkste is voor mijn nijnen. "en evt. een klein handje biks per dag" zei de d.a.

Maar moet je dan nog groenten bijgeven? En zo ja, welke zijn goed? (van wortel kan ze ook weer plakpoep krijgen?)

Alvast super bedankt voor al jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het alweer wat beter gaat! Er moeten inderdaad ook groentjen gegeven worden. Groenten die ik altijd geef zijn witlof, peterselie, rucola (normaal sla kan je beter niet geven want daar kunnen ze gas van krijgen), komkommer en nog meer wat ik me nu evne niet kan bedenken:P op internet staat heel veel over welke groenten gegeven mogen worden. hoe minder bix je geeft, hoe meer groenten je meot geven. ik zou 25 gram bix per kilo aan volwassen lichaamsgewicht aanhouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .