Ga naar inhoud

Wie heeft tips voor het kammen van mijn Teddy??


Anniek

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een Teddy Widder konijntje in huis die ik bij een fokker heb gekocht. Toen ik hem de eerste keer kamde, ben ik behoorlijk geschrokken van de staat van zijn vacht! Hij zat gigantisch onder de klitten, ik denk dat die fokker hem nog nooit had gekamd. De vacht onder zijn pootjes was gewoon geel, dit heeft een poos geduurd voor het echt schoon was. Hiernaast had hij plakpoep, bleek dat hij parasieten had. Niet echt een fijne fokker dus...

Nadat ik alle klitten weg had geknipt, heb ik het kammen goed bijgehouden. Hij vond het aan het begin niet leuk maar met een lekker snoepje erbij ging het nog wel aardig. Zijn buik kammen was lastiger maar hij bleef op zich wel liggen.

Na verloop van tijd ging hij alleen steeds meer tegen stribbelen en momenteel is het echt een drama om hem te kammen. Hij heeft er een gigantische hekel aan en ik ben bang dat dit de band tussen mij en mijn konijntje verstoort! Ik kan hem ook zo slecht controleren op klitten want als ik met mijn vingers zijn buik aanraak, gaat hij al tegenstribbelen. Ik moet hem echt stevig vasthouden en tussendoor snoepjes geven die hij vaak niet eens op eet. Hij trilt helemaal en je hoort hem heel duidelijk ademen, een soort snuivend. Volgens mij vindt hij het gewoon eng.

Nu dan mijn vraag: wie heeft er tips??? Kan ik hem gewoon kort knippen en hoef je hem dan niet meer zo vaak te kammen? Of kan zijn vacht dan alsnog klitten? Of moet ik hem toch op de 1 of andere manier trainen zodat zijn vacht lang kan blijven en ik hem makkelijker kan kammen?

Ik hoop dat er mensen zijn met dezelfde ervaringen of veel verstand van de vacht van een Teddy! Het voelt nu alsof ik hem mishandel :s echt een rot gevoel...

Dit is hem, Muffin genaamd ;-)

1079049279_6_dorX.jpeg

aangepast door Anniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een snoepje:love:,

Ik heb dit ook in het begin gehad met mijn teddy, DRAMA:yes:.

je moet het gewoon blijven proberen, je kunt hem beter trakteren op droog brood en hele ieniminie stukjes appel:he:! dit is ook beter voor hem dan snoepjes.

je moet ook echt geduld ervoor hebben. in het begin heb ik met mijn nijn uren gezeten zachtjes borstellen, aaien, borstellen, spelen, borstellen enz. ik hoop dat het gaat helpen. Het heeft bij mijn nijn ook wel bijna een maand geduurd voordat hij "fijn" begon te vinden.

Maar nu na al die moeite vind hij het zelfs leuk :party:h ahah

Heel veel succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een snoepje:love:,

Ik heb dit ook in het begin gehad met mijn teddy, DRAMA:yes:.

je moet het gewoon blijven proberen, je kunt hem beter trakteren op droog brood en hele ieniminie stukjes appel:he:! dit is ook beter voor hem dan snoepjes.

je moet ook echt geduld ervoor hebben. in het begin heb ik met mijn nijn uren gezeten zachtjes borstellen, aaien, borstellen, spelen, borstellen enz. ik hoop dat het gaat helpen. Het heeft bij mijn nijn ook wel bijna een maand geduurd voordat hij "fijn" begon te vinden.

Maar nu na al die moeite vind hij het zelfs leuk :party:h ahah

Heel veel succes ermee

Oké dus er is nog wel een mogelijkheid dat hij het lekker gaat vinden.... Ik geef hem als hij normaal zit zo'n groente cracker voor konijnen, kan hij lekker lang aan knabbelen en als hij op zijn rug ligt af en toe een snoepje die hij soms wel aanpakt en soms niet. Een goed idee om appel te gaan geven!

Maar heb jij hem telkens even geborsteld en vervolgens 'los' gelaten om te spelen enzo of hield je hem wel de hele tijd op je schoot?

p.s. Dank je, schattig he haha.. Ben ook zo dol op hem!!

aangepast door Anniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anniek,

Ik weet precies wat je bedoelt! Zelf heb ik ervaring met een teddy dwerg. Ze was ook moeilijk te kammen. En opeens liet zij ook niets meer toe,

of het een tip is weet ik niet, maar bij mij heeft dit geholpen.

Als je haar bijvoorbeeld kamt als je ze op tafel zet:

Eerst even laten zien dat jij de baas bent met het kammen!

Elke keer als ze tegen ging stribbelen wachtte ik tot ze weer een beetje rustig deed. Dan duwde ik zachtjes haar hoofdje naar beneden (niet lomp natuurlijk!), pakte ik mijn kam weer en ging rustig verder met kammen. Herhaalde zich dat weer?: dan deed ik weer precies hetzelfde. Zo wist mijn konijntje dat ze op dat moment onderdanig moest gedragen naar mij. En verder heeft dat de band ook niet verstoord tussen ons. Op dat moment ben ik even de baas, en niet de nijn ;)

Natuurlijk lukt dat niet meteen in 1 keer. Je moet het even volhouden.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.

Groetjes Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd. ja verschillend, ik heb mijn nijn ook heel vaak op de keukentafel staan en borstel hem dan;) hij gaat er zelf bij liggen:P. niet los want dan kreeg ik meneer niet meer te pakken:bad:, gewoon op de keukentafel hupellen(A)..

Maar als je het lang volhoud is er nog heel veel hoop hahah:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik daar ook ervaring mee. Ik vind konijntjes met lang haar dan ook echt zielig :( . Ze hebben er zelf niets aan, het is puur en alleen voor de mens. Maar goed daar ging het hier niet over natuurlijk ;)

Vooral Oscar heeft een rotvacht en een gruwelijke hekel aan kammen. Zelf knip ik hem dan ook regelmatig kort, dan heb je er minder kam-werk aan. Hoe langer het wordt hoe makkelijker het klit en vervilt. En als je kamt, doe het dan vaak genoeg zodat je niet ineens een uur met het beestje bezig bent. Je kunt hem op schoot of op tafel zetten en dan rustig en zacht kammen, praat een beetje rustig tegen hem, zodat hij hopelijk snapt dat je niets kwaads in de zin hebt. Stribbelt hij tegen, laat hem dan los tot hij weer rustig is. Het beestje schiet alleen maar meer in de stress als je hem in de houdgreep legt en gaat nog meer tegenstribbelen. En over het buikje kammen...geen enkel konijn vindt het fijn op de rug te liggen, daarom til ik bij mijn nijnen de voorpootjes op zodat ik zo bij het buikje kan. Dan kam ik zo snel mogelijk, evt. kun je het snel kort knippen.

Hopelijk gaat hij het zo iets minder erg vinden...succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden mijn 2 Teddy dames gewoonweg kortgeknipt. Kammen lieten ze niet toe, en gaf hen véél stress. Dus dacht ik eens, laat ik hen gewoonweg eens kort knippen, en dit ging goed! Dus maak ik er de gewoonte van om hen regelmatig eens te knippen. Mss niet de bedoeling van zo'n langhaartje, maar hier was het ook niet te doen om het ras! Gewoon om hen te redden :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi kammen is hier ook een ramp ik ga 2 maal per jaar naar de trimmer die trimt hem dan volledig kaal

wel een grappig zicht. is hij zo veel kleiner!! hij had ook een plak poep vroeger hij kon er gewoon niet aan met al dat haar.

DA zei tegen me gewoon niet kammen maar knippen. nu hou ik zelf de plekjes die snel klitten onder controle door een beetje bij te knippen.

maar de trimmer vond ik een super oplossing hij vond het niet eng en hun weten perfect hoe het te doen.

veel plezier van je teddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anniek,

Ik heb zelf een voskonijn.

Mijn konijn was totaal niet gewend om gehanteerd te worden laat staan geborsteld. Dit vind zijn dan ook totaal niet leuk.

Omdat zij door haar beharing op haar buik niet bij haar blindedarmkeutels kan knip ik haar buik standaard 1x in de maand kort. Dit laat ze nu rustig toe als ik in kleermakerszit ga zitten en haar op haar rug in mijn schoot leg. Persoonlijk vind ik dit ook het fijnste omdat ik dan ook precies voel wat zij doet en dus niet schrik als ze spartelt. borstelen over haar buik vind ze verschrikkelijk dus verder doe ik dit dan ook niet. Ook knip ik het allemaal kaal om haar anus en vulva zodat dat ook allemaal goed schoon blijkt en vliegen geen kans krijgen.

Met borstelen hang ik altijd een beetje over haar heen, gemerkt dat zij dit fijn vind, een beetje geborgenheid denk ik. ik begin bij haar kont en dan naar de kop toe, van onder naar boven. Ik borstel haar maar 1x per week dit omdat ik het zielig vind om haar meer lastig te vallen hiermee.. klitten knip ik er altijd uit, veel te zielig om dit er uit te pluizen.

Gisteren nog haar hele kont kaal geknipt omdat door de komst van haar wintervacht helemaal verklit was. Hoop dat ik na dit het wel weer kan bijhouden, anders zal ik haar ook moeten blijven knippen. Ik vind het belangrijk dat het beestje er het minst onder te lijden heeft..

Wat betreft de band met mijn konijn heb ik het idee dat het niet heel erg te lijden heeft onder deze taak. Ze komt altijd knuffelen als ik bij haar kom ondanks dat ik haar net geborsteld heb. Tis alsof ze weet dat het borstelen ook goed is voor haar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .