Ga naar inhoud

voor de zoveelste keer vachtmijt


appie

Aanbevolen berichten

ik heb een vraag.

appie heeft voor de tigste keer vachtmijt.

ik geef haar iedere maand beaphar pararsiet150,

maar het komt steeds terug....

ander hooi gebruikt,

kooi met chloor,soda schoongemaakt.

hebben jullie advies?

kan ik beter stronghold gaan halen?

in haar kooi heeft ze zaagsel,stro,

in de plashoeken houtkorrels en verder natturlijk hooi.

ze eet gevarieerd droogvoer,krijgt yoghurtsnoepjes,

witlof en stukje peterselie.

van andyvie krijgt ze dunnere ontlasting.

ik wascht jullie tips af

groetjes:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

BEAPHAR diagnos anti-parasiet 150 knaagdier 4 PIP (32988)

Diagnos Anti-Parasiet is een diergeneesmiddel ter bestrijding van wormen, luizen en (schurft)mijten. Verpakt in handige knijppipetten die overdosering uitsluiten. De werkzame stof van het product wordt opgenomen via de huid en biedt vier weken lang bescherming tegen in- en uitwendige parasieten. Anti-Parasiet 150 is geschikt voor knaagdieren zoals ratten, en cavia's en konijnen vanaf 300g. Zo nodig na 4 weken herhalen.

@dit geef ik haar al tijdje.

@lianne,ik geef haar gemengd voer,niet alleen konijnekorrels zeg maar.

en die yoghurtsnoepjes krijgt ze 3x per dag,als ik de honden kluifje geeft,

staat appie tegen haar kooi op,wilt ze snoepje

verder maakt ze geen ieke indruk hoor,

alleen rot gezicht die kale plek,ik kan haar bijna wel kaal plukken,doe ik niet hoor.

ze heeft ook geen jeuk,is rustig en krabt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan je geen advies over t middel geven.. maar als het dus al niet echt heeft geholpen zou ik echt een ander middel nemen. ookal heeft ze geen jeuk toch langs een kk DA gaan die zal waarschijnlijk stronghold geven en er ff goed naar kunnen kijken anders blijft t terug komen of erger worden..

over t eten. gemengd voer is niet echt best goede biksjes beter, maar daar gaat dit topic niet over en kun je veel van lezen in het voeding forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appie, ik heb zelf even verder gezocht naar de werkzame stof hierin en dat is Ivermectine, wat voor zover ik weet, niet gebruikt word voor vachtmijt. Dan kun je inderdaad beter stronghold gebruiken, maar toch lijkt het mij verstandig om eerst naar de dierenarts te gaan hiervoor.

Verder moet ik toch echt even terugkomen op het voedingspatroon van jouw konijntje, ik snap dat je je konijntje ontzettend lief en leuk vind, maar de yoghurtdrops die je geeft zijn niet gezond. Konijnen kunnen het stofje dat daarin zit (lactose) niet afbreken nadat ze geen melk meer drinken, en ook zitten ze vol met suiker en andere ongezonde dingen die op lange termijn problemen kunnen geven voor de gezondheid van je konijntje.

In het subforum over voeding kun je heel veel leuke en gezonde tips geven waardoor je je konijntje toch iets lekkers of leuks kunt geven, maar waar hij/zij niet ziek van zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gemengd voer is ook niet gezond, het ziet er afwisselend uit en je denkt dat het beter is maar het is niet zo. Het beval te veel vet en calcium en te weinig vezels. Dat kan op lange termijn ernstige gezondheidsproblemen opleveren. Ik wil je niet aanvallen of zo hoor, ik ben zelf ook zo begonnen met gemengd voer, knaagsteen, knabbelstengels en yoghurtdrops. Maar ik wil je er toch voor behoeden dat het echt ongezond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alcohol prikt toch?

vind ik zielig,

ik ga stronghold halen morgen

Alcohol prikt alleen als er bijvoorbeeld (kleine) wondjes zijn. Wat misschien wel aanwezig is door de mijt.

En omdat alcohol de huid erg uitdroogt, kunnen er ook sneller wondjes ontstaan. Lijkt me niet goed om te gebruiken.

Misschien wel slim om eerst naar de dierenarts te gaan om te kijken of het wel echt mijt is.

aangepast door clau
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof best dat jij daar goede ervaringen mee hebt en dat t blijkbaar zal helpen..(daar heb ik niet zoveel verstand van) maar als t mijn konijn was zou ik toch zoiezo naar een kk dierenarts gaan en die er naar laten naar laten kijken..en er niet zomaar ''iets'' er op smeren .. je kan zoveel op google vinden ook een hoop minder goede dingen.. in dit geval t beste naar de kk da te gaan en wellicht kun je hem eens vragen over de alcohol.. wat daar de voor en na delen van zijn..

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deppen met 70% alcohol helpt tegen mijt. Na weekje kijken of je verbetering ziet en anders nog even herhalen. Gewoon bij de kruidvat te halen voor 2 euro ofzo

Laten we het alsjeblieft bij de standaard, normale en moderne medische oplossingen houden.

Ipv verder te klungelen of te gaan experimenteren met alcohol.

Je gaat open wonden bij mensen de dag van vandaag toch ook niet meer uitwassen met gewone zeep, je ontsmet dan toch gewoon met ontsmettingsmiddel.

Daarnaast heb je bij vachtmijt ook nog het probleem dat het zich makkelijk kan verspreiden, laten we hopen dat er hier niemand op het idee komt om zijn hele konijn te gaan insmeren met 70% alcohol.

@Lianne: Ivermectine wordt wel degelijk gebruikt tegen vachtmijt. Maar dan meestal als injectie en in een welbepaalde dosis. Op de huid werkt ivermectine sowieso minder goed. Daarnaast heb je sowieso de juiste dosering nodig...en die dosering zal je zeker niet in dierenwinkel middeltjes vinden.

@Appie: Eigenlijk is de vraag hier eerst of het wel zeker vachtmijt is. Ik raad je aan om dit door een DA te laten vaststellen. Stronghold is zoals gezegd, idd het meest passende middel als het echt over vachtmijt gaat. De DA kan je hiervan voor jouw konijn de meest passende dosis geven. Die je dan nog eens moet herhalen en dan zal je van je probleem verlost zijn (als het idd vachtmijt is).

Uiteindelijk zal deze manier goedkoper zijn, omdat je preciezer en veel effectiever gaat behandelen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe je het niet.

Google maar vachtmijt alcohol

Dan kom ik op voornamelijk fokkerwebsites terecht ;). Dat alcohol 70% effect kan hebben sluit ik ook zeker niet uit, aangezien het in de medische sector ook veelvuldig word gebruikt om te ontsmetten, maar je krijgt er een extreem droge huid van, bij een konijn dat al een geirriteerde huid heeft door vachtmijt lijkt mij dit dus absoluut geen oplossing. Laat staan dat je je konijn zou willen ontsmetten, geen goed idee... :erf:

Ah Zwarte panter, bedankt :). De injecties was ik nog niet bekend mee.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar alléén achtergrond info op google zal mij niet overtuigen om (wat voor een middel dan ook) op mijn konijn te smeren daar zou ik wel meer zekerheid over willen hebben.

anyway! veel succes met je konijntje. met de juiste behandeling komt dat goed! en idd verstandig om eens in het voedings forum te lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcohol zou zeker wel werken. 70% alcohol dood alles (behalve virussen dan). Op mijn werk gebruiken we het inderdaad om alles te ontsmetten. Maar dan moet je eens kijken naar mijn handen. Helemaal wit uitgeslagen van droogheid. Zou het daarom niet gebruiken.

@ Hilke dit is niet aanvallend bedoeld. Ik zeg alleen wat ik weet van 70% alcohol :).

@ appie ik hoop dat alles goed komt met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kom ik op voornamelijk fokkerwebsites terecht ;). Dat alcohol 70% effect kan hebben sluit ik ook zeker niet uit, aangezien het in de medische sector ook veelvuldig word gebruikt om te ontsmetten, maar je krijgt er een extreem droge huid van, bij een konijn dat al een geirriteerde huid heeft door vachtmijt lijkt mij dit dus absoluut geen oplossing. Laat staan dat je je konijn zou willen ontsmetten, geen goed idee... :erf:

Ah Zwarte panter, bedankt :). De injecties was ik nog niet bekend mee.

Met alcohol zowiezo uitkijken, juist óók bij ontsmetten. Alcohol prikt omdat het de cellen waarmee het in aanraking komt vernietigd. Bacteriele cellen en virussen maar ook de goede nog werkende huidcellen in de bodem van het wondbed. Je vernietigd dus de bacto's enzo maar ook een deel van de (nog) gezonde huid wat in slechte situaties een keimbodem voor problemen kan zijn,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet dat ik het van google heb, was meer als info bedoeld.

Wou ook geen halve rel veroorzaken, iedereen moet zelf weten wat hij doet!

ik bedoelde ook niet dat jij het zelf van google hebt(want je zal er vast goede redens voor hebben). maar je geeft wel alleen google als onderbouwing van je mening..en das wat ik bedoelde, dat zou voor mij niet voldoende zijn om t dan op jou manier te proberen zegmaar (of t nu wel of niet een goede manier is) ik wou je ook niet aanvallen of rellen:p verder lijkt t me nog steeds verstandiger om de DA ff te laten kijken appie..ookal weet je dat t vachtmijt is. je da kan je ook de juiste dosering geven. maar dat is nu al heel vaak gezegd. aan jou wat je doet succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben fokker en gebruik geen alcohol.....fokkers raden dit zeker aan wel te doen.

Dat daar geen misverstand over is.

Strong hold is best prijzig....mijn da heeft er een andere oplossing voor.

Virbac, Defencare shampoo enkel verkrijgbaar bij de dierenarts.

Het voordeel 3 jaar houdbaar, je gebruikt heel weinig en je kunt het hok daar mee lekker uit soppen.

Ik was de dieren hier maar een keer mee zie de juiste dosering op de fles dit zuig ik met een spuitje op uit het dopje.

De dieren zijn snel van hun mijt af.

Ivomec ook een stofje wat zeker wel werkt tegen mijten in de juiste dosering wat wettelijk niet verkocht mag worden in de dierenwinkel met de nodige dosering.Je kunt dit spuiten ( de da) of een druppel in de nek geven.

Dus je zal altijd voor behandeling op de juiste manier naar je dierenarts moeten gaan...

Let op een konijn mag niet alle middelen die voor honden en katten worden gebruikt!

Ook dierenartsen kunnen hier fouten in maken.

Alleen strong hold is een middel wat mag/kan.

suc6

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .